Министерството на отбраната вече не иска инфлуенсъри да рекламират военната професия

Министерството на отбраната вече не иска инфлуенсъри да рекламират военната професия

Министерството на отбраната вече не иска инфлуенсъри да рекламират военната професия
Министерството на отбраната повече няма да разчита на инфлуенсъри да популяризират военната професия. Това се разбира от отговори на ведомството след въпроси на "Дневник". Оттам не уточниха към колко влиятелни в социалните мрежи личности са се обръщали досега, известно е само за един - Стефан Попов-Чефо.
Причината е, че платформи като "Фейсбук", "Инстаграм" и "ТикТок", които са канал за комуникация с по-широка аудитория, особено младата, са и основното средство, което се използва за руски дезинформационни кампании. А това от своя страна вреди на Въоръжените сили, включително и на интереса към военната служба, посочват оттам. Недостигът на военни остава сериозен проблем - липсват над една четвърт и от офицерите, и от войниците.
Ведомството обаче успокоява, че след увеличението на заплатите отчита по-голям интерес към професията през последната година.

Какъв е дефицитът на военни в Българската армия

Според доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили на България през 2024 г. недостигът на военнослужещи в Министерството на отбраната и Българската армия остава на същото ниво като година по-рано - 21.8%.
Ниската окомплектованост продължава да е сериозно предизвикателство за някои военни формирования. Недостигът на офицери е 26.1%, офицерски кандидати - 6.1%, сержанти/старшини - 11.2%, и войници/матроси - 27.6%
В допълнение, комплектуването на доброволния резерв - хората, които не носят постоянно служба, но са обучени и готови да се включат при нужда, остава тревожно ниско - едва 16%. Опитът на институциите за популяризиране на резервната служба, изглежда, не сработва, тъй като тенденцията на липса на кандидати за сключване на договори се запазва.

Откога министерството не иска инфлуенсъри

В средата на март т.г. депутатът от ГЕРБ и председател на парламентарната комисия по отбрана Христо Гаджев написа във "Фейсбук", че докато Тодор Тагарев е министър на отбраната в кабинета "Денков - Габриел", ютюбърът Стефан Попов (Чефо) "получава хиляди левове месечно от бюджета на МО". Различни сайтове украсиха думите на Гаджев, твърдейки че министерството "плащало за евроанталнтическа пропаганда".
Самият Чефо отхвърли твърденията и представи договор с информационния център към министерството, според който е получил 10 хил. лв. за период от 5 месеца за популяризация на Българската армия и професия войник сред младежите. В отговор до "Дневник" Министерството на отбраната, ръководено сега от Атанас Запрянов в кабинета "Желязков", също опровергават твърдението, че той е на "заплата" и посочват за какво конкретно е получавал пари.
От МО потвърждават, че на 25 март 2024 г. е сключен договор със Стефан Попов със срок до края на годината.
По него са платени общо 6000 лв. за:
  • 3 броя кратки видеа (шортове), както и на 1 подкаст разговор за 1900 лв.
  • едно интервю и 4 броя кратки видеа (шортове) за 2200 лв.
  • едно интервю и 3 броя кратки видеа (шортове) за 1900 лв.
През юни 2024 г. е сключен още един договор с фирма "СВП 93" ЕООД, чийто управител е Стефан Попов (Чефо), със срок до 15 декември 2024 г.
По този договор са платени общо 4100 лв. за следното:
  • 1 подкаст и 4 шорта в "Ютюб" канала на Чефо за 2200 лв.
  • 1 подкаст и 3 шорта в "Ютюб" канала на Чефо за 1900 лв.
И двата договора са изтекли и не са подновявани. От ведомството казват още, че бившето ръководство на информационния център е съдействало с намирането на събеседници. А те не са били съгласувани с Министерството на отбраната.
След изтичането на договора със Стефан Попов (Чефо) ръководството на Информационния център на Министерството на отбраната не смята да използва инфлуенсъри или външни говорители, а да заложи на развитието на свой собствен капацитет и способности за засилено присъствие в социалните мрежи съответно с подходящо съдържание и по-прецизно таргетиране
Оттам допълват, че считат този нов подход за най-устойчив предвид динамичната публична среда и с оглед търсенето на дългосрочен стратегически ефект.

Как се измерва ефективността в социалните мрежи

Във "Фейсбук" създаденото от Информационния център на МО съдържание е прегледано близо 3.3 млн. пъти за 3 месеца (в периода септември - декември 2024 г.), като публикациите са достигнали 720 хиляди уникални потребители. Това казват от МО в отговори до "Дневник" как се измерва ефективността на кампаниите в социалните мрежи. Оттам допълват, че последователите стават все по-ангажирани към съдържанието, интеракциите им се увеличават с над 30% през последното тримесечие на 2024 г., като се повишава и времето, което отделят за преглеждане на аудио-визуалните продукти.
В периода септември - декември 2024 г. профилът на информационния център в "ТикТок" е увеличил броя на последователите си със 70 на сто. Към датата на публикуване на тази статия те са над 6 хиляди. Ръст от министерството отчитат и при обхвата на публикациите. Те имат над 1.65 млн. гледания, което е над 100% увеличение спрямо предходното тримесечие. Ангажираността на потребителите, отчетена в края на годината, е със 140% по-висока от преди. От ведомството уточняват, че не са плащали за спонсорирани публикации, които да достигат до повече потребители.

Какви кампании са в ход

През последните години са в ход две основни кампании за набиране на военнослужещи - "Бъди войник" и "Присъедини се към Българската армия. Дай на уменията си по-висша цел". Извън тях ежегодно се организират кампании за привличане на кадри, както и информационни инициативи за обучение във висшите военни училища. Провеждат се дни на отворени врати, срещи с ученици, разпространяват се и видеоклипове в медиите и социалните мрежи.
Министерството на отбраната вече не иска инфлуенсъри да рекламират военната професия

Има ли интерес

"От месеци насам се наблюдава нараснал интерес към военната професия", казват от Министерството на отбраната. Броят на кандидатите за военнослужещи, както и за курсанти се увеличава.
От ведомството допълват още, че за първи път от много години за 2024 г. е отчетено, че броят на постъпилите на военна служба е по-голям от този на напусналите. Повишението не се дължало само на конкретна комуникационна кампания, а на комплексните мерки и целенасочените действия на Министерството на отбраната, Министерския съвет и парламента.
Ведомството обаче дава пример с инициативата "Присъедини се към Българската армия. Дай на уменията си по-висша цел". Позовавайки се на свои данни, от МО отчитат, че в хода на кампанията интересът към военната професия се е увеличил многократно в периода от 4 ноември 2024 г. до 2 февруари 2025 г. През това време е било разпространявано аудио-визуално съдържание по националните телевизии, радиа и в социалните мрежи, както и външна реклама в редица градове в страната.
Данни на Централното военно окръжие към министерството показват, че в този период при обявени 337 вакантни войнишки длъжности в Сухопътните войски документи са подали 752 кандидати. При обявени 117 длъжности във ВВС документи са подали 502 кандидати.
"След увеличението на заплатите от началото на 2025 г. интересът към обявите за военнослужещи рязко се увеличи, като броят на желаещите непрекъснато се повишава", посочват още от МО.
В началото на годината със заповед на министъра на отбраната Атанас Запрянов беше обявено 30-процентно увеличение на възнагражденията в Българската армия. Така заплатата за най-ниската длъжност стана 2296 лв.