Петте важни промени в административния кодекс

Петте важни промени в административния кодекс

Новият председател на Върховния административен съд (ВАС) Георги Чолаков встъпи в длъжност в края на миналата година. Той присъства на всяко заседание на правната комисия за реформата в АПК. Днес бе и в пленарната зала.
Новият председател на Върховния административен съд (ВАС) Георги Чолаков встъпи в длъжност в края на миналата година. Той присъства на всяко заседание на правната комисия за реформата в АПК. Днес бе и в пленарната зала.
Народното събрание приключи днес приемането на мащабните промени в Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Законопроектът за второ четене беше разделен на три части. И докато правната комисия не беше приключила още с проекта, в пленарната зала окончателно бяха приети първите му текстове.
Целта на промените е да се облекчи претовареният Върховен административен съд (ВАС) и да се изравни натовареността на останалите 28 административни съдилища.
Законопроектът бе внесен преди година от председателя на правната комисия Данаил Кирилов и група народни представители. Оттогава досега бяха направени множество предложения от всички заинтересовани държавни органи, депутати, както и от Пленума на ВАС. Това е първата основна реформа в административния кодекс след 10 години от изготвянето му. Европейската комисия нито веднъж не е отправяла критики срещу него, а дори е давала положителна оценка за административното правораздаване.
Кои са петте най-важни промени в АПК
Делата срещу някои министерски актове "слязоха" в съдебната йерархия
В съответствие с наскоро постановено решение на Конституционния съд всички дела по служебни правоотношения с държавни служители, военни и полицаи ще се гледат като първа инстанция от 28-те административни съдилища, а не от ВАС. Конституционните съдии постановиха, че ВАС е длъжен да се произнася като първа инстанция по спорове за законността на актове, издадени от Министерския съвет и от министрите при упражняване на конституционно възложените им функции и правомощия по ръководството и осъществяването на държавното управление. Прие се, че разпоредбата на основния закон не обхваща обаче актовете, издавани от кабинета и министрите, с които не се осъществяват властническите правомощия, произтичащи от конституцията. В тази връзка бяха променени редица закони - Законът за държавния служител, Законът за отбраната, Законът за МВР и т.н.
Някои производства ще се гледат само от една съдебна инстанция
За да се разтовари ВАС, в много закони беше предвидено, че жалбите ще приключват с окончателно решение на тричленен състав на върховния съд и няма да стигат до 5-членните състави. Става дума за Закона за общинската собственост; КСО - за обезщетения за болнични, майчински, безработица, временна неработоспособност; Закона за достъп до обществена информация; принудителните административни мерки по Закона за движение по пътищата; Закона за чужденците - срещу забрана за влизане в страната, експулсиране и т.н.; Закона за опазване на обществения ред при спортни мероприятия и др.
Административното правосъдие се приближи до гражданите
За да бъдат разтоварени съдилищата, в които са концентрирани най-много дела, и за да се приближи правосъдието до гражданите и организациите, се предвиди делата по оспорване на индивидуални административни актове да се гледат по постоянния адрес или съответно седалището на адресата му. Днес депутатите приеха окончателно, че жалбите срещу ревизионните актове на НАП ще се гледат по постоянен адрес/седалище на адресата на акта към началото на данъчноосигурителния контрол.
Всички актове на Комисията за енергийно и водно регулиране ще се оспорват на първа инстанция пред столичния административен съд, а жалбите срещу решенията на държавните регулатори като KЗK, KPC, KФH - пред столичния областен административен съд.
Въведе се възможност за закрити заседания във ВАС
В почти всички случаи производствата по касационно обжалване остават открити пред петчленните състави; ако една от страните или прокурорът са поискали открито заседание; ако съдът реши, дори страните или прокурорът да не са поискали това. Но бе въведена възможността заседанията да се провеждат закрити, т.е. без призоваването на страните и прокурора, ако спорът не е сложен и участниците в него не държат да присъстват в залата, за да изложат аргументите си, които са описали в жалбата/отговора на жалбата.
Увеличени бяха таксите за касационно обжалване
- Променени бяха таксите пред касационната инстанция, т.е. за тези, които не са доволни от постановеното съдебно решение. Обявената цел на законодателя е да се ограничи възможността за злоупотреба с правото на съдебен процес. Беше въведено задължение за административните органи да плащат държавна такса, защото досега, като бяха освободени от нея, безконтролно са оспорвали съдебни решения, постановени срещу актовете на администрацията.
Обикновената такса в касационното производство за граждани става 70 лв., досега беше 5 лв. за граждани и 25 лв. за юридически лица. А при дела, свързани със социално, пенсионно и здравно осигуряване, таксата за граждани е 30 лв. Доказано социално слабите са напълно освободени от такси, както и прокуратурата при подаване на протест. Въведените пропорционални такси са 0,8% от материалния интерес, като са ограничени до 1700 лв. за граждани и 4500 лв. за организации. Така за пръв път се въведе принципът, че таксите за обжалване на постановено съдебно решение трябва да са по-високи от таксите за първоначално сезиране на съда.
БСП обявиха, че ще сезират Конституционния съд за увеличаването на таксите за касационно обжалване.
АПК направи стъпка за въвеждането на практика на електронните съобщения и електронното правосъдие. Задължени да имат електронна поща ще са държавните органи и адвокатите. За гражданите това ще е само право и те ще предоставят електронен адрес, ако имат такъв и ако желаят. Освен това се предвиди всички административни органи да събират служебно всички доказателства, намиращи се в други държавни органи или лица и организации и др.