Реорганизацията на движението в центъра на София изостри тона между общинарите

Новата организация на движението по софийския бул. "Патриарх Евтимий" (нова бус лента и велоалея) и косото паркиране по бул. "Витоша", които предизвикаха протестите на живеещи в района, бяха обсъдени в продължение на около 3 часа в Столичния общински съвет (СОС), като дебатът на общинските съветници беше (неизбежно или не) повлиян от течащата в момента предизборна кампания.
Противоборстващите позиции и тези са известни - наложилите новата организация кметска управа и групата на "Продължаваме промяната - Демократична България" ("Спаси София") защитиха действията си, а съветниците на ГЕРБ, БСП, "Синя София" и "Има такъв народ" критикуваха остро колегите си от коалицията, която няма мнозинство в СОС (23-ма от 61 съветници).
Водачът на "Спаси София", която се изявява като основен застъпник за реорганизацията, Борис Бонев направи политическа декларация, като изтъкна, че през последния месец "ставаме свидетели на силно притеснително нещо", като по думите му партия, зовяща се "Граждани за европейско развитие на България" (ГЕРБ), е демонстрирала ретроградност.
"Казус, който е превърнат в обект на кампания, стана причина за милиардни включвания по телевизии. Никога не е имало ситуация, в която велоалея и бус лента по такъв абсурден начин да се експлоатират, защото някой си мисли, че ще спечели 200 гласа повече", коментира Бонев и атакува съветниците от ГЕРБ, че ползващите велосипеди сякаш не съществували за тях. "Безумно е, обидно е, че тези хора, които се възмущават за велоалея и бус лента, не се възмущаваха, когато велосипедисти бяха блъскани", подчерта още Бонев и допълни, че съветниците от партията на Бойко Борисов са се фокусирали върху интереса на една малка група (има предвид протестиращите, живеещи в района на новата организация - бел. ред.), пренебрегвайки интереса на целия град.
Разкритикува "абсолютното политическо лицемерие" на ГЕРБ, чиито общинари са защитавали проекта преди 4 години, когато след половин месец протести са се отметнали от него.

Бойко Борисов и Йорданка Фандъкова са призовани да обяснят продажбата на лифтовете на Витоша
Водачът на групата на БСП Иван Таков репликира Бонев, посочвайки, че е било елементарно той и колегите му да признаят, че са сбъркали и е нямало да се стигне дотук.
"Съдът каза (има предвид решението на Административен съд - София-град (АССГ), което беше обжалвано от общинската администрация пред Върховния административен съд - бел. ред.), че новата организация е незаконна. Въпросът е дали е полезно за гражданите или не е. Ние не сме против велоалеите, бус лентата не е довела до по-бърз градски транспорт. Че е вредно е абсолютно ясно", настоя Таков.
Кметът Васил Терзиев обясни, че съжалява за няколко неща, включително, че не са имали достатъчно добра комуникация с гражданите и районните кметове. Увери, че са си взели бележка и при следващия проект щели да го сторят. Съжалява също, че ще има поредни избори и че новата организация са тръгнали да я правят преди тях и тя е станала жертва на предизборната кампания. Отчете като лична своя грешка, че проектът не му е бил достатъчно във фокуса, защото оценката му е била, че това не е най-важното, върху което той да отделя времето си.
"С някои неща не се справихме толкова добре. Пътят е да се създаде работна група и тя в рамките на няколко месеца да гледа всички данни и да изготви доклад, за да се отстранят дефицитите и да се подобрят нещата с новата организация. Ние ще работим за отстраняването на проблемите", коментира Терзиев.
Общинският съветник от ГЕРБ Прошко Прошков репликира Терзиев, като каза, че изказването му е "чудесно", но ако е било направено "априори, а не следварително". Според него протестите срещу реорганизацията не са политически, защото "90% от тези хора гласуват за вас (има предвид ПП-ДБ) и Борис Бонев".
От своя страна Антон Хекимян от ГЕРБ каза, че му е "жал" за Терзиев, защото "вие с един пешкир сега трябва да забърсвате след "Спаси София", да забърсвате техните лъжи и най-вероятно да ви извиват ръце предизборно". Бившият телевизионер, съсредоточавайки за пореден път нападките си най-вече към "Спаси София", е сигурен, че е имало разговори от типа "съгласяваш се или ще ти направим едни скандалчета преди изборите". Според Хекимян и Прошков нямало разписан проект във връзка с новата организация.
Таков пък разкритикува Терзиев, че упоритостта му била "възхитителна", мислейки си, че проблемът е само комуникационен. "Проблемът е много по-сериозен - неудобство не само за живущите, а и за преминаващите и вече имаме статистика, за да можем да го заявим това нещо. Много е хубаво, че искате работна група, която да се занимае с казуса. Сега 1 млн. лв. по-късно ще правим проверка. Това напрежение щеше да го има, независимо дали щеше да има избори или не", убеден е водачът на групата на БСП.
Сумата от 1 млн. лв. беше спомената няколко пъти и от общински съветници от ГЕРБ (Прошков, Хекимян, Мирослав Боршош), като Прошков настоя за оставки заради изразходването на тези средства.

Борис Бонев: Съгласуване с полицията на проекта за бул."Патриарх Евтимий" по закон не е задължително
"София се задвижи в правилната посока. Много добре е обоснована реорганизацията, включително някои от вас са гласували преди години за нея", отвърна съветникът от "Спаси София" Гергин Борисов на колегите си от ГЕРБ.
Заместник-кметът по транспорта Илиян Павлов, който е основно действащо лице по въвеждането на новата организация, отбеляза, че е липсвало баланс преди въвеждането ѝ, защото преди нея бул. "Патриарх Евтимий" е бил зает само от коли.
"В момента с новата организация има баланс между всички участници в движението. Направили сме един балансиран проект, който не забранява паркирането, просто го разпределя", увери Павлов и подчерта, че е абсолютно безсмислено да се прави заключение от моментната ситуация, след като проектът все още не е завършен, както е решил комитетът за наблюдение на новата организация, съставен от множество неправителствени организации, включително и от представители на "Пътна полиция". Показа документ, показващ според него, че проектът е съгласуван с "Пътна полиция" и др. ведомства.
По отношение на критиките на съветници от ГЕРБ за пътната маркировка припомни, че общината работи с договори, които са на 4 години. "Направил съм им пълна ревизия, има толкова много пропуски и незащитен интерес на общината. Поисках поне две измервания на качеството на маркировката. В случая работим с договор и изпълнители, които са отдавна", посочи Павлов.
Прошков репликира Павлов, който по думите му спекулирал с няколко неща и не можел да има доверие на това, което казва. "Кога измерихте, че има два пъти увеличение на велосипедистите, по какъв метод го измерихте, това ме вълнува. За баланс недейте да говорите, защото го нарушихте. Няма баланс. Изнервихте гражданите. Когато един месец пренебрегваш хората, това се случва - насилие срещу велосипедисти", смята Прошков.
Андрей Зографски от "Спаси София" отговори на Прошков, че "някои базови неща не са му ясни", посочвайки, че тренд и динамика по отношение на велосипедистите може да се измери и констатира, чак когато измине някакво време.
От своя страна Борис Бонев апострофира Прошков, че изказванията му са "ние не сме против велоалеи и бус ленти, но не сега, ама не тука". "Много ясно стана на всички, че папата да беше дошъл да защити тези велоалеи и бус ленти, суперкомпютърът "Дискавъри" в Тех парка да беше направил транспортните анализи, подписка с 1.5 млн. жители да ви беше представена, за вас пак нямаше да бъде достатъчно, пак нещо щяхте да искате да се промени, пак щяхте да кажете, че не е обсъдено с милион 500 и първия човек. Истината е, че вие просто си търсите оправдание да водите една политическа битка, смятате, че това ви носи позитивни резултати предизборно или следизборно. Смятате, че можете да се асоциирате с протестиращите или част от тях. Много се надявам, че не се асоциирате с онази част от протестиращите, която мята буркани по велоалеите, слага габърчета по велоалеите, бие малки деца и младежи, минавали покрай протеста, или налита на общински съветници", изтъкна Бонев.

Различни версии и няколко кадъра: Тийнейджъри и протестиращи стигнаха до сблъсък
По думите му истината е, че има създаден със заповед на кмета комитет за наблюдение, който три месеца ще събира и анализира данни за това как работи новата организация на движението и след това ще представи доклад с препоръки, ако такива са необходими за подобряване и промени в тази организация на движението. "Но при положение че тя все още не действа, много трудно можем да направим обосновани изводи", смята Борис Бонев.
Личните интереси vs интересите на целия град
От своя страна Трайчо Трайков, кмет на район "Средец", на чиято територия се прави новата организация на движението, който е критично настроен към нея, отбеляза, че позитивният прочит на този казус включва два аспекта - компенсаторни мерки и поуки за бъдещи действия по други градоустройствени решения. По думите му има желание това да се случва точно така.
"Какви са правата на един процент срещу тези на 99 процента, ако те са на различни мнения. За ваша информация, населението на район "Средец" е около 2% от населението на Столична община. Това означава ли, че ако се вземе решение, което касае изцяло район "Средец", от другите 98%, но тези 2% не са съгласни, тяхното мнение няма значение. Не означава, не е редно, не е правилно, не трябва да става. Моля ви това да се има предвид в бъдеще и да има необходимата чувствителност и отчитане на тези аспекти", призова Трайков.
Отбеляза, че е разговарял и с Терзиев, и с Павлов, и с Бонев, както и др. от прокаралите проекта, и смята, че на всички вижданията им еволюират за това как трябва да работят заедно.
Гергин Борисов репликира Трайчо Трайков, като подчерта, че "не може да се съобразяваме с всеки личен интерес, важна е транспортно-комуникационната система на града". Даде пример с трасето на трамвая по бул. "Скобелев", за което съдът по думите му е постановил бившата вече управа на район "Триадица" да реши казуса, а не просто трамвайните линии да се закрият в интерес на малката група граждани, оплакващи се от шума под прозорците им.
"Балансът в търсенето на решения, когато се отнася до транспортно-комуникационните системи на града, не се свежда до индивидуалните интереси на хората, а се свежда до транспортно-комуникационната ефективност на този град", коментира Гергин Борисов.
Хекимян похвали и благодари на Трайчо Трайков "за урока по демокрация", който се е наложило да изнесе, като отбеляза, че ГЕРБ неслучайно са нарекли "тоталитарен" начина, по който се случва този проект.
Съветникът от "Синя София" Иван Сотиров призова Терзиев да възстанови старата организация на движението, защото новата била незаконосъобразна. "Това, което вие си причинявате предизборно сега в райони, в които имате подкрепа на предишните избори и неслучайно кметовете на "Средец" и "Триадица", райони, в които имате най-голямо електорално присъствие, са излезли с тези позиции, защото те най-добре познават районите и нагласите на хората, които са ги избрали. Това, което вие сами си правите, което Бонев ви причинява, не могат да ви го причинят и Борисов, и Пеевски заедно и поотделно", обърна се Сотиров към съветниците от "Продължаваме промяната - Демократична България". Според Сотиров "Спаси София" налагали "розов терор над софиянци".