"Ситуацията не е добра, не искам да казвам критична": кабинетът подхвана и пътищата

Служебното правителство на Румен Радев продължава с критиките към предишната власт. След като вчера премиерът Гълъб Донев сформира кризисен щаб, който да се бори с, по думите му, хаоса и разрухата в енергетиката, днес на дневен ред са действия и бездействия на доскорошните министри Гроздан Караджов и Борислав Сандов. Те бяха коментирани след правителственото заседание от министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков.
Най-наболелият проблем в сектора е плащането към пътните фирми, които да осигурят зимната поддръжка. В една от последните си медийни изяви Караджов определи ситуацията като "бомба", "гигантска криза" и "катастрофа" заради действията на правителството. На 27 юли той коментира, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е отменила обявените обществени поръчки от АПИ през април за текущ ремонт и поддръжка на пътищата. Преди това представители на "Продължаваме промяната" заявиха, че това са направили от Агенция "Пътна инфраструктура".
"Ситуацията с пътищата не е добра, не искам да казвам критична, със сигурност ще се намери решение. Имало е забавяне във времето, доста пропуски. Ще бъдат компенсирани с повече работа", обобщи днес новият регионален министър Иван Шишков.
Той потвърди, че конкурсите са прекратени, но даде да се разбере, че знае как да излезе от ситуацията и пътното поддържане през зимата да бъде гарантирано. Не конкретизира плановете си, тъй като искал първо да се запознае с решението на КЗК. Посочи, че разчита на добри контакти с Камарата на строителите, пътните фирми, браншови организации, тъй като в предишния служебен кабинет са контактували и заедно са подготвили изменения за закони. В понеделник (8 август) му предстои среща с камарата и пътните фирми, след която ще разговаря и с браншовите организации на строители и архитектите.
Шишков коментира и казуса с неизплатените средства на пътните фирми за вече извършени ремонти. През април кабинетът реши да изплати 650 млн. лева от дължими над 1.1 млрд. Останалите трябваше да бъдат разплатени след доклад на експерти, който да констатира извършени ли са реално строителните дейности. На 26 юли междуведомствена работна група го публикува след проверка на 34 договора на АПИ с пътностроителни фирми. В него бе предложено Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) да извърши проверка на извършените строително-монтажни работи. Също така Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) да направи проверка дали е спазен Законът за обществените поръчки от гледна точка на предмет и стойност на възлаганията. Междуведомствената работна група също така посочва, че е нямала капацитет да проверява на място, да прави технически замервания и свързаните с това остойностявания.
Министър Шишков коментира ситуацията така:
"Договорите са законни като договори. Има възлагания, които са незаконни. Ще се проверяват не договорите, а строеж по строеж. Докато няма Народно събрание, ще се опитаме да направим техническата документация. Предишният парламент реши на базата на нея да се изчистят парите на фирмите. Няма да участва само ДНСК, а Агенцията по кадастъра, други институции. Ще изпълним решението да се остойностят реално извършени дейности", заяви Шишков.
С пътните фирми той ще обсъжда и въпроса с индексациите на договорите за строителсво, който определи като изключително важен.
Бездействие за "Хемус" и бомба при "Струма"
Шишков посочи, че при предишния си период на заместник на Виолета Комитова през 2021 г. е оставен законопроект, с който държавата да обяви проблемни строежи за търпими, а целта е била разрешаване на казуса около магистрала "Хемус", на която бе установено незаконно строителство.
"Седем месеца не се намери политическа сила, която да внесе в парламента този законопроект. Текстът е изключително кратък, а целта е да запазим интереса на държавата. Това блокира продължаването на лот 4, 5 и 6 от магистрала "Хемус". Сега отново ще го оставим за следващия парламент", обясни Шишков.
По казуса с магистрала "Струма" и действията на Борислав Сандов, коментарът бе, че в последния ден е оставена бомба.
"Бе заложен страшен проблем, ще търсим начин за решаването му. От вчера разговорям с колежката от околната среда, неприятно сме изненадани. Важно е да се вземе държавно решение и то да не бъде подхвърлено по този начин, както е било направено. Ще направим всичко възможно да спасим процедурата за "Струма", или тя да бъде продължена с ясни параметри и във възможно най-кратки срокове с най-доброто решение", посочи Шишков.
Вчера Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че ще обжалва решенията на бившия министър на околната среда и водите Борислав Сандов от понеделник (1 август) да спре процедури за строителството на части от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.
Сандов обясни, че на база писмо от Европейската комисия трябва да се направят равностойни алтернативи на трасетата и за да може да се довърши "Струма" с европейско финансиране, означава да се изпълни европейското законодателство, да се оценят всички алтернативи и да няма нарушение на екозаконодателството.