Важен закон за членството в еврозоната мина на първо четене в комисията по икономика

С почти пълно единодушие - 13 гласа "за" и 3 "против" от "Възраждане", парламентарната комисия по икономика прие на първо четене законопроект за допълнение за Кодекса на застраховането, което представлява малка крачка по пътя към членството на България в еврозоната.
Промените имат за цел да отстранят слабости в процеса на обработка на претенции с международен елемент от отделни застрахователи по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в рамките на системата "Зелена карта", (представляваща международно споразумение, в което участват над 40 държави и е за покриване на щети по "Гражданска отговорност" за инциденти в чужбина, бел. авт.) Те предвиждат изрично да се уреди спазването на правилото на системата първо да се плаща по щети, а после евентуално да се спори и при неспазване на задължението се дава възможност на комисията по финансов надзор да санкционира дружествата.

Проблемите със системата "Зелена карта" - развръзката "скоро предстои"
Нуждата от законодателна промяна възникна заради натрупването на задължения за 20 млн. лв. при някои застрахователи ("Лев инс" и "Далл Богг") към Националното бюро "Зелена карта". Заради тях имаше сериозен риск Националното бюро да бъде изключено от системата "Зелена карта" и да спре издаването на зелена карта от българските застрахователи.
По-големият проблем обаче беше, че справянето с проблема по "Зелена карта" беше ключово условие по пътя за приемане на еврото, което по план трябваше да стане от 1 януари 2024 г. През февруари месец обаче пет партии - ГЕРБ, БСП, ДПС, "Възраждане" и "Български възход", бламираха внесените от министерството на финансите промени в закона и с това напълно елиминираха шансовете на страната да се присъедини към еврозоната в посочения срок. Тогава въпросните политически сили обосноваха решението си с това, че защитават интересите на организации, които се противопоставят на промяната.
Негативни становища за промяната тогава изразиха Съюза за стопанска инициатива - работодателска организация, близка до лидера при полицата "Гражданска отговорност" "Лев инс", както и от българското Национално бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ). Именно лидерът при полицата "Гражданска отговорност" в България "Лев инс" се оказа в основата на проблема с отказа си да изплаща претенции по щети в чужбина, тъй като смята, че е жертва на застрахователни измами, припомня "Капитал".
Заради отказът на петте партии да гласуват поправката е кодекса, от "Демократична България" ги нарекоха "коалиция Алексей Петров", по името на бившата барета, която е изпълнителният директор на Съюза за стопанска инициатива (ССИ), един от основателите на "Лев инс" през 90-те години на ХХ в. и сочен за негов реален собственик. |
Съюзът е автор на алтернативната поправка в Кодекса за застраховането, която обезсмисли предложението на Министерството на финансите, въвеждаща принципа, че първо щетите по тези инциденти се плащат, а след това се оспорват, ако има основание. Между първо и второ четене на промените в кодекса народни представители от ГЕРБ, "Български възход" и "Възраждане" внесоха идентични на тези на съюза добавки към текстовете.
Днес обаче след кратък дебат ГЕРБ, ДПС и БСП рязко смениха мнението си и подкрепиха поправката. Националното бюро на българските автомобилни застрахователи и Асоциацията на българските застрахователи също изразиха подкрепа за поправката, за която преди броени месеци обясняваха, че ще доведе до вълна от организирани измами и източване на българските компании и местното бюро.
Против бяха единствено от "Възраждане", които смятат, че "европейското застрахователно лоби" е поставило това условие за членството в еврозоната. Тази теза бе опровергана от министъра на финансите Асен Василев.