Нова антикорупционна структура да следи и за санкциите по "Магнитски", предлага "Демократична България"

Нова антикорупционна структура да следи и за санкциите по "Магнитски", предлага "Демократична България"

Нова антикорупционна структура да следи и за санкциите по "Магнитски", предлага "Демократична България"
В седмицата, в която Делян Пеевски предложи със закон Комисията за противодействие на корупцията (КПК) да бъде закрита (прехвърляйки правомощията ѝ на ДАНС и Сметната палата), а управляващото мнозинство от ГЕРБ, БСП и "Има такъв народ" (но без подкрепата на "ДПС-Ново начало") забърза процеса по избор на нов състав на КПК, "Демократична България" представи свой план за закриване на комисията.
Обединението, според което КПК се използва за бухалка, предлага настоящата комисия да бъде разформирована, а нов орган, който обаче няма разследващи функции, да бъде създаден с цел противодействие на корупцията. Към момента все още се събират становища по текстовете и те не са внесени в деловодството на Народното събрание. По всичко обаче личи, че инициативата на ДБ няма да бъде успешна, тъй като управляващите виждат проблем в подобни инициативи заради риска да се загубят средства по Плана за възстановяване и устойчивост (макар и да преговарят с Европейската комисия).

"Комисия за превенция на корупцията"

Това е името на новата комисия, която "Демократична България" предлага да бъде създадена. Обедитетието иска на новия орган да бъдат прехвърлени функциите за установяване на конфликт на интереси, за проверка на имущественото съответствие на публичните лица и превенцията на корупцията.
Тя трябва "да извършва оценка на корупционния риск по отношение на конкретни дейности, свързани с разпореждане с обществен ресурс", както и да издава препоръки за противодействието на корупцията и в това число:
  • за публичност на данни и документи;
  • за проследимост на действия с висок корупционен риск;
  • за извършване на външни проверки за законосъобразност на дейността;
  • за въвеждане на вътрешни процедури по оценка на корупционния риск;
  • за превенция на корупцията при внедряване на информационни системи и на принципа на случайния подбор, съгласувано с министъра на електронното управление;
  • за въвеждане на кодекси за етично поведение и проверки за почтеност.
Вносителите предлагат новия орган да дава становища за наличието на корупционен риск по отношение на законопроекти, внесени от народни представители, както и по отношение на предложения, направени между първо и второ гласуване.
Наред с това се предлага комисията да извършва анализ за корупционен риск:
  • за обществените поръчки на всеки един от етапите на процедурите съгласно Закона за обществените поръчки;
  • за сключените договори без прилагане на процедури по Закона за обществените поръчки;
  • за концесиите;
  • за процедурите по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по реда на Закона за управление на средствата от европейските фондове при споделено управление;
  • за продажба и отдаване под наем на държавна и общинска собственост;
  • на проекти на нормативни актове и на съответните обнародвани нормативни актове.
Предлага се при установен корупционен риск всички данни да се публикуват на сайта на комисията.
В законопроекта се предлага комисията да се състои от петима членове, които на ротационен принцип председателстват орган за период от по една година. Съставът на комисията се подменя на всеки пет години. Кандидатите за членове на комисията трябва да бъдат номинирани от парламента (двама), общото събрание на Върховния касационен съд и Върховния административен съд (двама) и президента (един).
Предвидено е те да бъдат изсллушванени и оценявани от ресорната парламентарна комисия, а не от нарочно формирана номинационна комисия, какъвто е редът за избор на членове на действащата в момента Комисията за противодействие на корупцията.

Новата комисия да поддържа регистър с всички санкционирани по "Магнитски"

ДБ предлага новата комисия да има право да изисква от държавни и национални организации информация за санкционирани физически и юридически лица от партньорски организации и държави. Това означава и поддържане на регистър с всички санкционирани по глобалния закон за корупция "Магнитски" например.
"Комисията изисква от съответните оправомощени органи на други държави и международни организации информация относно установените корупционни практики от физически и юридически лица, спрямо които са наложени санкции или ограничителни мерки, поради участието им в дейности, които са свързани с корупция, и са идентифицирани като такива в официален списък, регистър, или друга форма на публично достъпна информация, поддържана от съответно оправомощен орган на Европейския съюз, на Организацията на обединените нации или на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, или на оправомощен орган на държава-членка на Европейския съюз или на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие", гласи параграф 20 от законопроекта.

Главният прокурор да изготвя доклад за противодействието на корупцията

В законопроекта на ДБ се предлага на всеки шест месеца главният прокурор да е задължен да публикува доклад за противодействието на корупцията. В тези доклади следва да има информация за образувани досъдебни производства, внесени обвинителни актове, прекратени досъдебни производства, получени съобщения за извършени корупционни престъпления, получени съобщения за извършени корупционни престъпления от комисията, откази за образуване на досъдебни производства, осъдителни присъди за всяка от съдебните инстанции, средна продължителност на разследването, прекратени досъдебни производства, по които постановлението за прекратяване не е било обжалвано, образувани и възложени проверки по чл. 145 от Закона за съдебната власт.

И още

В законопроекта се предлага трудовите и служебните правоотношения на служителите в Комисията за противодействие на корупцията да се прекратят, като изключение се прави за служителите в общата администрация, служителите, осъществяващи функции по превенция на корупцията, за установяването на конфликт на интереси, както и за декларациите за имущество и поддържането на електронни регистри.
Предвидено е, че в случай, че до влизането в сила на този закон няма избрани членове на Комисията за превенция на корупцията, до избор на такива, функциите на членове и председател се изпълняват временно от изпълняващите функциите на членове и председател на Комисията за противодействие на корупцията. В срок от един месец след приемането на закона се предлага да бъде избрано редовно ръководство на новия орган.
В двумесечен срок от избора на членове на Комисията за превенция на корупцията се създава комисия за оценка на оперативните дела, с участието на представители на Комисията за превенция на корупцията, прокуратурата, следствието, Държавна агенция "Национална сигурност", Министерството на вътрешните работи, Държавната комисия по сигурността на информацията и Главния инспекторат към Министерския съвет. Комисията за оценка на оперативните дела извършва анализ на активните оперативните дела и на архива и прави преценка за последващи действия и разпределение във връзка с разгледаните оперативни дела и архив.
В срок от две седмици от влизане в сила на този закон, започнатите или възложените на органите на Комисията за противодействие на корупцията разследвания и действия по разследването се възлагат от съответния прокурор на съответните компетентни разследващи органи съгласно чл. 194 от Наказателно-процесуалния кодекс.
Заложено е още в двумесечен срок от приемането на закона правителството да представи промените в Плана за възстановяване и устойчивост и да проведе преговори с Европейската комисия.