Депутатите ще предложат изплащане на дължимото на пътните фирми

Депутатите ще предложат изплащане на дължимото на пътните фирми

Депутатите ще предложат изплащане на дължимото на пътните фирми
Почти година след като частната фирма "Автомагистрали - Черно море" ЕАД сигнализира за забавяне на изплащането на дължимите ѝ над 27.6 млн. лв. от страна на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за ремонт на автомагистрала "Тракия", държавата е напът да реши този казус. С проекторешение, внесено в деловодството на парламента и подписано от депутати от три от управляващите партии - "Продължаваме промяната", "Има такъв народ" и БСП, се възлага да бъдат предприети действия заради опасност АПИ да изпадне в невъзможност да поддържа пътищата в страната. Не всички депутати обаче подкрепят тази идея.
Какво се предлага
Конкретните действия, които се посочват, са АПИ да заплати от бюджета си за 2022 г. 50% от всичките си финасови задължения, свързани с договори за поддръжка и ремонт на пътища, да възложи нови дейности по сключените договори за поддръжката на пътищата и цялата останала пътна инфраструктура до подписването на нови договори с изпълнители, както и да предприеме всички необходими действия, така че всички започнати дейности, възложени въз основа на действащите към момента договори за поддържане на републикански пътища, да бъдат своевременно и напълно завършени.
Депутатите са притеснени, че неразплащането от страна на АПИ води до задълбочаване на проблемите в пътния сектор и на заетите в него хора, което се изразява в нерегулярни плащания към работниците или изобщо липсата им, съкращения на квалифициран персонал, както и нарастващо напрежение в пътния сектор, което крие рискове от провеждане на протести, предявяване на претенции за неустойки и лихви за забавено плащане.
В мотивите към проекторешението се посочва, че финансирането от държавния бюджет на дейностите по пътната инфраструктура през годините е ставало чрез залагане на определена стойност в бюджета на АПИ, за която предварително е било ясно, че е твърде ниска. Поради тази причина и във всеки от договорите за текущ ремонт и поддръжка е посочвана занижена прогнозна стойност, която в хода на изпълнение на договора е била значително надхвърляна. Припомня се, че в периода 2019 - 2020 г. са сключени 34 договора за поддържане на пътища на стойност 711 720 000 лв., по които реално са възложени дейности за 3.3 млрд. лв.
Отделно непосредствен риск за изпълнение на задълженията на АПИ има и заради неразплащане на изпълнени и приети дейности по сключените договори. Общата дължима сума за изпълнени дейности по възложени задания по договори за текущо поддържане на пътищата, включително ремонти на отделни пътни участъци, ремонт на мостове и тунели е в общ размер на 1 041 518 959 лв. Също така през 2021 и 2022 г. за ограничителни системи, хоризонтална маркировка и пътни знаци натрупаните задължения са 135 127 160 лв.
Как защитиха решението си депутатите
Манол Генов от БСП, който е и сред вносителите на проекторешението, обясни част от мотивите зад него: "Какво искате, да останем без автомагистрала ли? В крайна сметка ще стане така, че тези фирми, които са извършили тези дейности, ще си получат парите за това, което са свършили. В момента вървят процедурите за останалите поръчки, а по този начин се извършват и разплащанията и с фирмите, които са поели ангажименти даже по т.нар. "инхаус" с "Автомагистрали". В крайна сметка трябва да се прецени кое е по-изгодно за държавата - да платиш сега и веднага свършените дейности и да се продължат договорите с фирмите, които са поели ангажименти, или да се обявяват наново и да нямаме 10 години магистрала".
Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната", който също е сред подписалите се под документа, коментира, че решението на управляващото мнозинство да внесе това предложение е базирано на доклад на АПИ за състоянието в момента на републиканската пътна инфраструктура и договорите, които вече са сключени и не са разплатени.
"Когато правителството встъпи в длъжност, каза, че ще направи ревизия на тези договори. Тъй като този процес отнема време, се взе решение, че ще изплатим 50% от сумата на всички фирми, а другите 50% ще бъдат одобрени с акт на Министерски съвет, след като минат тези проверки. Ако хванем някъде проблем, тези 50% ще бъдат като буфер. Изрядните фирми няма от какво да се притесняват", коментира Ананиев.
Въпреки че на пръв поглед проектът цели да "развърже" казуса с парите на "Автомагистрали - Черно море", част от депутатите в коалицията не подкрепят проекторешението, тъй като то би дало "индулгенция на министъра на регионалното развитие и шефа на АПИ да се разходват публични средства по тяхна преценка".
Сред тях е депутатът от "Има такъв народ" Георги Георгиев, който заяви, че няма да подкрепи решението, макар че е внесено от представители и на неговата парламентарна група, защото от него щели да се облагодетелстват всички фирми, които имат договори с АПИ.
"В предизборната кампания всички декларирахме, че трябва да направим разграничение между фирмите, които са действителни изпълнители, и фирмите, които са т.нар партийни касички. Това означаваше да бъде направена проверка с фактурите за изпълнение и тази информация да ни бъде предоставена. Това не се е случило и така всички фирми са поставени под общ знаменател", казва Георгиев и добавя, че не е известно каква част от изпълнението на фирмите е качествено.
Именно Георгиев сигнализира миналата година, че с начина, по който държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД е превъзлагало строителство на подизпълнители, то се е поставило в ситуация да не може да търси от тях отговорност за некачествена работа.
От "Демократична България" не са се подписали под проекторешението, макар че заявиха, че то им е било представено лично от регионалния министър Гроздан Караджов. Пред "Дневник" от обединението коментираха, че трябва да се запознаят по-подробно с идеите в него, преди да решат дали да го подкрепят.
Каква е предисторията
В началото на юни министърът на регионалното развитие Виолета Комитова отчете, че ведомството дължи 600 млн. лева на фирми за строително-монтажни дейности, като уточни, че фирмите, участвали в строителството на отсечката на магистрала "Тракия" между Стара Загора и Чирпан, вероятно няма да си получат парите, защото то е некачествено. През август служители на "Автомагистрали - Черно море" блокираха пътища в знак на протест.
Тогава Комитова обяви, че ще пита прокуратурата дали има право да се разплати със служителите на частното дружество заради два проблема в казуса - свръхдоговарянето на проекти от "Автомагистрали" без осигурено финансиране, от една страна, и съмненията, че договорите с подизпълнителите са сключени в противоречие с няколко закона. Тя поясни, че "Автомагистрали - Черно море" си е свършила работата по ремонта на магистралата добре, макар и със закъснение. Дни по-късно Комитова каза, че строителното ведомство разчита на актуализация на бюджета, за да плати на строителите.
Междувременно по отношение на тези и други договори, по заповед на служебния премиер Стефан Янев, бе назначена работна група със задача да предложи решение за законосъобразното разплащане с дружествата от строителния бранш за извършената дейност по договорите за текущ ремонт и поддръжка и да предложи механизъм за финансиране на зимното поддържане на пътищата. В този доклад има и изводи, свързани със законността на възлагане на определени дейности по тези договори, като са изразени и предположения за тяхната недействителност. Предложението на работната група е договорите да бъдат прекратени предсрочно, като същевременно бъдат открити нови процедури за възлагане на обществени поръчки за тези дейности.
Договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, сключени от АПИ, продължават да са обект на проверка от страна на междуведомствена работна група, създадена в началото на февруари 2022 г. от МРРБ и Министерството на финансите.
"До приключване на работа на тази работна група, за да се намали недоволството и напрежението в пътния сектор и с цел да не се прекъсват дейностите по поддържане на пътищата, отчитайки наличието на реално възложени и изпълнени дейности по тези договори, един от възможните варианти би бил да бъде извършено частично плащане за приети дейности, като останалите претендирани от изпълнителите суми бъдат разплатени поетапно впоследствие съобразно докладите на междуведомствената група", се посочва в мотивите на внесеното в парламента решение.
В този смисъл предложението е депутатите да оценят потенциалната опасност от неизпълнение на дейностите по поддържането на пътища след прекратяването на действащите договори и да се подкрепи АПИ във възлагане на дейности по поддържане на пътища по действащите договори, независимо от обстоятелството, че прогнозната стойност на тези договори е надвишена към настоящия момент. Затова на АПИ се възлага да инициира подписването на нови споразумения към действащите договори.