След изборите в Румъния Гроздан Караджов очаква Букурещ да спре да отлага строежа на мостовете над Дунав

След изборите в Румъния Гроздан Караджов очаква Букурещ да спре да отлага строежа на мостовете над Дунав

След изборите в Румъния Гроздан Караджов очаква Букурещ да спре да отлага строежа на мостовете над Дунав
"Река Дунав е транспортен кошмар за България и роля за това има и дългогодишната политика на Румъния за възпиране, която не разрешава изграждането на нови мостове." Това заяви министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на изслушването му в ресорната парламентарна комисия. Той добави, че след избора на новия президент Никушор Дан правителството се надява да има промяна в подхода на Букурещ и даване ход на дългоочакваните строежи на мостове.
Гроздан Караджов добави, че страната продължава да цели над Дунав да има поне пет моста, които да облекчават транспортната свързаност. Министърът добави, че това е необходимо и от гледна точка на сигурността заради военната мобилност, която е ключов приоритет и на Европейския съюз в момента.
Не е нормално за един човек от Лом да пътува повече от сто километра до Русе или Видин, за да отиде на отсрещната страна на реката. Единствената спирачка към днешна дата е Румъния.
В отговор на въпроси на депутата Мартин Димитров той посочи, че изграждането на ключовия за Русе и интермодален терминал, който като проект отпадна от Плана за възстановяване и устойчивост, може да бъде отпуснато европейско финансиране в размер на 60 млн. лв. За да се случи това обаче следва да се намери инвеститор, който да оперира с него. По думите на министъра за целта трябва да се смени местоположението му - към момента се планира терминалът да е между стария и бъдещия мост при Русе, за което няма интерес от инвеститори.
За фериботната връзка при Русе Караджов посочи, че отново проектът се блокира от Румъния. От думите му се разбра, че между София и Букурещ са водени разговори за приоритетното му пускане, докато трае ремонтът на Дунав мост, тъй като фериботът би поел около 25% от трафика. Той добави, че за 4 юни е имало насрочена среща по темата между представители на България, Гърция и Румъния с еврокомисаря по транспорта Апостолос Дзидзикостас, но румънската страна е отложила заради президентските избори.
"Гледам с надежда за промяната на политиката на Румъния спрямо България."

Започват проверки за претоварените камиони

Гроздан Караджов съобщи, че е разпоредил на Държавната автомобилна инспекция да проверява камионите около сечищата, като целта е да се спре движението на претоварени камиони. По думите му това е ключово, защото те увреждат пътищата и са заплаха за пътната безопасност. Той добави, че Министерството на транспорта и съобщенията опитва да реши проблема от около 10 години, като последно надежди са се възлагали на тол системата, като тогава е планирано засечените претоварени камиони да бъдат спирани и теглени с преносими везни, след което, ако има нарушения, да се пишат фишове.
Източниците на претоварване са добре известни - мините, кариерите, зърнодобив и дърводобив, уточни още той.
Според министъра тази процедура е твърде тромава, за да работи, поради което се правят промени в Закона за автомобилните превози, с които на шест месеца ще се калибрират мини кантари и на нарушителите и ще могат да се изпращат електронни фишове. Очаква се до два месеца промените да бъдат внесени в Народното събрание.

Още два от медицинските хеликоптери пристигат до края на годината

Гроздан Караджов съобщи, че четвъртият и петият хеликоптер за спешна помощ ще пристигнат през юни и декември 2025 г. Шестият, седмият и осмият - през май, юни и юли догодина. Той добави, че в момента два от хеликоптерите са в Сливен, а другият - в София.
От думите му се разбра за проблем с мястото, на което е заложено да се намира хеликоптерът в София - над залата на правителствената аерогара. Той е на мнение, че това е абсолютно недопустимо.