Управляващите предлагат да се създаде мегаагенция по вписванията

Управляващите предлагат да се създаде мегаагенция по вписванията

Управляващите предлагат да се създаде мегаагенция по вписванията
Управляващите ще направят нов опит за създаването на една мегаагенция по вписванията, в която да се съберат на едно място най-важните регистри в държавата. Това става известно от законопроект за държавна агенция по вписванията, внесен миналата седмица в Народното събрание от представители на четирите управляващи формации.
Предложението на шестимата депутати е да се образува специализиран орган към Министерския съвет - Държавна агенция по вписванията, който да събере в едно четири структури - Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) и Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" (ГРАО), които сега са на подчинение към Министерство на регионалното развитие и благоустройството, както Агенцията по вписванията (АВ) и Централния регистър на особените залози (ЦРОЗ), които в момента са към Министерството на правосъдието. Само в Агенцията по вписванията има няколко отделни регистъра - Търговският регистър и регистърът на юридическите лице с нестопанска цел, регистър БУЛСТАТ и Имотният регистър, Регистър на имуществените отношения на съпрузите.
Това е вторият опит на управляващите да създадат нова мегаагенция, чието формиране е изрично посочено в коалиционното споразумение. Първият опит беше през февруари, когато партньорите в коалицията се опитаха да извършат промяната през преходните и заключителни разпоредби на Закона за бюджета за 2022 г. Този законодателен подход обаче срещна сериозна критика, включително и вътре в самата коалиция, и управляващите оттеглиха промените. Друга проблемна идея бе намерението да бъде променен статутът на съдиите по вписванията, които да бъдат преназначени като длъжностни лица по вписванията и вече да не са свързани по никакъв начин със съдебната власт. Тогава в отворено писмо до президента, премиера и председателя на Народното събрание от Асоциацията на съдиите по вписванията изразиха категорично несъгласие с предложените промени, като поискаха спешна среща с всички отговорни институции.
Законопроектът, уреждащ създаването на нова мегаструктура в изпълнителната власт, е внесен от шестима народни представители от "Продължаваме промяната", БСП, "Има такъв народ" и "Демократична България". От "Продължаваме промяната" вносители са Милен Матеев, Стою Стоев и Петър Куленски. От "Има такъв народ" документът е подписан от Андрей Михайлов, от БСП - от Филип Попов, а от "Демократична България" - Атанас Славов. В текстовете по същество се предлага същата концепция за обединяването на всички регистри в една държавна агенция с цел ефективност на управлението им и прозрачност на администрацията. В мотивите се посочва, че предлаганите промени са само структурни, без да се засягат правомощията и функциите на отделните агенции. Отпаднала е обаче идеята за промяна на статута на съдиите по вписванията. Това значи, че новата агенция ще е правоприемник на структурите, които обединява, и всички сегашни служители в тях ще запазят трудовите и служебните си правоотношения.
Новата държавна агенция ще е на подчинение на Министерския съвет, който ще избира нейния председател за мандат от 5 години. Той трябва да е юрист с юридически стаж поне 5 години. Председателят ще предлага на премиера за назначаване кандидатури за трима зам.-председатели, като всеки от тях трябва да има различна квалификация - единият да е юрист, вторият - геодезист с висше образование, а третият да е висшист по информационни технологии, като и тримата трябва да имат минимум 5 години стаж в съответната област. Подробната структура на новата агенция трябва да бъде уредена в устройствения ѝ правилник, който трябва да бъде готов до 3 месеца от приемането на закона.
Законопроектът е придружен от 30 страници мотиви. Основните аргументи са, че законопроектът е "естествено отражение на нуждите на обществото от бърза и прозрачна администрация, която да предоставя услуги, адекватни на съвременните технологични постижения".
Със създаването на Държавна агенция по вписванията ще се утвърди и единен стандарт при определянето на таксите, за услугите на тези регистри, което е в интерес на потребителите, защото ще доведе до ограничаване на административната и финансова тежест на гражданите и фирмите. В момента поради разнородната институционална рамка в областта на търговската, имотната и гражданската регистрация съществуват много и най-различни държавни такси, формирани на различен принцип, понякога в противоречие със закона.