Райна Миткова: В ЕОС България предлагаме на служителите си кариера, а не просто заетост

Като лидер на пазара на колекторските агенции у нас, в ЕОС България работят над 300 души, разпределени в офисите в София и Стара Загора. Непрекъснатото разрастване на компанията налага и постоянно търсене на нови кадри с различно профилиране – за кол-центровете, правните, счетоводни и IT отдели, мениджърски позиции.
С какви предизвикателства се сблъсква ЕОС България като най-големия работодател в колекторския сектор, какви умения и мотивация търсят в бъдещите си служители и какво на свой ред им осигурява компанията – на тези и други въпроси отговаря управителят на ЕОС, г-жа Райна Миткова.
Г-жо Миткова, какъв е идеалният служител на ЕОС?
За да си добър в професията си, трябва непрекъснато да се развиваш, да добиваш нови знания и умения – а това изключва момент, в който се определяш или те определят като "идеален". Служителите, които търсим, ценим и стимулираме, са мотивирани, имат изявени умения по комуникация, разбиране на спецификата на един толкова чувствителен сектор, какъвто е колекторският, желание за работа в екип и за усъвършенстване. Техническите умения се усвояват, за което и ние помагаме с многобройни и персоналиризани обучения, но да споделят нашите ценности и отговорността, с която вършим работата си, е определящо в процеса ни за наемане на нови кадри.
Има ли ограничение за възрастта на служителите?
При нас са добре дошли както млади хора в началото на кариерния си път, така и хора в пред пенсионна, дори и в пенсионна възраст. Докато за първите представлява интерес възможността за гъвкаво работно време, за израстване и реализация, то втората група харесват стабилността на работата, това, че винаги получават заплатата си на точно определен ден без изключения, осигуряват се на пълната заплата т.е. сигурността и коректността на фирмата като работодател.
Пред какви предизвикателства ви изправя подобен безпрецедентно широк възрастов диапазон при служителите?
Предизвикателното в работата с млади кадри е, че те нямат друг релевантен опит и голяма част от тях нямат реална представа за работата, работната среда и за себе си като специалисти. Затова в компанията има добре развити въвеждащи програми за всяка позиция. ЕОС България инвестира много и в последващи обучения и развитие на служителите си, като за всеки от тях се изготвя индивидуален план за обучение, съобразен с интересите и полетата му за развитие. Компанията дава възможност за усъвършенстване чрез външни специализирани обучения и възможност да се развиваш и учиш чрез работата. Повечето от тях никога не са работили в корпоративен модел като нашия, където на всички нива има ясни месечни цели (екипни и персонални) и възнаграждение, обвързано с постигнатите резултати.
Що се отнася до горната възрастова група, международният опит на нашата компания ни подсказа да отворим търсенето си и към служители на възраст над 50 години, което е изключително продуктивно от гледна точка на резултатите ни. Ние им даваме втори шанс да бъдат полезни, да се развият в нова област, да почувстват лично и професионално удовлетворение.. Тези колеги са по-дисциплинирани от гледна точка на по-големия си житейски и социален опит и имат вече утвърдени работни навици, с които откриваме допирни точки с планирането на задачите с немска прецизност.
А какво ценят най-много?
Проактивни и иновативни компании като ЕОС България припознават младите специалисти като ресурс и инвестиция в бъдещето на бизнеса, а не като временна работна ръка. Ние им предлагаме кариера, а не просто заетост. Статистиката, водена от отдел "Човешки ресурси", показва, че най-високо младите служители на компанията оценяват възможностите за кариерно развитие, както и удовлетворението, че добре свършената работа се трансформира в икономически резултати. Работейки в голяма международна компания, утвърдила се като лидер в своя сектор, те се научават на корпоративна култура и спазват високи стандарти за качество, което е перспективен и желан старт за всеки прохождащ специалист. За 14 години имаме десетки примери служители на ЕОС България да се реализират като успешни специалисти в различни сфери на бизнеса.
От по-възрастните ни служители най-ценени са стабилността и сигурността, както и възможността да са полезни и да се реализират на един по-късен етап от живота си, и то в компания като нашата – която инвестира в тях и ги цени.
Как реализирате успешно процеса по подбор и наемане на служители?
Колекторският бизнес ни дава уникална гледна точка и подход към тези процеси. Ежедневно в нашата дейност се сблъскваме с различни вариации на финансови затруднения и работим за гарантирането на стабилност и икономическа устойчивост, като анализираме рискове, влизаме в ролята на медиатор и управляваме професионално и задълбочено процеси и ресурси. Този подход прилагаме и при подбора и наемането на служители. Комуникираме ясно задълженията и необходимата минимална квалификация за всяка отворена позиция. Търсим да разберем интересите и желаното поле за развитие на всеки наш кандидат, за да сме сигурни, че е подходящ за дадената позиция, но най-вече търсим човека да споделя нашите ценности. Имаме въвеждащи програми, обучения за квалификация и преквалификация и залагаме на пълна прозрачност, споделени ценности и разбиране на отговорността и важността на работата, която вършим. Усилията ни в тази област са съсредоточени в три основни пункта – намирането, задържането и развиването на таланти за бизнеса. Между тези задачи трябва да има баланс, за да се гарантира успеха и растежа на компанията.
Какво дава една кариера в колекторския бизнес?
В професионален план – уникална перспектива и разбиране на финансовите инструменти, на законодателството и на различните микро и макроикономически процеси, както и широк комплекс от умения и квалификации. И в личен – възможност да помагаш на хора и фирми в затруднено положение, да намираш най-доброто решение за тях и да се изпълваш с удовлетворение от постигнати реални резултати.