30% от българското население страда от стомашни киселини

30% от българското население страда от стомашни киселини

На 9 февруари 2011 г. беше поставено началото на националната кампания "Спрете стомашните киселини", организирана от Българското дружество по гастроентерология с подкрепата на "Астра Зенека".
Продължителността на кампанията е от 9 февруари 2011 г. до 30 април 2011 г. и е насочена към пациентите, които имат проблем със стомашните киселини. Основната цел на инициативата е да информира обществеността по въпросите, свързани със стомашните киселини и да стимулира извършването на профилактични прегледи. Кампанията се стреми да обясни рисковете, които крие пренебрегването на проблема със стомашните киселини и възможните здравни усложнения, свързани с тях.
На събитието по случай началото на кампанията г-жа Зоя Паунова, изпълнителен директор на "Астра Зенека" изрази съпричастността на компанията към проблемите на българското здравеопазване: "В близо 40-годишната дейност на компанията сме изповядвали и изповядваме убеждението да бъдем обществено отговорни и да участваме адекватно в процесите на диагностициране и превенция. Смятаме, че кампании като тази са важен фактор, който ще ни позволи да продължим да изграждаме висока здравна култура в България."
На събитието за откриване на кампанията присъстваха водещи представители на медицинската общност, сред които Полк. доц. Крум Кацаров, д.м., Заместник-началник по учебно-научната дейност на ВМА, началник на Клиниката по гастроентерология, Д-р Кунчо Трифонов, Мениджър на IMS Health за България, Магистър фармацевт Николай Костов, Председател на Асоциацията на собствениците на аптеки, Д-р Асен Петров, Началник отделение "Вътрешни болести", завеждащ-сектор "Гастроентерология" в болница "Токуда". Те засегнаха ключови аспекти, свързани с по-доброто разбиране на проблема със стомашните киселини, начините за лечение, вредата от самолечението и необходимостта от своевременна профилактика.
Полк. доц. Кацаров заяви: "Когато говорим за стомашните киселини е важно да имаме предвид понятието "качество на живот", защото Гастроезофагеалната рефлуксна болест като отражение върху качеството на живот на пациентите е сравнима със сърдечните заболявания. Последствията от нелекувано заболяване могат да бъдат много сериозни. Само ще ви кажа, че годишно се очаква 600 българи да развият карцином заради нелекувана рефлуксна болест."
От своя страна, д-р Трифонов посочи статистически данни от сравнение на характеристиките на фармацевтичния пазар в Европа и света, според които става ясно, че за разлика от останалите държави, в България медикаментите от тази терапевтична област дори не попадат сред първите десет. "Това е ясен сигнал за подценяването на стомашните киселини като заболяване и високото ниво на самолечение в страната. За това е важно от една страна пациентите да бъдат диагностицирани навреме, а от друга да използват колкото се може повече оригинални, а не генерични медикаменти" – допълни д-р Трифонов.
Магистър фармацевт Николай Костов заяви: "Смятам, че самолечението е опасно и може да нанесе непоправими вреди на здравето."
Д-р Асен Петров представи в детайли сайта nexilini.bg, както и валидирания въпросник, който има стойност на предварителен преглед и може да послужи за поставяне на диагноза при посещение при гастроентеролог. Той говори за ползата от кампанията и заяви: "Благодаря на Астра Зенека за подкрепата. Те винаги са подпомагали всички обществено значими инициативи. Залагаме много на кампанията "Спрете стомашните киселини" за повишаване на информираността на българските граждани за рисковете, които крие подценяването на този проблем. Пренебрегването на рефлуксната болест може да има не само здравни, но и сериозни социални последствия."
Кампанията "Спрете стомашните киселини" се провежда с некомерсиална цел и се стреми да осигури на страдащите от Гастроезофагеална рефлуксна болест своевременна информация и възможност да получат квалифицирана медицинска помощ. В кампанията участват над 90 ДКЦ, аптеки и болнични заведения на територията на София, Пловдив, Варна, Бургас, Плевен и Стара Загора, където гражданите ще могат да получат информационни материали за кампанията и да извършат преглед на базата на резултатите от валидириания тест от сайта nexilini.bg