Парламентът прие на първо четене още един закон от Плана за възстановяване и устойчивост

Депутатите приеха на първо четене два законопроекта за изменения в Търговския закон, които засягат част от реформите, включени в Националния план за възстановяване и устойчивост, съобщава БТА. С текстовете, одобрени от депутатите и предложени от Министерския съвет и "Демократична България", се регламентира подобряване на ефективността на производството по несъстоятелност, усъвършенства се производството по стабилизация, въвежда се възможност за обявяване на несъстоятелност и погасяване на задължения на физически лица - предприемачи, занаятчии или други, практикуващи свободна професии, създават се ясни критерии за откриване на производство по несъстоятелност и се облекчава процесът по предявяване и приемане на вземанията.
Предлага се намаляване на съдебните такси, приложими за отменителните искове, и повишаване на ефективността на процеса по осребряване на имуществото, отбелязва в доклада си комисията по правни въпроси.
Двата законопроекта бяха приети със сходни гласове - предложенията на "Демократична България" бяха одобрени със 125 гласа "за", 18 "против" и 66 "въздържали се", а тези на Министерския съвет - с 120 "за", 3 "против" и 87 "въздържали се".
Бе приет и законопроект на "Възраждане", който предлага при противозаконно отнемане на застрахована в полза на лизингодателя лизингова вещ всяка от страните да има правото да развали договора с обратна сила, като в този случай лизингополучателят да има право да получи обратно всички платени суми за лизинговата вещ.
Депутатите обаче отхвърлиха предложенията на "Продължаваме промяната" за промени в Търговския закон, с които се въвеждат дружества с променлив капитал, представляващи непублична компания, която цели да стимулира инвеститорите чрез улеснени изисквания за учредяване и по-гъвкава правно-организационна форма.
В началото на дебата бившият правосъден министър Надежда Йорданова отбеляза, че с промените се решават дългогодишни проблеми в бизнес средата. Тя цитира данни на Световната банка, според които средната продължителност на производствата по несъстоятелност в България е 3,3 години, а понякога и 3,5 години, при средна продължителност за държавите - членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, 1,7 години. Събираемостта на вземанията в рамките на производствата по несъстоятелност е 37,7 процента при 70,2 процента в рамките на държавите - членки на ОИСР.
"Тъжното е, че тези данни остават устойчиви в годините. Данните са от доклада за 2021 г., но от 2015 г. те са без промяна. Това са ясни знаци, че производството по несъстоятелност в България е бавно и неефективно", каза Йорданова. Тя заяви, че с приемането на промените ще изпълним изискванията на евродирективата, свързани както с превантивно преструктуриране на състоятелност и опрощаване на задълженията, така и ще направим стъпка към присъединяването на страната ни към еврозоната.
До спор в залата се стигна заради срока за внасяне на предложения между първо и второ четене. Председателят на правна комисия Радомир Чолаков от ГЕРБ - СДС поиска депутатите да имат 28 дни за внасяне на предложения между първо и второ четене.
Във вторник по предложение на "Възраждане" срокът за предложения между първо и второ четене на законопроекта за антикорупционната комисия (КПКОНПИ) беше удължен максимално най-дълго - 21 дни. Това на практика означава, че реформата в КПКОНПИ, която е заложена и в националния План за възстановяване и устойчивост, може и да не се осъществи, ако парламентът бъде разпуснат още в средата на януари при провал на втория и третия мандат за съставяне на правителство. |
"Ние го правим на форсмажор, не се прави така, не може да стане за 7 дни", каза Чолаков и помоли да не се правят "урбулешки неща".

Парламентът бламира закон от Плана за възстановяване и устойчивост
Мирослав Иванов от "Продължаваме промяната" заяви, че позицията на ГЕРБ е лицемерна, и посочи, че когато Изборният кодекс беше поставен като основен приоритет на ГЕРБ, тогава по най-бързия начин се придвижваше законодателния процес. "Каква беше причината този законопроект да бъде придвижен едва 2 месеца и половина по-късно. Този закон е страхотна подкрепа за бизнеса. Вие с опитвате да сложите прът в колелото, което се задвижва за приемането на този закон", каза Иванов.
Чолаков пък му отвърна, че Търговският закон е 100% юридически закон, докато Изборният кодекс е много повече политика, отколкото право. Изборният кодекс нямаше да бъде вкаран толкова бързо, ако вие не бяхте демонстрирали от първия ден, че не искате да бъде избран председател на Народното събрание, не искате да има ефектива работа на парламента, искате да ходим веднага на избори. Ако вие направите правителство, ще имаме достатъчно време, отвърна Чолаков.
Венеция Ангова от "Продължаваме промяната" добави, че освен лицемерие се вижда едно замитане под килима на ключова тема за предприемаческата общност. "Това означава, че тази тема не е приоритетна за ГЕРБ, г-н Чолаков става враг номер 1 за предприемаческата общност", каза тя.