Социалните медии допускат подвеждаща политическа реклама

Липсата на ясни правила за политическа реклама в социалните медии у нас е довела до подвеждащи послания по време на политическата кампания за изборите през юни 2024 г. Партиите често са използвали необозначени канали за реклама и критика на политически фигури, сочи доклад на доклад на Българския хелзинкски комитет (БХК) и Liberties (the Civil Liberties Union for Europe).
Социалните медии имат разписани правила за политическа реклама, но те успешно се заобикалят, сочи доклад на Българския хелзинкски комитет (БХК), и международната организация Liberties (the Civil Liberties Union for Europe): "Мониторинг на въздействието на целенасочените политически реклами в изборите за Европейски парламент през 2024 г.". Изследването проследява дългосрочните последици от таргетираните политически реклами, как се отразяват те на демократичните принципи, на защитата на данните и на достъпа до достоверна информация.
Основен инструмент за проучването е разширението за браузър Who Targets Me (Кой ме таргетира). Става дума за безплатно разширение за браузърите Chrome, Edge и Firefox, което ни позволява да видим реално кой ни таргетира с реклами и да се включим в набиране на данни за политическите рекламодатели, събрана от множество хора непосредствено преди избори.

Никола Тулечки: Хората буквално не живеят в една и съща реалност
Официалните предизборни кампании включват платени съобщения, които не са обозначени като политическа реклама, установява проучването. |
Това се случва най-често, когато политическите партии представят кандидатите и програмите си или основните послания на водената от тях политика. Възползвайки се от липсата на изрична правна уредба на национално равнище, голяма част от политическите послания в социалните медии се отправят не по правилата за политическо рекламиране, въведени от съответните платформи, а например от профилите на отделни активисти или от специално създадени за целта групи.

"Абонирани" за държавната помощ: никой не санкционира свързаните партии и медии
Тези послания не са обозначени като политическа реклама, но изразяват идеи в подкрепа или критика на определени партии или политически личности. Това изключително много затруднява да се проследи какви са техниките на таргетиране и предоставяне на този вид политически послания.
Основна препоръка в изследването е социалните платформи да се дефинират като разпространители на медийни услуги в Изборния кодекс, с което да подлежат на специализиран контрол, а ЦИК да получи правомощия за контрол върху политическата реклама в тях. |

"Има такъв народ" дава най-много пари за предизборна реклама в медиите, Пеевски е втори
Анализът стъпва на данни от парламентарните избори през месец юни 2024 г., като включва и разходите на основните формации за различните видове политическа реклама. Партия "Възраждане" например е похарчила най-много пари за реклама в традиционните медии. Партията е сключила договор с двете най-големи частни телевизии у нас, а разходите им възлизат на 493 385 лв. "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) са заложили повече на Facebook. От ПП-ДБ са похарчили 209 874 евро за реклами в социалните мрежи, което е над три пъти повече от вторите по този показател ГЕРБ-СДС.
Високите разходи на ПП-ДБ не остават незабелязани и при участниците в изследването, където 51 от общо 120-те потребители на разширението за браузър Who Targets Me са записали 2331 виждания. До 330 виждания са достигнали вторите по разноски в социалните мрежи от ГЕРБ-СДС с 20 от 120-те потребители на разширението.
