Дигиталното земеделие: мисия възможна

Дигитално земеделие? Хм, звучи модно. Но изглежда неразбираемо, а и къде ми е ползата? Това са коментарите на 55% от българските агропроизводители. Останалите 45% вече са направили крачката към цифровизация на своя бизнес и отчитат невероятна рентабилност на инвестицията си: срещу няколко стотинки на декар, добивите нарастват с 7-8 лева на декар. Това е неустоимият икономически довод, който е накарал около 1000 едри и средни български зърнопроизводители да закупят програми за управление на бизнеса си от ЯРА България, част от норвежкия концерн YARA International. Всъщност фирмата YARA е позната най-напред като световен производител на азотни торове. "Компанията отговорно се стреми да създаде повече храна за нарастващото население на планетата Земя. YARA има и собствени изпитани решения за дигитално прецизно земеделие" - каза на пресконференция по време на изложението АГРА Едуард Максимов – управител на ЯРА България и мениджър направление "Дигитализация" на YARA за източна Европа. Според Максимов фермерите в Източна Европа и България ползват по-различни софтуерни инструменти в сравнение със западноевропейските си колеги. Повечето са свързани с решаването на специфичен проблем на фермера. Докато подходът на ЯРА се различава от всички останали, тъй като компанията предлага решения не "на парче", а цялостна стратегия за повишаване на добивите и качеството на работа и продукция.
Как се прави дигитално земеделие
Atfarm-технологията на YARA позволява наблюдение на културите на всеки фермер посредством сателитна технология и създава карти за променливо азотно торене с оптимална норма. Целта – агропроизводителят да сложи правилното количество азот, където е необходимо. И ако YARA Atfarm разчита на наблюдение от космоса, то другият продукт YARA N-Sensor се позиционира направо на полето. Той позволява променливо азотно торене в рално време чрез регулиране на нормата спрямо растежа, докато тракторът с торачката се движат през полето. YARA N-Sensor е създаден така, че не само да помага за максимално увеличение на печалбата, но и да намали въздействието върху околната среда.
За ползите
Прилагането на технологиите за дигитално земеделие на YARA доказано води до следните положителни за агропроизводителите резултати:
- От 3% до 7% повишаване на добива /доказано с 250 полеви опита от 1997 година до днес/
- 12-20% намаляване на разходите при жътва /по-малко гориво, по-ниска амортизация на комбайна, намаляване на дните за жътва с 18,5%/
- Увеличаване на качеството на добива и на протеиновото съдържание
- Редуциране на риска от полягане на посевите
Резултат: по-висока брутна печалба и рентабилност

Обратна връзка
Търговският директор на ЯРА България Владимир Николов е категоричен, че предизвикателството днес е не дали ползваш сателитни снимки или модерен сензор, а как това, което ползваш ти помага да подобриш работата си. От големите си клиенти (основно зърнопроизводители) 35членният екип на българското поделение на YARA разбрира, че когато планират новия си сезон, те искат да тръгнат от картата на добивите от предходната година и да анализират резултатите. Искат да разберат защо имат силни и слаби зони в едно и също поле или в съседни полета, за да коригират факторите. Те са наясно, че дори ако през новия сезон постигнат по-високи добиви, още не значи, че са постигнали оптимални икономически резултати. "Създаденият у нас програмен продукт Агро Oфис обобщава от една страна контрола и ефективността на разходите и от друга страна – агрономическата ефективност дава реален инструмент за повишаване на печалбите на фермерите" - заяви търговският директор на ЯРА България. И още нещо ценно, което носи обратна връзка за програмистите на компанията: те разбират, че за фермерите не е никак лесно да съберат и вкарат в една система цялата информация, която идва от машините и от други източници. Затова усъвършенстват YARA Агро Офис така, че да бъде максимално автоматизирана система, която да опрости работата и да спести време на фермера с минимум ръчен труд.
"Направихме лесна за работа система, която непрекъснато подобряваме. Днес ние вече изнасяме нашия програмен продукт в Румъния и Украйна, вероятно ще изнасяме и на други източноевропейски пазари." - каза Едуард Максимов.