Реформи срещу правителство: законите, които парламентът трябва, но (на)дали ще приеме

Най-важното са законите по европейския План за възстановяване и устойчивост, за присъединяването към еврозоната и за влизането в Шенген.
Мантрата, която съпровождаше последните три парламента, очаквано се пренесе и в 49-ото Народно събрание. И дори се превърна в основата за диалог между двете най-големи групи в него, които иначе се афишират като непримирими опоненти - ГЕРБ-СДС и "Продължаваме промяната - Демократична България". Подкрепа за същите приоритети заявяват - частично или изцяло - и повечето от останалите групи - ДПС, БСП и "Има такъв народ".
С приемането им партиите обосновават усилията за удължаване живота на новия парламент, чийто хоризонт отново се очертава кратък предвид паритета на силите и интересите за бъдещи избори. Обяснението е, че независимо дали ще се стигне до съставяне на правителство, депутатите трябва да получат време да гласуват ударно разпоредбите, които са от ключово значение за евроинтеграцията на България и за получаването на значително финансиране за икономиката в следващите няколко години. В четвъртък (20 април) лидерът на групата на ГЕРБ Десислава Атанасова прогнозира пред президента, че това може да стане до края на май или началото на юни. Съпредседателят на парламентарната група на "Продължаваме промяната - Демократична България" Асен Василев настоя за още повече време: три месеца, което означава до края на юли, но той държи и на приемането на бюджет независимо дали има избрано правителство.
Всъщност, зад трите големи приоритета стоят десетки законопроекти, по част от които партиите имат тежки разминавания, и единственият начин да се осигури време за приемането им, е избирането на редовен кабинет. Това е базата, върху която ГЕРБ строи тезата си, че двете най-големи групи трябва да направят заедно кабинет, за да му осигурят стабилно мнозинство. Ако се съди по заявките на другите парламентарните групи обаче, излъчването на изпълнителна власт изглежда трудно постижимо. |
Президентът Румен Радев вече задвижи процедурата с връчването на мандатите, което скъсява гарантираното време до стандартните месец,месец и половина.
Така, десет дни след началото на 49-ото Народно събрание, ситуацията изглежда аналогична на тази на предшествениците му - проектозакони има, но няма време за приемането им, а евентуално разпускане на парламента ще занули всичко,свършено по тях.
Още веднъж от същото
В преговорите си от последната седмица ГЕРБ и "Продължаваме промяната - Демократична България" начертаха амбициозна законодателна програма, чийто акцент са проектозаконите по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), по който срещу реформи страната може да получи значителни средства от еврокомисията.
България трябваше да е приключила втория етап на промените, с които се е ангажирала, още до края на 2022 г. Основният проблем е, че според правилата на Брюксел страната може да получи финансиране едва след като е завършила всички, а не част, от предвидени реформи за конкретен транш. |
От изказванията на двете групи се разбра, че амбициите се свеждат до поне три закона, ако се окаже, че парламентът ще работи кратко:
- За реформа в антикорупционната комисия (КПКОНПИ)
- За въвеждане на механизъм за разследване на главния прокурор
- За разширяване на защитата от домашно насилие
Първите два са част от реформите по ПВУ и в миналия парламент минаха на първо четене, но след това с процедурни хватки ГЕРБ успя да ги забави и така и не стигнаха до второ обсъждане. Третият беше внесен от "Демократична България", но отхвърлен с помощта на ГЕРБ, което предизвика публично недоволство в контекста на продължаващите смъртни случаи в резултат от домашно насилие. Сега тъкмо този проект изглежда най-лесен за постигане на съгласие и има шанс да бъде одобрен.
Кое е първо: правителството или законите
Доста по-сложно стоят нещата с реформите в антикорупционната комисия и въвеждането на механизъм за разследване на главния прокурор (с промени в Наказателно-процесуалния кодекс), които министърът на правосъдието Крум Зарков определя като решаващи за присъединяването към Шенген тази есен.
В миналия парламент ГЕРБ се съпротивляваше на предложенията за разделяне на антикорупционната комисията на две звена (за борба с корупцията и за конфликта на интереси) и предоставянето на разследващи функции на членовете ѝ с аргумента, че се нарушава институционалната система и че се търси не ефективност, а позиция за бившия вътрешен министър Бойко Рашков, когото "Продължаваме промяната" предлагаше да оглави органа срещу корупцията. Сега в пленарната зала отново ще се обсъждат двата проекта, познати от предния парламент - на служебния кабинет и на "Продължаваме промяната".
Бившата управляваща партия имаше възражения и по другия проект, който се предвижда разследване срещу главния прокурор да се ръководи от наказателен съдия с ранг на върховен, избиран на случаен принцип. Действащият ръководител на прокуратурата Иван Гешев поде яростна кампания срещу тях, определяйки ги като насочени конкретно срещу личността му, въпреки че България е поела ангажимент да създаде механизъм за контрол още от 2009 г.
В поредица от изявления в последните месеци лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов заяви, че този път партията му ще гласува "за" реформите.
Неофициално източници, запознати с преговорите между двете най-големи групи в парламента в последните дни, казаха, че ГЕРБ е поставила условие за подкрепата си и то е първо да има споразумение за правителство. Не е известно как ще постъпи партията, ако подобна договорка не бъде постигната. |
Публичната заявка на Борисов е, че иска да сформира управление "Продължаваме промяната - Демократична България", но коалицията отговаря, че няма да подкрепи кабинет на или с участието на бившите управляващи.
Съгласие, но не точно
Дори да минат символично на първо четене, предлаганите реформи по всяка вероятност ще предизвикат сериозни сблъсъци преди окончателното си приемане заради различните позиции на партиите.

При обсъжданията по механизма за разследване на главния прокурор в предишния парламент от ГЕРБ твърдяха, че промените са в противоречие с конституцията. Партията дори се обърна към Конституционния съд с искане да тълкува дали главният прокурор може да бъде разследван от свой подчинен - директора на Националното следствие, който е и зам.главен прокурор. Такъв механизъм се предлагаше в проектозакон на "Възраждане" по темата, който е внесен за обсъждане и в новия парламент.
Според източник на "Дневник" в ГЕРБ, ако сега се приеме механизъм за разследване на главния прокурор, партията няма да го атакува в съда, но не изключва възможността друг да го направи. |
Право да сезират Конституционния съд имат една пета от депутатите, Министерския съвет, Върховните касационен и административен съд и главният прокурор.
Сред най-спорните въпроси около антикорупционната комисия остава формирането на състава и определянето на ръководството ѝ. ГЕРБ и "Продължаваме промяната - Демократична България" отсега са на различни мнения по темата, коментираха пред "Дневник" представители на двете формации.
Предложението на служебното правителство е ръководството на комисията да се състои от петима членове, като двама да се избират от парламента, по един - от върховните съдилища, и един - от президента. В разговорите по темата ГЕРБ настоявала държавният глава само да номинира, но Народното събрание да решава за кандидата. "Продължаваме промяната" пък държала ръководството да се избира само от парламента.
Между думи и дела и за еврозоната
Сред изискванията за приемането на България в еврозоната е Народното събрание да приеме промени в три законопроекта, обясни за "Дневник" източник от Министерския съвет:
- в Търговския закон
- в Кодекса за застраховането
- в Закона за мерките срещу изпирането на пари.
Засега обаче служебният кабинет е внесъл за обсъждане само промените в Търговския закон, се разбира от отговори на институцията до "Дневник".
В миналия парламент ГЕРБ, ДПС, "Възраждане", БСП и "Български възход" активно се противопоставяха на внесените от служебния кабинет промени в Кодекса за застраховането, свързани с плащането на щети при пътни инциденти в чужбина с регистрирани в България автомобили. Депутати бяха внесли дори поправки, които повтаряха дословно текстовете, предложени от шумно противопоставящата се на измененията работодателска организация Съюз за стопанска инициатива (ССИ). Това даде основание на привържениците на измененията да заговорят за "коалиция Алексей Петров". Петров беше изпълнителен директор на ССИ, един от основателите на застрахователната компания "Лев инс" през 90-те години на ХХ в. и сочен за неин реален собственик. Той беше арестуван в първия мандат на ГЕРБ в шумната операция "Октопод", но делото приключи с оправдателни присъди. Преди седмици лидерът й Бойко Борисов се ограничи по темата в тв интервю с коментар, че Петров е "най-добрата барета, която познава".
Проектът беше забавен достатъчно, така че парламентът да приключи, преди да бъде окончателно гласуван. Това беше една от причините България да не може да изпълни плана си за присъединяване към единната европейска валута от 1 януари 2024 г. Сега правителството поднови процедурата по одобряване на разпоредбите.

Как "коалицията Алексей Петров" може да провали влизането на България в еврозоната
Неофициално източник от ГЕРБ заяви, че сега партията ще подкрепи промените в Кодекса за застраховането. Не е известно обаче кога Министерството на финансите ще го внесе в парламента: "Само след постигане на съгласие от всички заинтересовани страни по текста на промяна и след консултирането му с еврокомисията ще бъде внесен за разглеждане от Министерския съвет, а след това и в Народното събрание", посочва институцията в отговори до "Дневник".
Не се знае кога на разположение на депутатите ще бъде и Законът за мерките срещу изпирането на пари, с който да се въведат вътрешни процедури за хората, които подпомагат управленията на дружествата, например счетоводители и данъчни консултанти. Според информация на Министерството на финансите до "Дневник" от началото на март текстовете са изпратени за съгласуване между институциите и "след отразяване на бележките в рамките на консултациите законопроектът ще бъде внесен за разглеждане от Министерския съвет".
Пари срещу реформи: втори опит
Повече от година е известно, че, за да получи България над 1.4 млрд. лв. от Европейската комисия (това е вторият транш по Плана за възстановяване и устойчивост), парламентът трябва да приеме промени в 17 законопроекта, с по-голямата част от които се въвеждат системни реформи. За четирите си месеца работа 48-ото Народно събрание съумя да завърши едва четири. Сега депутатите имат работа по още 13, като почти всички са подготвени и внесени в парламента от служебното правителство.

Парламентът, след който всичко ще започне от нулата
Още не е приключила работата по Закона за енергетиката, в който има четири посоки на системни промени:
- Въвеждане на понятието "енергийна бедност", като хората в тази категория получават подпомагане при кандидатстване за проекти за повишаване на енергийната ефективност на жилищни сгради
- Либерализация на пазара на едро на електроенергия, като се премахнат задължителните квоти на "Национална електрическа компания" (НЕК)
- Либерализация на пазара на дребно на електроенергия
- Реформа на балансиращия пазар на електроенергия.
По неофициална информация дефиницията за "енергийна бедност е готова, но в служебния кабинет още няма решение дали социалното или енергийното министерство да администрира процеса.
Реформите по Плана за възстановяване и устойчивост изискват още промени:
- в Наказателния кодекс за ограничаване на т. нар. SLAPP дела (дела шамари) за търсене на наказателна отговорност при публикации на журналисти
- в Закона за съдебната власт, с които се цели прецизиране на правомощията и укрепване на капацитета на Висшия съдебен съвет
- Закон за несъстоятелност на физическите лица, по-популярен като закон за личния фалит. С него се цели да се създадат условия на добросъвестните длъжници как да си връщат заемите, без да задлъжняват допълнително
- Два вида изменения в Търговския закон: с правна реформа на процедурата по несъстоятелност и въвеждане на правна форма за регулиране на стартъпите
- в Закона за електронното управление, като се цели по-добра организация на регистрите в администрацията, служебен обмен на данни за някои услуги, както и задължаване на всички в изпълнителната власт да поддържат електронни регистри
- в Закона за енергията от възобновяеми източници, чиято цел е да се премахнат пречките пред инсталирането и свързването към мрежата на съоръжения за енергия от възобновяеми източници
- в Закона за биологичното разнообразие, които да създадат структури, които да управляват зоните от "Натура 2000"
- в Закона за обществените поръчки, с които се цели възможно най-много ограничаване на т. нар. инхаус процедури, практика за пряко възлагане на фирми, свързани с възложителя
- в Закона за управление на етажната собственост, с които би се намалил прагът за взимане на решения в сградите от 66% на 51% от гласовете на живущите

Бюджет: със или без правителство
Спорен остава и ключовият въпрос за приемането на държавния бюджет за 2023 г. След като миналата есен отказа да внесе проект, през март служебното правителство обяви, че е подготвило текстовете.
В сряда (19 април) ГЕРБ и "Продължаваме промяната - Демократична България" се обявиха за спазване на 3% бюджетен дефицит, на сегашните данъци и на плановете за социални разходи. Двете коалиции обаче имат различни виждания как да осигурят тези приоритети.
"Продължаваме промяната" и "Демократична България" обявиха, че смятат бюджета за абсолютен приоритет, защото ако не бъде приет до средата на юни, това ще доведе до значително затруднение във финансовата система на страната. "Процедурата изисква поне пет седмици работа, а това означава разпоредбите да бъдат внесени за обсъждане до две седмици и обективно единственият възможен вариант е да се работи по проекта на служебното правителство", обясни Асен Василев от "Продължаваме промяната". Това ще изисква сериозни промени преди второ четене, тъй като кабинетът настоява за връщане към 20-процентната ставка на ДДС за повечето сектори, както и еднократен данък свръхпечалба за всички частни фирми.
ГЕРБ е на противоположната позиция - че бюджетът трябва да изчака създаването на редовно правителство, тъй като представлява инструмент за провеждане на политиките и е редно да бъде създаден от тези, които ще го изпълняват.
Какъв проектобюджет представи в петък привечер служебното правителство - четете тук
Чакащите назначения се увеличават
Междувременно назначенията, които Народното събрание трябва да направи в държавни институции, регулаторни и контролни органи, продължават да се трупат и наближават 90. Част от звената работят с изтекъл мандат или непопълнен състав.
Сред ключовите позиции, за които се чака решение вече трети парламент са управителят на БНБ, членовете на Висшия съдебен съвет от квотата на парламента, председателят на Комисията за финансов надзор, Комисията за защита на конкуренцията, двама съдии в Конституционния съд, управител на Националния осигурителен институт, председателят на антикорупционната комисия и др.
