Лифтовете на Витоша ще заработят, уверяват кандидатите за кмет на София

Лифтовете на Витоша ще заработят, уверяват кандидатите за кмет на София

Йорданка Фандъкова, Мая Манолова, Борислав Игнатов и Борис Бонев
Йорданка Фандъкова, Мая Манолова, Борислав Игнатов и Борис Бонев
Кандидатите за кмет на София уверяват, че лифтовете на Витоша ще заработят. Подобряването на достъпа до планината с увеличаване на автобусите е залегнало в програмите им. Йорданка Фандъкова от ГЕРБ и независимият Борис Бонев от "Спаси София" обещават излетни линии, което значи в събота и неделя. Арх. Борислав Игнатов от "Демократична България" залага на ежедневни автобусни превози до "Алеко" и "Златните мостове", които да станат част от системата на градския транспорт на София. Независимата Мая Манолова, подкрепена от БСП и други партии, също планира всеки ден автобуси да се качват дотам.
"Тези автобусни линии бяха спрени от общината още през 2003 г., защото не й достигали 200 000 лева, за да ги поддържа. По същата причина Столичната община продаде общинските "Въжени линии" на Витоша, защото не й достигали 300 000 лева за поддържането им", отбеляза Тома Белев, бивш директор на парк "Витоша", сега кандидат за общински съветник от "Демократична България", на среща с избиратели.
"Договорът за продажба на общината с купувача "Витоша ски" АД е от 2007 г. и беше гласуван от Столичния общински съвет, доминиран от ГЕРБ. Фандъкова можеше да принуди "Витоша ски" да си обнови лифтовете досега, но не го направи. Столичната община не разви автобусния транспорт на Витоша, за да се ползва Симеоновският лифт от софиянци", смята Марта Георгиева, досегашен общински съветник от "Демократична България" и кандидат за нов мандат.
Възстановяване на старите, но и нови лифтове в сегашните просеки
Витоша сега е монополизирана и според Борис Бонев. Всички лифтови съоръжения, изградени през годините, са овладени от един монополист, свързан с корупционни скандали, посочва той. И макар приватизационният договор със Столичната община да го задължава да ги поддържа в адекватно състояние, от всичките му поверени лифтове само три работят, и то през зимата.
Възстановяването на Княжевската кабинка ще е първата фаза от поетапното възстановяване на общинския контрол върху лифтовете, обещава Бонев. В програмата си той отбелязва, че съоръженията са дадени на концесия. Те обаче са продадени от Столичната община и днес са частна собственост, която се защитава от конституцията.
Манолова също ще възстанови Княжевския, но и Драгалевския лифт. И тя приема собственика на лифтовете за концесионер. В последния брой на "Капитал" Манолова заявява: "Общината да има ясна позиция и чрез преговори с концесионера да стигне до решение, което да даде възможност при ниски цени хората да се качват на Витоша... Ако няма желание за ясни преговори, лифтовете може да бъдат демонтирани като опасни метални съоръжения."
Борислав Игнатов е настъпателен в програмата си за бъдещето на лифтовете. Той заявява, че има законов път, по който ще задължи собственика да премахне опасните съоръжения и да ги замени с нови.
"Трасетата на лифтовете ще се ограничат в сегашните горски просеки, за да няма нова сеч. Допустими са нови стъпки (стълбове) на лифтовете и влековете, за да се повиши капацитетът им", се уточнява в програмата му.
Йорданка Фандъкова също се зарича да върне на софиянци въжените линии, но само Княжевската кабинка. Поставила е срок - до 2021 г. "Със или без съдействието на собственика", заявява тя. Нейни екипи проверявали съоръженията в последните години и задължили собственика да ги възстанови, уверява Фандъкова. Досега това не е направено.
Фандъкова обещава да предприеме мерки за задвижване отново и на Драгалевския седалков лифт. Според нея е в ход планът на общината за създаване на обща станция на метрото и Симеоновския лифт (собственост на "Витоша ски" АД).
За обновяването на хижите обещанията са по-скромни
Състоянието на хижите на Витоша, които са общинска собственост, изисква сериозна грижа от бъдещото ръководство на Столичната община. Само Фандъкова обещава да ги възстановява, като обявява, че първата вече е готова – хижа "Боерица". Тя е обновена донякъде, но е затворена и няма надпис, че е хижа. Табела осведомява, че сградата е база на дирекция "Аварийна помощ и превенция" на Столичната община.
Хижа "Боерица" е плътно затворена и не приема туристи
Хижа "Боерица" е плътно затворена и не приема туристи
"Тя е на Столичната община, за тяхната аварийна служба, и не приема туристи", обясниха стопани на съседни хижи. В близост е хотел-ресторант "Боерица", също общинска собственост, управлявана от "Софийски имоти" АД и отдадена под наем.
Близо до затворената хижа е едноименният хотел-ресторант. Той също е общинска собственост и приема туристи
Близо до затворената хижа е едноименният хотел-ресторант. Той също е общинска собственост и приема туристи
Игнатов е решил да превърне огромната каменна сграда в местността "Златните мостове", която е общинска, в детска планинска база. Той е убеден, че близката до София планина трябва да се развие като ученическа ски школа.
Фандъкова се ангажира съвместно със ски училищата да изгражда нови влекове за обучение на ученици. И Бонев отбелязва в програмата си "План за София", че Витоша трябва да се развива като база за целогодишно спортуване на децата на столицата.
В следващите дни "Дневник" ще сравни предлаганите решения на кандидатите за кмет на София за подобряване на качеството на въздуха и за дигитализацията на общинските услуги. Вече бяха описани идеите им за прозрачни обществени поръчки и за презастрояването.