Конституционният съд установи 10 479 смени в секционните комисии в последния момент

Точно 10 479 са извършените смени на членове на секционните избирателни комисии в последния момент преди последните предсрочни парламентарни избори, става ясно от решението на Конституционния съд по изборното дело. Съдът определя случилото се като симптоматичен проблем, "който има потенциала да окаже отрицателно въздействие върху изборния резултат" и "накърнява доверието в изборния процес".
След анализ на получените данни от изборната комисия се установява, че за едва от 120 на тях са посочени причини, отговарящи на допустимите условия за замяна, заложени в Изборния кодекс, като:
- За 22 смени като основание е посочено здравословно състояние;
- За 19 смени като основание е посочена фактическа невъзможност за участие;
- За 66 смени е посочено неявяване в изборния ден;
- За 13 смени - поправка на грешка.
За всички останали над 10 хил. замени на членове основание няма, като са цитирани разпоредби в изборното законодателство, в които пише, че в правомощията на съответните районни избирателни комисии е да утвърдят смените. От проверката по делото се установяват и куриози, като позоваване на текстове от ИК, регламентиращи промените на членове, но в секции в чужбина.
Това не променя правния статус на тази комисия, но е илюстрация за нивото на компетентност на съответния орган.
КС намира промените на членове на секционните комисии в последния момент като "реален проблем при организирането на изборния процес" и посочва още, че голяма част от осъществените смени най-вероятно са резултат на настъпилото разцепление в ДПС. Според съда смените "допринасят за по-яркото открояване на съществуващ законодателен пропуск, позволяващ на политическите партии да извършват по всяко време, без каквато и да е обосновка, смени в състава на избирателните секции, което превръща членовете им в пряко зависими от партийните предложители и не допринася за доверието в изборната администрация, а чрез нея и в самия изборен процес".
В решението си съдът подчертава, че не би следвало партиите да имат възможност за такива смени и се аргументира със свой акт от 2011 г.
"Възможността за отзоваване по всяко време на член на ЦИК от политическата сила, която го е предложила, поставя този член в несигурност и зависимост от партийната централа. Мандатът на член на ЦИК не е от политическа сила, която го е предложила", решение №4/2011 г. по к.д. №4/2011 г. |
Според съда същите ограничения следва да важат и за секционните комисии, които "са отговорни да гарантират упражняването на активното избирателно право на гражданите, то начин, който най-вярно преобразува волеизявлението на всеки български гражданин в публична власт".
