Христо Иванов: ГЕРБ охранява Гешев все едно е някакъв корупционен Осама бин Ладен

- Най-голямото постижение на управляващата коалиция, е че имаме управление, което държи настрана от управленските процеси ключовите елементи на досегашното статукво ГЕРБ и ДПС.
- България не е подготвена нито като система за сигурност, нито като енергийна сигурност при ескалация на конфликта в Украйна.
- Ще има нарастване на напрежението и то ще се застои дълго по линията на Русия и Украйна.
- Ще отнеме още известно време да се постигне политически консенсус по въпроса за разделянето на КПКОНПИ.
- Отстраняването на Гешев и Цацаров няма да реши всички проблеми, но трябва да се започне от някъде.
Христо Иванов е депутат и съпредседател на "Демократична България". "Дневник" разговаря с него ден след провеждането на Националната конференция на "Да, България", на която бе преизбран за лидер на формацията. В самия край на речта си в събота Иванов за първи път намекна за възможни нови предсрочни парламентарни избори. За това какви са сценариите за евентуални предсрочни избори, за отношенията в коалицията и рисковете за управляващото мнозинство, както и за детайли по съдебната реформа Христо Иванов отговори на въпроси на "Дневник":
Неведнъж сте казвали, че управляващата коалиция е сложна. В речта си пред партията в събота отново повторихте тази своя теза и дори обявихте, че "с висока сигурност" предстоят предсрочни избори. Какви са сценариите, при които може да се стигне дотам?
- Искам да поясня: говорих за това, че ние трябва да сме готови за такива избори, не съм правил конкретна прогноза, още по-малко план за такива. Факт е, че имаме комбинация от фактори - от една страна, сложността на коалицията, и от друга, сложността на ситуацията, в която се намираме. България се трансформира, глобалната икономика и сигурност също се трансформират. Всичко това са източници на нестабилност от най-различно естество и немалко от тях са непредсказуеми. От тази гледна точка ние като политическа организация, планирайки своите приоритети, трябва да сме готови за предсрочни парламентарни избори. В никакъв случай не съм имал предвид, че ще се случат скоро. В ситуацията, в която живеем, казано метафорично, пърхат черни лебеди. Има много непредсказуеми фактори и трябва да сме готови за всичко.
Ако приемем, че ситуацията е нестабилна във външен план, във вътрешен в коалицията има ли индикации, които да ви водят към такива размишления?
- Коалицията изначално е съставена от четири много различни организации - като идеология, история, състав, организационна култура и състояние. Всяка една от съставните ѝ части преживява свои вътрешни метаморфози - някои възникват, други преживяват кризи, трети като нас се презареждат. Всички тези фактори усложняват процеса на взимане на решения и затова е въпрос на честност към избирателите да кажем, че това управление се опира на една доста сложна конструкция, която дава своето отражение.
Като казвате, че процесът на взимане на решения е сложен, може ли да обясните всъщност как в коалицията взимате решения, как получавате информация, как се координирате?
- Комуникационният модел на взимане на решения все още се създава. Ние подхождаме с разбиране към това, че голяма част от коалицията всъщност е нова политическа формация - парламентарната група на "Продължаваме промяната" се състои от много качествени хора, много бързо се учат и навлизат в ситуацията, но въпреки това трябва да им дадем време. От друга страна само БСП е с траен парламентарен опит. И ние, и "Има такъв народ" също имаме нужда от наместване в парламентарната ръкавица. Така че даже не мога да говоря за някакъв завършен модел на комуникация.
Питам ви не случайно, тъй като след изслушването на председателя в оставка на антикорупционната комисия Сотир Цацаров в парламента останахме с впечатлението, че "Демократична България" и "Продължаваме промяната" не са били информирани от коалиционните си партньори за това, че той възнамерява да се оттегли от поста.
- Това обаче са негови реплики. Той казва с кого е говорил, но това не е проблем на нашата вътрешна комуникация.
А бяхте ли информирани например, че предстои смяна в ръководството на "Булгаргаз"?
- В името на това тази комуникация да се заздрави няма да влизам в детайли дали сме били информирани или не. Знаех, че това е тема на изпълнителната власт, както и че "Булгаргаз" е обект на внимание заради ключовата му роля в сегашната ценова ситуация на пазара на енергоносители. Не трябва да имаме свръхочаквания обаче, че изпълнителната власт ще съгласува всички свои планове с парламента.
Често се припомня, че сте най-малкият партньор в коалицията, но казвате, че тя дойде на власт с вашите теми и дневен ред. Има ли самочувствието "Демократична България" да предлага и налага теми и решения в дневния ред на управлението?
- Всяка политическа формация възниква, за да налага теми и да предлага решения. Ние имаме своето самочувствие, своя наратив за нашата роля, но в това не трябва да се търси ексклузивност. Всеки участник на политическата арена има своя дневен ред. Не трябва да забравяме, че политиката се прави с големи идеи. Големите амбиции са важни, голямото его е неизбежно, но в крайна сметка това, което дава смисъл, са големите идеи.
Важна тема, припозната от коалиционното управление, бе за реформата в съдебната власт. Имате ли възможност да налагате вето на решения, слушат ли, чуват ли ви останалите партньори?
- До този момент, честно казано, изобщо не ми се е налагало да разсъждавам върху този въпрос. Всички се стараят да проведем обсъждане, да чуем аргументи, но това води до известно забавяне на определени процеси. Именно за да не се налага да стигнем до ситуация, в която някой трябва да налага вето или не може да наложи вето.
Минаха малко над два месеца, откакто бе сформирано правителството. Кое оценявате като плюсове и кое като минуси в работата на коалиционното управление до момента?
- Рано е за такъв коментар. Има още много неща, които не можем да различим до каква степен са моментни стечения на обстоятелствата и до каква степен ще се превърнат в трайни характеристики, за да можем да даваме оценка. Най-важният позитив на това управление е, че то не е предишното управление, т.е. това на ГЕРБ.12 години са страшно много време, а политическа система, която не може да се обновява, започва да склерозира. Много трудно се намират хора, които имат управленски качества и политически опит, необременен с негативите на тия 12 години и са пригодни да влязат в обръщение. На този етап това е най-важното. Освен това България разполага с премиер като Кирил Петков - културен, млад човек, човек на бъдещето. Бих казал, че човек с неговия професионален, биографичен и образователен бекграунд е капитал, който тепърва ще ни е от полза.
Поставили ли сте си срок, за да кажете дали това управление работи или не?
- Сроковете не са въпрос на механично време, те са въпрос на това как се изпълняват задачи във времето. За никой няма да бъде изненада, ако кажем, че ако ние се натъкнем на нежелание и липса на готовност да се променя съдебната власт в рамките на управлението, това за нас ще бъде много сериозен въпрос. Но нека да си даваме сметка за друго. България има нужда от достатъчно време да бъде управлявана различно от досега.
Най-голямото постижение е, че имаме управление, което държи настрана от управленските процеси ключовите елементи на досегашното статукво ГЕРБ и ДПС. Това е една диета от факторите за корупция досега.
Този тип мерки имат нужда от известно време, за да може организмът на държавата да започне да се регенерира. Гледайки на времевия фактор, който вие поставихте, ще изхождаме от това да осигурим на българската държава, институции, общество и медии време, което да е различно от това, което беше преди 12 години, включително с всичките несъвършенства, грешки и недостатъци, които ще има това управление заради своята сложност.
Ако видите по някакъв начин връщане на ГЕРБ и ДПС във властта, готови ли сте да си тръгнете?
- Ние сме доказвали, че нямаме проблем да се разделяме с властта, така че не бива да се съмнявате в това. Но връщането на ГЕРБ и ДПС, и то не на тях като партии, а като част от един корупционен модел, ще бъде най-сериозното предизвикателство. Приемам, че ще бъде трудно, може би хаотично, че ще има определени неща, които няма да ни харесват, това всичко го приемам в името на това да осигурим време в името на българската държава на тази диета. Ако обаче българската държава бъде заварена до хладилника да яде вредни храни, цялото упражнение губи смисъл. Но трябва да кажа, че поне на ниво лидери в коалицията има ясно съзнание именно за тази логика, която ни събира и легитимира в очите на обществото. Ако трябваше през някакви други близости да обясняваме тази коалиция, щеше на всички да ни е трудно.
В този смисъл кои са най-големите рискове в момента пред правителството?
- Рискове да искате. Наистина в момента пърхат много черни лебеди и всяко изброяване на рискове ще бъде много неточно и непълно. Кой може да изчисли рисковете, свързани с едни или други действия на Русия в Украйна? Моделирането на възможните сценарии на това как тази конфронтация може да се развие е изключително сложна задача. Ние не знаем как едно такова нарастване на конфронтацията може да бъде решено технологично. Дали ще се насочи към кибервойна, дали ще бъдат извадени някакви нови оръжия. Давам ви пример с външната политика, но всяко от тези неща има огромно възможно влияние върху България, която не е подготвена нито като система за сигурност, нито като енергийна сигурност, въпреки че това, което чухме в затворената част на изслушването в парламента по този въпрос, показва, че правителството и службите полагат големи усилия и правят много конкретни мерки да ни подготвят.
А в самата коалиция има ли разминавания по това как трябва да реагира България в такава хипотетична ситуация? Г-жа Корнелия Нинова например наскоро напомни, че въпреки конфликта трябва да се поддържат добрите икономически връзки с Русия?
- Аз не мисля, че някой би оспорил, че трябва да поддържаме добри икономически връзки с който и да било, включително с Русия. Нито България ще изчезне от картата, нито Русия. Очевидно ние ще трябва да развиваме и поддържаме отношения. Имаме и множество исторически предпоставки за това. Въпросът е отношенията да са равноправни, базирани на уважение към избора на България, в рамките на нормалната дипломатическа практика - не се шпионира, не се атакуват сайтове на медии и други обекти, не се подлага под съмнение изобщо правото на България да прави своите избори и да организира своята сигурност и се спазва международното право. Тук няма никакъв спор. Бих казал, че споровете по-скоро биха били не толкова по същество какво трябва да се прави, а по това как комуникираме, къде поставяме акцентите. По чисто електорални причини колегите от БСП са по-внимателни, а ние по чисто морални причини пък смятаме, че трябва да сме по-откровени. Да потвърдя - ние подкрепяме България да бъде домакин на многонационални сили, които да са на наша територия. Това е прекрасна платформа, чрез която да засилим бързо капацитета си за отбрана и да развиваме собствените си въоръжени сили.
Има ли наистина висок риск от война, или просто медиите преекспонират ситуацията според това, което ви беше представено в закритата част на заседанието?
- Ще ви кажа моите наблюдения, които се формират от различни източници. Истината е, че режимът на Путин умишлено поддържа ситуацията, обвита от мъгла, защото може да си позволи неща, които нито едно демократично правителство не може. В този смисъл до голяма степен има непредсказуемост на действията на Путин. Има твърде много възможни подходи, стратегии, техники за това да се реализира ескалация на напрежението и затова е много трудно да се правят прогнози. Това, което е ясно, е, че в голяма степен консолидацията на вътрешна подкрепа за Путин в дългосрочен план минава през поддържането на подобни конфликти. Дали докато се стопят снеговете и се разкалят прословутите руски пътища ще има пълномащабни бойни действия, аз не мога да кажа и не мисля, че някой може да каже със сигурност. Но че ще има нарастване на напрежението и че то ще застои дълго по линията на Русия и Украйна, не мисля, че някой може да се съмнява. Това е ситуация, която самата руска политика аргументира през цяла Източна Европа. Те легитимират своите действия в Украйна като част от претенцията си към нова архитектура на сигурност в Източна Европа, т.е ние по презумпция сме част от този конфликт.
Русия агресира Украйна, защото иска България да взима решенията за своята сигурност, съобразявайки се на първо място с руските претенции, т.е. ние сме част от това бойно поле щем или не щем.
Русия иска архитектурата на сигурността в Източна Европа да бъде договаряна пряко между Москва и Вашингтон без участието на София, Букурещ, Варшава и т.н. и да бъде на базата на ексклузивност на техните интереси, защото били империи. Ние като държава имаме интерес да се признае нашето суверенно право да взимаме решение и да се гарантира нерушимостта на границите. И от тази гледна точка ние сме по определение част от тази линия на напрежение и не можем да си затваряме очите за това.
Ние обаче ще затворим тази глава от разговора и ще се върнем отново към вътрешнополитическите теми. Как оценявате изслушването на г-н Цацаров в парламентарната Комисия за противодействие на корупцията и липсата на съществени въпроси, зададени от представители на управляващите, като например защо комисията не разкрива корупция по високите етажи на властта?
- Тези изслушвания са доста сложна работа. Всеки, който си е правил труда да гледа подобни изслушвания в страни с утвърден парламентаризъм, може да си даде сметка колко подготовка и колко политическа култура стои зад провеждането им. Имаме още много път да извървим, за да се научим как се прави това - как парламентът да може да притиска такива хитри наглеци, да ги застави да отговарят. И това изслушване, и предишни такива изслушвания и следващи такива още дълго ще бъдат обект на известни разочарования. За конкретния случай: не можах да разбера защо трябваше да се дава трибуна на един човек, който в крайна сметка е достатъчно интелигентен, за да признае сам, че трябва да си ходи. Той, разбира се, се опитва да му предаде дух на несправедливост, но аз съм удовлетворен, че той каза, че си тръгва заради моите критики. И се надявам г-н Гешев (главният прокурор Иван Гешев - бел. ред.) да се поучи от по-умния си и по-старши колега и също да разбере цената за оставане на тези постове въпреки нетърпимостта на обществото, която е много голяма за всички.
А щом е толкова голяма нетърпимостта, защо все още парламентът не е гласувал оставката на Сотир Цацаров, при положение че минаха вече почти две седмици, откакто той я подаде?
- Ето това е пример за такъв тип малко по-бавно взимане на решения. Всички казаха, че им трябва време да прочетат закона за КПКОНПИ, за да анализираме има ли възможност и какво друго може да се направи. Но темата е на дневен ред и ще бъде взето решение. В крайна сметка г-н Цацаров ни е дал време до 1 март.
Как оценявате идеята за разделянето на КПКОНПИ на две части?
- Това е нещо, за което ние винаги сме настоявали. Отнемането на незаконно придобитото имущество е много специфичен инструмент, който се отнася до много широк кръг лица, не само до така наречените овластени лица, но, така да се каже, и до гражданската мафия. Това изисква една методика, а конфликтът на интереси и този тип профилактиране на злоупотребата с власт, включително корупционните престъпления - друга. Преследването на облечени във власт тарикати е съвсем различна материя и изисква много различен инструментариум, така че изначално винаги сме пледирали тези неща да са отделни, за да могат да си функционират по своята логика.
Има ли вече законопроект на "Продължаваме на промяната", който да обсъждате?
- Аз не съм виждал такъв. Ние имаме законопроект, който е бил внасян в предишните два парламента, обсъждан и подобряван. Материята е изключително сложна правно-технически и политически и в този смисъл е нормално да отнеме известно време като дебат.
Тоест ще се разглежда вашият законопроект?
- Не, не казвам това, възможно е да има и друг. Текат обсъждания на различни експертни нива, на политически нива какво да правим. Това ще отнеме време, включително защото стоят въпроси: дали да се опитаме решим този въпрос с един законопроект, в който се уреждат два органа, което е привлекателно, защото ще спести време в парламентарната процедура, но е и изключително непривлекателно, защото не е много добра законодателна техника да уреждаш в един законопроект два различни органа. Точно какви следващи правомощия да бъдат дадени на новата антикорупционна комисия, която се фокусира върху политически овластените лица, точно какви ограничения по отношение на така наречената гражданска конфискация да бъдат вкарани в новата КПКОНПИ - това са много сложни въпроси, постигането на политически консенсус за които ще отнеме още известно време.
Колко време според вас ще отнеме този процес?
- Не зависи само от мен, за да мога да правя предвиждания, ще настояваме да се развива по-бързо. Слава богу, по отношение на закона за съдебната власт този процес стигна до точката на обществено обсъждане. Това ще бъде реално обществено обсъждане, в което да се чуят различни мнения. Ние първоначално си бяхме поставили за цел да решим въпроса с недоверието към съдиите в специализирания съд заради начина, по който бяха селектирани те и по който, изглежда, някои от тях са доста открити за политически влияния и политически поръчки. Това не е кадрови капитал, който с лекота да можеш обратно да сложиш в общия съдийски пул и ние бяхме предложили някакви решения. Тези решения не бяха оптимални, защото това са много трудни процеси и всякаква идея за последваща кариерна преоценка на действащ съдия се сблъска с много високите стандарти за съдийска независимост. В този смисъл сега отидохме към вариант, в който всички тези съдии ще отидат в Софийския градски съд. Той също повдига възражения и затова очакваме обществения дебат по тази тема.
В проектозакона е записано и премахването на т.нар. кариерни бонуси, т.е. възможността след приключване на мандата да се върнат на същата или на по-горна позиция в съдебната система. Възможно ли е членовете на прокурорската колегия и инспекторите на ВСС да започнат още отсега да пускат молби за възстановяването им, за да може да ги възстановят на по-горни позиции в съдебната система преди промяната на закона. Може ли този процес да бъде спрян по някакъв начин?
- Възможно е и има много такива много слухове, включително за да могат да дадат и повод на Гешев да организира авансово избор на нови членове за новата прокурорска колегия. Анализираме възможностите за спиране на процеса, но отсега трябва да кажа, че не са много. Този тип тарикатщини са това, което води до това катастрофално отвращение от управлението и от съдебната власт. Бих призовал хората, които ще се ангажират с това нещо, и колегите им да си помислят дали да минаваме през това. Да си седят и да приемат факта, че обществото абсолютно не приема хора с такъв позорен имидж, какъвто е настоящият състав на Висшия съдебен съвет. На всеки един съм готов да му го кажа в очите. Хората, които избраха Гешев и които го покриваха през цялото време - позор за тях. Тези хора да са благодарни, че конституцията ги пази и че могат да се върнат в магистратурата. Най-добрият ми съвет е да не се опитват да се възползват от кариерните си бонуси и да организират някакви предварителни неща, когато политическата система се опитва да се оздрави, започвайки да обсъжда концептуални промени. Просто защото накрая хората ще ни бият с камъни, включително и тях. Повтарям, че те са професионални наглеци, но все пак някъде трябва да има граница.
В този смисъл отстраняването на Цацаров и на Иван Гешев ще реши ли проблемите в съдебната система, защото изглежда, че проблемът не е само личностен?
- Няма да реши всички проблеми, но трябва да започнем отнякъде. Имайте предвид, че лидерската отговорност е много добър начин в една организация да се вкара чувство за ред. Започва се от главата - и гниенето, и възстановяването. В този смисъл отстраняването на Гешев няма да модернизира прокуратурата, няма да реши въпроса с това, че прокуратурата е била обект на дългогодишна антиселекция и деморализация, но ще бъде много добро начало на усещането, че все пак ерата на тази безконтролност, която не започва с Гешев и Цацаров, а с първия демократичен главен прокурор Татарчев, приключва. Тогава най-накрая обществото и прокурорите ще видят един главен прокурор да носи отговорност за своите действия и бездействия, за своите престъпления и своята наглост. Това е много добър сигнал и много добро начало на системна промяна, която ще бъде дълга и сложна, ще изисква още много неща, но трябва да се започне, и то именно оттам.
Но как точно ще бъде дисциплиниращ фактор отстраняването на Цацаров например, при положение че той ще се върне в системата на съдебната власт и най-вероятно ще продължи да бъде фактор в нея?
- Г-н Цацаров ще бъде фактор главно заради политическата и задкулисна подкрепа, с която се ползва. Това е именно големият въпрос: какво правим с елементите на дългогодишно заразяване в съдебната власт, с хора, които са по-лоялни на някакви свои братя в Пловдив или другаде, отколкото на закона. Следващият Висш съдебен съвет ще има да се занимава с тази тема кадрово и не само. Отвоюването на съдебната власт, така че да бъде само публична и само на закона, ще бъде дълго усилие.
"Демократична България" предложи създаването на временна комисия, която да обсъжда промените в конституцията. Очаквате ли всички парламентарни групи да се включат в нея и най-вече ГЕРБ, които бяха поставили условие Бойко Рашков да не бъде министър, за да се включат в дебата?
-Това е глупаво и аз съм го казвал на колегите от ГЕРБ в парламента. Това е сигурен начин да дадеш огромна легитимност на Бойко Рашков. Посочването му като основен враг на ГЕРБ е най-сигурният начин той да бъде превърнат в национален герой. Между другото те проявиха разум и престанаха с тази линия на поведение. Те имат нужда да бъдат част от тази комисия, защото българският политически живот е сцепен на две и това не е здравословно. Началото на регенерацията минава през отстраняване на проблема, който всъщност е разделящ - отношението към правосъдието. Това, че едни искат то да бъде рерационализирано, а други искат да продължава да бъде бащиния на задкулисието и на фактор в задкулисието. Това е фундаменталната разделителна линия и предполагам, че би трябвало да има достатъчно умни хора, които искат да се занимават с политика, а не да бъдат група самоубийци, които охраняват някакъв корупционен Осама бин Ладен и които разбират, че излизането от ситуацията да държат техните избиратели като заложници на тоя корупционен бин Ладен минава през влизане със сериозност в дебата за конституцията. Няма да можем да започнем никакво оздравяване, без Гешев да си тръгне. Който се надява, че някак си ще заобиколим тази тема, бърка.
Ако някой иска да се занимава с реалистично политическо мислене как продължаваме напред, трябва да разбере, че Гешев трябва да бъде изхвърлен през прозореца.
А с президента обсъждали ли сте вече промените в конституцията и знаете ли дали президентската институция ще се включи в комисията?
- Ние смятаме, че е време всички да разберат, че конституционните промени са неизбежни. Махането на Гешев е неизбежно и затова искаме да подходим диалогично, не да изходим от някакъв предварително написан проект. Напротив, искаме да кажем, че има най-различни проекти, нека всички на равни начала паритетно да седнем и да ги обсъдим публично, за да няма усещане, че нещо не се договаря законно. Докладът на тази комисия трябва да съдържа описание на възможните консенсуси и фактически да бъде основа за разработване на един проект, който всеки да може да назове общ и никой да не се чувства притиснат. Опитваме се да създадем максимално конструктивни условия и да вървим напред. Това е нещо, което ние обсъждахме с президента и неговия екип по време на консултациите за съставяне на правителството като наша идея за формат, в който да се върви напред. Според мен би било логично именно в този формат президентът да представи своите идеи.
Тоест не сте получили категоричен отговор от президентската институция дали ще се включи?
- Логиката е, че първо трябва да получим подкрепата на колегите от управляваща коалиция именно за този подход и след което вече да осигурим участието на всички останали. Проектът беше внесен в петък и ще бъде гласуван, когато председателят на Народното събрание го включи в програмата, предполагам, другата седмица. Едва тогава ще бъдат проведени тези разговори, включително с президентската администрация.
От кои политически сили очаквате, че може би ще получите подкрепа за вашите идеи за промени в конституцията?
- От всяка, която е запазила каквато и да е връзка с реалността. Обхватът на необходимите конституционни промени в България е ясен от много години. Ние имаме дългогодишни препоръки от Венецианската комисия. Тук не става дума за мое мнение, даже не става дума за мнение на някаква група български юристи. Става дума за най-авторитетния орган по отношение на съдийската независимост и конституционното право на територията на Съвета на Европа. Това, за което става дума, е да постигнем онзи стандарт, записан с големи букви във всички международни документи: че съдиите трябва да се управляват от колективен орган, който се състои от голямо мнозинство от съдии, избрани от съдии. Точно обратното на това, което гласуваха 2015 година. Няма такъв стандарт за прокуратурата, противно на това, което те казват, че за тях важат съдийските стандарти на независимост. Това е евтина манипулация. Затова прокуратурата, за да не стигаме до рискови полета, свързани с необходимостта определени изменения да се прекарват през Велико народно събрание, ще бъде контролирана от прокурорска колегия, която се състои пък от голямо мнозинство членове, избрани от парламента, които не са прокурори и не се намират в йерархична зависимост от главния прокурор. Надяваме се, че ще има достатъчно усещане от политическите сили да изпратят там хора, които имат гръбнака и волята да контролират следващия главен прокурор в най-чувствителната тема по отношение на съдебната власт - кариерните решения.
За да завършим това интервю, защо "Демократична България" не предложи свой кандидат за член на енергийната комисия?
- Обсъждахме различни имена, но въпросът как подхождаме към този тип назначения трябва да обсъдим в коалицията. Тук има две динамики - едната е, че трябва се търси максимална конкуренция, другата е, че много трудно се намират хора, които наистина са пригодни. Това ще бъде част от всичко, което правим оттук нататък, и ще трябва да намерим точния подход. Така че в крайна сметка да си гарантираме, че ще има обществено доверие в резултата. Въпросът не е да сложим някакви наши хора. Въпросът е обществото да види, че се опитваме да сложим наистина годни хора.
Когато става дума за секторен регулатор, как решаваш въпроса с това, че искаш хора, които наистина познават сектора и същевременно да не са били в някаква корпоративна среда. Как някой да познава нещо, без да е бил свързан с него и тази свързаност да бъде наречена веднага зависимост от някои. Тук опираме до такива неща, че всъщност ние нямаме закон за лобизма, т.е. връзките между политическата система и отделните сектори не са регламентирани и това създава голяма мътилка, в която е много трудно да се извадят резултати, решения, назначения с високо обществено доверие. Няма да има лесни решения на тези въпроси. Те са въпрос на еволюция на демократичната култура.