Йенал Гьокйълдъръм, управляващ директор на LC Waikiki International Retail: LC Waikiki Експанзията продължава!
Йенал Гьокйълдъръм е управляващ директор на турската компания за търговия на дрехи LC Waikiki International Retail от февруари 2013 г. Преди това е оглавявал групата сайтове за онлайн търговия Dogan Online Group. Отговарял е и за Западна Европа и Северна Америка във Philips Consumer Lifestyle.
Разкажете малко повече за историята на компанията ви.
- Компанията ни е на 25 години, стартирахме я през 1988 г. И до ден днешен е семеен бизнес. През 1988 г. създателите й започват дейност като производител за други компании. Турция винаги е била силен текстилен производител и през 80-те години на миналия век страната е много важен доставчик за различни марки, включително френската марка LC Waikiki, като след известно време станахме единственият им подизпълнител. След това купихме пълните права на марката и от 1991 г. започнахме и да продаваме продуктите на едро. През 1993 г. взехме стратегическо решение и разделихме дейностите на две части - производствена и търговска, чрез дилъри, които доставят на едро за магазини в страната. Предимството ни тогава беше, че бяхме наясно с всички етапи на производствения процес и постепенно натрупахме знания и по отношение на търговския процес. Това ни даде възможност и увереност да преминем и в ритейла и през 2001 г. взехме важното решение да продаваме и в собствени магазини. Знаехме, че само така можем да предложим на клиентите ни услугите, които искахме. За десет години достигнахме близо 400 магазина в Турция. В момента имаме над 2.5 млрд. долара оборот само в Турция. През 2009 г. решихме да започнем международна експанзия. Днес имаме повече от 70 обекта в осемнадесет държави, Централна Европа, МЕНА, бившите съветски републики и Русия, в които работят 3000 служители само в магазините. Общо служителите ни в цял свят са 26 000, от които 17 000 души в Турция. Средният ни растеж през последното десетилетие беше 40% на година.
Колко са производствените ви предприятия?
- В Турция имаме четири големи завода, както и такива в Египет и Бангладеш. Също така много подизпълнители работят за нас - над 100 фабрики от Китай, Шри Ланка, Бангладеш и Турция доставят за нашата компания.
Какви са целите ви за международните ви операции?
- Поставихме си много ясни цели - до 2023 г. искаме да сме сред трите най-големи ритейл компании в нашия сектор в Европа. Искаме след десет години да достигнем оборот от 10 млрд. долара, от които 70% ще идват от международните ни операции, както и да имаме 1500 магазина по света. Стратегията ни за постигането на тази цел е разделена на няколко етапа.
Кои са те?
-В момента Турция все още носи основната част от приходите ни. Пазарният ни дял в страната е 15%. Само за сравнение - общият дял на следващите десет конкурента е 13%. След постигането на лидерската ни позиция започнахме международната експанзия с идея да присъстваме в близките до Турция държави, сред които и България. Наричаме този регион първия кръг от разширяването на бизнеса ни. След това се насочихме към втория кръг, които са малко по-отдалечените държави като Египет, Мароко и др. Сега стратегията ни е насочена към третия кръг, в който са страните от Персийския залив - Дубай, Катар, Бахрейн и др. Северна Африка също е в този трети кръг. В същото време усилваме и позициите си на пазарите, на които вече присъстваме като България, Казахстан и др. Следващата ни цел са големите пазари като Индия, Китай, Индонезия.
Кой е най-големият ви пазар на Балканите?
- България е най-големият ни пазар тук, нещо повече - в България ние сме сред трите най-големи компании в сектора.
Какви са плановете ви за експанзия в региона и най-вече в България?
- Имаме много ясни планове за Балканите. До три години ще имаме около 40 магазина в Босна и Херцеговина, Македония, Косово и Албания. В България управляваме седем магазина, в последната година открихме три магазина в София. В България досега сме вложили над 10 млн. долара и смятаме да удвоим тази сума през следващите години. Плановете ни са да отворим още два в София през 2014 г. Магазините ни са над 1000 кв.м, тоест по-големи от тези на много други ритейлъри. Инвестициите ни в България са над 10 000 кв.м търговска площ. С отварянето на следващите два обекта ще имаме около 270 служители в страната, а оборотът ни ще достигне около 30 млн. долара. Продължаваме да оглеждаме други градове и локации. Всеки град над 100 000 жители представлява интерес за нас.
Защо стратегията ви е съсредоточена върху по-големи магазини основно в търговски центрове?
- Компанията ни е семеен бранд. Обслужваме нуждите на цялото семейство - от бебета до възрастните. Имаме и много голям асортимент от стоки - над 35 000 артикула. По тези причини се нуждаем от много пространство. Тъй като цените ни са много конкурентни, продаваме на много широка част от населението. Ето защо се нуждаем от голяма площ, за да можем да обслужим всички клиенти по най-добрия начин, но ако се появи подходяща търговска площ може да инвестираме в магазини извън търговските центрове.
Срещате ли трудности при разширяването на бизнеса си?
-Не би казал, че са големи. Сред най-сериозните ни предизвикателства са човешките ресурси, както в Турция, така и в чужбина. Ще подчертая, че в България не срещаме такъв проблем. Страната ви има добре образована и обучена работна ръка. Но в други части на Балканите или Централна Азия срещаме трудности, тъй като ритейл секторът все още не е добре развит. Изграждаме свои академии за обучение и водим служители от други държави за тренинг в България, тъй като местните ни екипи са много добри. Друго предизвикателство е доброто управление на веригата ни за доставки, тъй като операциите ни са много комплексни. Тук включвам и IT-системите, чрез които ръководим целия си бизнес.
Къде виждате компанията си след десет години?
- Бих искал да надминем поставените цели. Искаме да сме още по-голям работодател. Към 2023 г. ще имаме около 65 000 служители. Искаме да сме най-добрата компания по отношение на задоволеност на служителите ни. За да постигнем тази цел, правим редовни проучвания сред работещите в компанията ни и взимаме мерки, ако нещо трябва да се промени. Също така искаме да сме сред водещите групи по отношение на удовлетвореност на клиентите.