Бизнес за милиарди ще покаже най-новото на летище Лесново до София

Интервю с Петър Дончев, член на УС и председател на секция Камиони в ААП, управител на СКАНИЯ БЪЛГАРИЯ ЕООД – представител на Скания:
Твърди се, че на 1-ви юни ще видим най-мащабната презентация на тежкотоварни и лекотоварни автомобили на TRUCK EXPO. Колко и кои марки/модели ще направят премиери на българския пазар?
Да, на изложението TRUCK EXPO 2017, организирано от Асоциацията на автомобилните производители, ще бъдат представени на едно място пълната гама от най-високо технологични, енергийно ефективни и екологични продукти. Към тях ще видите съответните услуги за транспортни решения в различните сфери на индустрията и превоза на пътници. Българските потребители ще могат да се докоснат и да тестват превозни средства с последните модели двигатели Евро 6, използващи конвенционални и алтернативни горива. Без да правя реклама на конкретни производители, само ще загатна, че всички модели, спечелили престижни световни награди в областта на комерсиалните превозни средства, ще бъдат представени на летище Лесново.
Какви технологични разработки и иновации ще видим на изложението от гледна точка на екологията и безопасността на движение и товарите?
Освен самите превозни средства, ще бъдат представени и най-модерните системи за свързаност, контрол и оптимизация на автомобилите, които вече са неразделна част от услугите на водещите световни производители. В трите дни на изложението ще бъде организиран тест-драйв за професионалисти, на който всеки ще може да се убеди във възможностите на машините и най-новите улеснения за шофьорите.
Какъв е обемът на инвестициите в този сектор? Конкурентни ли сме на пазара в Югоизточна Европа?
В сектор транспорт, българските фирми отдавна са конкурентни на пазара в цяла Европа. Инвестициите в сектора са далеч над средните нива на вложения на бизнеса в страната. За последните 10 години бяха създадени стотици търговски и изложбени центрове, сервизи и складове. Оборотите за този период далеч надхвърлят 30 млрд. лв. и поставят този бизнес сред най-значителните сегменти на българската икономика. Автомобилният парк на фирмите за международен транспорт постоянно се обновява и е в крак с най-модерните и актуални модели. Само компаниите, които членуват в нашата асоциация, са инвестирали повече от 700 млн. лева.
Остават ли исканията Ви за диференцирана данъчна ставка въз основа на екологичните критерии?
Категорично да. Българите са част от най-модерното и екологично мислещо население на планетата. В Европейският съюз приетата практика е, че "замърсителят плаща". Не виждам друга логична алтернатива за данъчно облагане в транспортния сектор и в България. Сега критерии за определяне размера на годишния данък на автомобила са мощността на двигателя и годината на производство. Нормално е базата да бъде еко-компонента, диференцирана пропорционално, като най-ниска да е тази за стандартите EURO 6 и EURO 5, и съответно да нараства за по-ниските стандарти до EURO 1. В крайна сметка всички ние и нашите деца искаме да живеем в една по-чиста страна.
Защо държите да се регламентира сервизната дейност?
Поддръжката и ремонтът на модерните и високо-технологични превозни средства е изключително отговорна задача, която е необходимо да бъде регламентирана. Въвеждането на регистрационен режим на сервизите ще даде възможност за контрол и е последваща гаранция на потребителя за качеството на извършената работа, както и определя отговорността на съответния сервиз. Няма защо да се заблуждаваме, качеството на извършения ремонт е един от факторите за безопасността на движението по пътищата, както и за опазването на околната среда.
На какво се базира твърдението Ви, че остарелият технологичен парк води до милиони левове загуба за фиска?
Като начало старите машини замърсяват въздуха в големите градове. Само у нас при покупка на употребяван автомобил се плащат по-малко данъци, такси и застраховки, отколкото за нов. Помислете си колко милиона се губят годишно от липсата на ДДС при вноса на стари возила и от нерегламентираната сервизна дейност, за която стана дума. Можем да променим тези резултати, да живеем в по-зелена среда и да използваме тези резерви за попълване на хазната.
Петър Дончев е член на УС и председател на секция Камиони в Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България. Управител на СКАНИЯ БЪЛГАРИЯ ЕООД – представител на Скания. Завършва Транспортния факултет на ТУ София, със специалност Двигатели с вътрешно горене. Започва работа в Скания България в началото на 2000г., като рецепционист Сервиз и резервни части. От 2004 до 2007г. отговаря за бизнеса с резервни части и продажбите на автомобили. От началото на 2007 г. е Директор на Скания България ЕООД. |