Конституционната реформа: засега идеи пред камери, а в ролята на вестоносец - Пеевски
Появата на идеи пред камерите по темата за конституционната реформа, задължителна за постигане на реална съдебна реформа, се оказа далеч по-динамична от появата на писмени предложения, оформени в проекти.
Докато в петък (9 юни) сутринта известното от "Демократична България" беше, че нейният проект от 2021 г. за изменение на конституцията с някои ппомени и допълнения се явява основата на общия проект на "Продължаваме промяната - Демократична България", няколко часа по-късно новоизбраният член на конституционната комисия Делян Пеевски (ДПС) съобщи, че се върви към премахване на фигурата на главния прокурор. В представената пред "Дневник" сутринта от "Демократична България" предстояща актуализация на проекта от 2021 г. такава промяна не се предвиждаше.
ДПС през последната седмица демонстрираха водеща роля по темата с промени в конституцията, като заради нея председателят Мустафа Карадайъ и санкционираният по "Магнитски" Пеевски знаково подкрепиха кабинета "Денков - Габриел", вкараха Пеевски в ресорната комисия, а той освен, че всеки ден е в парламента, започна и редовно да коментира пред медии темата. От него дойде и обяснението, че обсъждат да обединят всички предложения в "един проект".
През идващата седмица ще се разбере и дали Пеевски може да оглави комисията по конституционни въпроси, а в кулоарите депутати обсъждаха възможен ротационен подход и за нейното председателстване подобно на правната. |
ГЕРБ, "Продължаваме промяната" и ДПС проведоха няколко срещи като пред медиите коментарите бяха, че на всички темата е била съдебната реформа. Оценките обаче се разминаваха между "спорим" и "разбрахме се". Очаква се, че срещите ще продължат, но кога ще има структура на процеса за промените и как ще се работи по проектите тепърва ще се изяснява. А между първоначалните предложения на ДПС и "Продължаваме промяната" има съществени разлики.
Има главен прокурор, няма главен прокурор
В четвъртък, ДПС представи проекта си от февруари 2022г. за промени, с които би отпаднал приетият преди десет дни механизм за контрол над главния прокурор. В петък Пеевски заговори за отпадане на фигурата на главния прокурор.
Съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов спомена в в интервю преди седмица подобна възможност: "Едната насока е към премахването на функцията на главния прокурор като център на власт. В зависимост от това как ще се осъществи консенсусът ни, може тази позиция да се премахне изцяло, или да бъде максимално лишена от всички онези правомощия и йерархично функциониране, породили настоящата система, в която главният прокурор концентрира у себе си редица формални и неформални лостове на влияние, превърнали го в параполитически играч."
След изявлението на Пеевски в петък министърът на правосъдието Атанас Славов, който е участвал в срещата, обясни пред "Дневник", че ще се дискутират и двете възможности - дали да се премахне фигурата главен прокурор, или той да остане само административен ръководител на Върховната касационна прокуратура. |
А Хамид Хамид (ДПС) на въпроса защо в техния проект, качен в четвъртък (8 юни) на сайта им и представен в "Дневник", е предвидено главният прокурор да се разследва от прокурор, в противоречие с приетия на 2 юни от това Народно събрание и с техните гласове механизъм за разследване, каза, че това ще бъде променено в хода на обсъжданията в комисията.

Промените за Висшия съдебен съвет на "Продължаваме промяната - Демократична България"
Засега черно на бяло са видни само проектите на ДПС (повече за него - тук) и на "Продължаваме промяната - Демократична България".
Проектът на коалицията акцентира на разликата между съд и прокуратура и намаляване на парламентарната квота. Затова предвижда преструктуриране на Висшия съдебен съвет, който да остане административен и кадрови орган само за съдиите. |
Така вместо сегашният ВСС се предвижда:
- Висш съвет на съдебната власт, който да се занимава само със съда, да се състои от 15 членове, от които 8 се избират пряко от съдиите от различните нива на системата, председателите на Върховния касационен съд (ВКС) и Върховния административен съд (ВАС) са членове по право, а парламентарната квота се намалява на 5 души. Председателите на ВКС и ВАС да се предлагат от общите събрания на съдиите на двете съдилища и да са действащи съдии в съответния съд към момента на избора.
Освобождаване от длъжност на председателите на ВКС и ВАС се взема от Конституционния съд, а предложението трябва да се подкрепи от две трети от състава на съвета, включително мнозинство от членовете, пряко избрани от съдии.
- Прокурорски съвет, в състав 11 членове, от които 4-има избирани от прокурорите, 5-има избрани от парламента (представители на различни юридически професии и организации, но не действащи прокурори). Главният прокурор и министърът на правосъдието да са членове по право.
Намалява се мандатът на главния прокурор от 7 на 5 години. |
Предвиденият в проекта избор на главния прокурор от парламента ще бъде променен - да се избира от прокурорския съвет, а с какво мнозинство ще бъде обсъдено, обясни Надежда Йорданова. Освобождаване (импийчмънт) на главния прокурор ще бъде по инициатива на министъра на правосъдието или една пета от народните представители като се поддържа от парламента с мнозинство от 140 народни представители. Окончателното решение се взема от Конституционния съд или президента.

Избор на парламентарните квоти (в проекта се наричат обществени) за двата съвета да става с т. нар. падащо мнозинство от 140 депутати, за да се избегне блокаж в случаите, когато не се постига квалифицирано.
Концептуални разлики и прилики
Разликите с проекта на ДПС са концептуални - във визиите им за същината на съдебната власт. При ДПС (твърдят че в "основата на разработването му" е Пеевски) духът на проекта е към уеднаквяване на съд и прокуратура и приравняване на правния статут на председателите на върховните съдилища и главния прокурор. Проектът на "Продължаваме промяната - Демократична България" ,за който казват, че в момента се актуализира от Атанас Славов и Никола Минчев, е ключов акцентът върху разликите между съд и прокуратура.

В промените на Пеевски за конституцията ДПС зачерква разследването на главния прокурор от съдия
Другата съществена разлика е, че ДПС предлага по някои въпроси двата съвета - Съдебният и Прокурорският, да заседават и вземат решения заедно. Под "някои въпроси" се разбира и бюджетът на съдебната власт, напомниха бивши членове на ВСС. И питат - какво е тогава различното от сегашното положение в управлението на съдебната власт, в което разпределянето на бюджета играе изключителна роля.
Друга разлика: В проекта на "Продължаваме промяната - Демократична България" са записани лустрационнни норми в сектора за сигурност, които сигурно ще нарушат консенсусната атмосфера. |
Предлагат се лустрационни основания за заемане на длъжности в сектора за сигурност и други институции, като лустрацията да обхване както проверка за "чисто минало" (липса на принадлежност към комунистическите служби за сигурност, или заемането на висши ръководни позиции в комунистическата партия), така и "проверка за интегритета на кандидатите за висши публични длъжности, вкл. на тяхната лоялност към демократичните ценности и принципи".
Приликите между проектите на "Продължаваме промяната - Демократична България" и ДПС са на първо място във въвеждането на индивидуалната жалба до Конституционния съд с изменение на чл. 150 от конституцията. |
Разликата е, че проектът на ДПС предвижда конституционната жалба да се подава чрез двете върховни съдилища ВКС и ВАС. С цел да се гарантира пълноценна защита на правата и свободите на гражданите предлагат на конституционно ниво да се уреди както индивидуалната жалба, така и възможността долуинстанционните съдилища да сезират пряко КС. Конкретните основания за допустимост ще бъдат уредени в специален закон.

"Спорим" и "Разбрахме се": Христо Иванов и ДПС продължават разговорите за конституционна реформа
А извън съдебната реформа
Статутът на служебното правителство е ключов въпрос, но той не може да бъде решен без Велико народно събрание, обясни Надежда Йорданова. За него ще се търсят законодателни решения.
Останалите парламентарни партии изказват лични мнения или чакат да чуят какво се предлага.
ГЕРБ чрез Радомир Чолаков: Трябва да се промени статутът на служебното правителство |
ГЕРБ няма написани текстове. Отдавна е затрупан под пепелта на забравата онзи проект пот времето на Данаил Кирилов, за който в партията на Борисов вече и не споменават.
Но и без написани предложения, разсъждават по някои въпроси, например как да се промени статутът на служебното правителство. Това коментира пред "Дневник" Радомир Чолаков (ГЕРБ) с уточнението, че изразява лично мнение, и че разсъжденията им не са в посока премахване. А как да се направи непрекъсваема парламентарната власт, каквато в момента е изпълнителната. В демократичния свят мандатът на народните представители се прекъсва с избора на новоизбраните. А у нас парламентът се разпуска от президента, поради което служебното правителство става безконтролно. Когато се назначава служебно правителство, това да не води до разпускане на парламента - това мнение се оформяло в ГЕРБ.
БСП (чрез Корнелия Нинова): Чакаме да видим какво се предлага. "Не можем нищо да оценим, без да сме го видели. А и никой не ни е искал мнение . Когато прочетем, тогава ще говорим", заяви Нинова, запитана от "Дневник".
"Има такъв народ" (чрез Тошко Йорданов): Ние сме за президентска република. Зам.-председателят на партията Тошко Йорданов, без да прави уговорки дали изразява лично мнение, заяви: Ние сме за президентска република, тъй че за нас това е конституционната реформа. А каквото предлагат "Продължаваме промяната - Демократична България" и ДПС, като го видим и като ни попитат, ще кажем дали си струва".
"Възраждане" останаха без коментар на този етап. Но предложиха, че могат да заменят ДПС в преговорите за съдебна реформа.
Такава беше моментната картина на подготовката на конституционната реформа в петък, 9 юни.

Конституционният сезон е открит
