Пари срещу контрол: сблъсъкът в коалицията за над 1 млрд. лв. за пътните фирми

Пари срещу механизъм за контрол. Така може да се обобщи очакваната следващата седмица развръзка по казуса с изплащане на над 1 млрд. лв. на пътните фирми, което се оказа поредната разделителна линия в управляващата коалиция - основно между "Продължаваме промяната" (ПП) и "Има такъв народ" (ИТН). Сблъсъкът по темата публично продължава вече няколко дни.
От началото на седмицата с различни хватки парламентът отлага приемането на решение, с което да бъдат първоначално изплатени 50% от дължимите суми на пътните фирми за ремонт и поддръжка на пътищата. Това доведе до протести на превозвачи - първо вчера (7 април) на прохода Витиня, който днес се пренесе частично пред Народното събрание. Премиерът Кирил Петков излезе да говори с недоволните шофьори, за да ги увери, че парламентът ще реши казуса следващата седмица, но само ако срещу отпускането на средства има механизъм за контрол, че ремонтите на хартия се извършват на практика. Как ще се правят въпросните проверки засега е неизвестно.
Протестът на превозвачи
В четвъртък превозвачи протестираха на прохода Витиня. При тях отиде министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов (от квотата на ИТН), който на практика подкрепи недоволството и прехвърли решението за лошия път към Народното събрание. Според него без решение на парламента Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не може да възлага ремонти.
След като депутатите не включиха решението по темата в програмата си, днес протестиращи от прохода Витиня дойдоха пред парламента. При тях отиде премиерът и им обясни: "Има рехабилитация на пътищата, случвала се в предишното правителство, където са похарчени над 1 млрд. лв. Въпреки че са се водели като поддръжка на пътищата, са се правили реални ремонти."
Когато правите реален ремонт като поддръжка на пътищата, не носите никаква отговорност към държавата. Можете да сложите най-лошите материали и да кажете, че не носите никаква отговорност.
Според Петков причината за забавянето на ключовото решение на парламента е, че засега в него е предвидено да се изплатят 50% от дължимото към строителни фирми, но за другата половина законодателите не са предвидили парите да бъдат давани "на база контролен механизъм, че дейностите на хартия на практика са извършени".
Политическите нюанси
Проекторешението за изплащане на 50% от дължимото на пътни фирми бе внесено първоначално от депутати от три от управляващите формации - ПП, ИТН и БСП.
Впоследствие обаче само ИТН настояваше за бързото му прокарване с обяснението, че има опасност АПИ да изпадне в невъзможност да поддържа пътищата в страната. След като се разбра, че партията на Слави Трифонов е изолирана в бързането си, Гроздан Караджов каза, че средствата са заложник за избора на нов управител на Българската народна банка (БНБ), другата конфликтна точка, в центъра на която са ПП и ИТН.
Кирил Петков отрече това да е така. Обяви, че "там дебатът е друг", но не посочи конкретика. Решение за нов гуверньор Народното събрание се очаква да вземе следващата седмица.