Важен закон за членството в еврозоната мина на първо четене в комисията по икономика

Важен закон за членството в еврозоната мина на първо четене в комисията по икономика

Министърът на финансите Асен Василев и председателят на икономическата комисия Хамид Хамид
Министърът на финансите Асен Василев и председателят на икономическата комисия Хамид Хамид
С почти пълно единодушие - 13 гласа "за" и 3 "против" от "Възраждане", парламентарната комисия по икономика прие на първо четене законопроект за допълнение за Кодекса на застраховането, което представлява малка крачка по пътя към членството на България в еврозоната.
Промените имат за цел да отстранят слабости в процеса на обработка на претенции с международен елемент от отделни застрахователи по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в рамките на системата "Зелена карта", (представляваща международно споразумение, в което участват над 40 държави и е за покриване на щети по "Гражданска отговорност" за инциденти в чужбина, бел. авт.) Те предвиждат изрично да се уреди спазването на правилото на системата първо да се плаща по щети, а после евентуално да се спори и при неспазване на задължението се дава възможност на комисията по финансов надзор да санкционира дружествата.
Нуждата от законодателна промяна възникна заради натрупването на задължения за 20 млн. лв. при някои застрахователи ("Лев инс" и "Далл Богг") към Националното бюро "Зелена карта". Заради тях имаше сериозен риск Националното бюро да бъде изключено от системата "Зелена карта" и да спре издаването на зелена карта от българските застрахователи.
По-големият проблем обаче беше, че справянето с проблема по "Зелена карта" беше ключово условие по пътя за приемане на еврото, което по план трябваше да стане от 1 януари 2024 г. През февруари месец обаче пет партии - ГЕРБ, БСП, ДПС, "Възраждане" и "Български възход", бламираха внесените от министерството на финансите промени в закона и с това напълно елиминираха шансовете на страната да се присъедини към еврозоната в посочения срок. Тогава въпросните политически сили обосноваха решението си с това, че защитават интересите на организации, които се противопоставят на промяната.
Негативни становища за промяната тогава изразиха Съюза за стопанска инициатива - работодателска организация, близка до лидера при полицата "Гражданска отговорност" "Лев инс", както и от българското Национално бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ). Именно лидерът при полицата "Гражданска отговорност" в България "Лев инс" се оказа в основата на проблема с отказа си да изплаща претенции по щети в чужбина, тъй като смята, че е жертва на застрахователни измами, припомня "Капитал".
Заради отказът на петте партии да гласуват поправката е кодекса, от "Демократична България" ги нарекоха "коалиция Алексей Петров", по името на бившата барета, която е изпълнителният директор на Съюза за стопанска инициатива (ССИ), един от основателите на "Лев инс" през 90-те години на ХХ в. и сочен за негов реален собственик.
Съюзът е автор на алтернативната поправка в Кодекса за застраховането, която обезсмисли предложението на Министерството на финансите, въвеждаща принципа, че първо щетите по тези инциденти се плащат, а след това се оспорват, ако има основание. Между първо и второ четене на промените в кодекса народни представители от ГЕРБ, "Български възход" и "Възраждане" внесоха идентични на тези на съюза добавки към текстовете.
Днес обаче след кратък дебат ГЕРБ, ДПС и БСП рязко смениха мнението си и подкрепиха поправката. Националното бюро на българските автомобилни застрахователи и Асоциацията на българските застрахователи също изразиха подкрепа за поправката, за която преди броени месеци обясняваха, че ще доведе до вълна от организирани измами и източване на българските компании и местното бюро.
Против бяха единствено от "Възраждане", които смятат, че "европейското застрахователно лоби" е поставило това условие за членството в еврозоната. Тази теза бе опровергана от министъра на финансите Асен Василев.