Стратегията като показател за успешна кампания

"Успешните кампании се познават от пръв поглед" е мотото на Effie България тази година. Основан през 1968 г. с цел насърчаване на ефективността в сферата на маркетинговите комуникации, международният конкурс Effie® награждава идеите, които работят за бизнеса. Effie България ще се проведе на 26 ноември 2019 г. . Валентина Белчева, Маркетинг мениджър за Централна и Югоизточна Европа на Sanofi, ни разкзва за стратегията в една рекламна кампания и защо не може без нея.
През 2006г. Валентина Белчева се присъединява към екипа на "Санофи България", а от 2008г. работи в сферата на фармацевтичния маркетинг. От 2013 г. се занимава конкретно с маркетинг на продукти без рецепта. През същата година в Санофи започва началото на един успешен период. Така в сегмента ,,Продукти без рецепта‘‘ бранда се нарежда сред Топ 3 фармацевтични компании при продукти без рецепта за 2019 г.
Колко е важна стратегията и какво място заема в една рекламна кампания?
Стратегията е базата. Тя задава посоката и реално показва накъде да вървиш и къде трябва да стигнеш. Стратегията е точно толкова важна и необходима, колкото да внесе предсказуемост на резултата от рекламната кампания. Ако няма стратегия, рекламната кампания със сигурност ще доведе до някъде, но този резултат нито ще бъде измерим, нито ще може да се прецени дали е правилният или грешният, съответно какво е работило добре и какво не. Естествено винаги има опция просто да разчитаме на усета си, разработвайки кампания, но едва ли някой би заложил много на успеха й. Дори и да се случи – ще е случайно. Големите успехи рядко са случайни, а са плод на целенасочени усилия с ясна стратегия. Стратегията обаче не винаги е задължително да бъде дългосрочна. Краткосрочните стратегии винаги са опция, има и чар в това да правиш кампания, която да работи за един много кратък период от време, но отново е важно да има стратегия, която е част от по-цялостна такава. Рекламната кампания сама по себе си няма как да се появи без стратегия, защото в противен случай това, което ще се появи ще е визуализация на творчески порив, а не реализация на рекламна кампания.
Защо е важно стратегията да върви ръка за ръка с творческата идея?
Творческата идея дава образът на стратегията. Най-често стратегията за бизнеса изглежда като стотици слайдове, екселски таблици, финансови показатели, индикатори, които да се измерват и т.н. Не ви звучи много интересно, нали? В офисите може да си забъркваме каквито искаме стратегии, но ако те в крайна сметка не се облекат в разбираем език за таргетираните крайни потребителите, никаква полза от тях. Нещо като ученето на чужд език. Творческата идея превежда на потребителя това, което той трябва да разбере за това, което стратегията цели. Не стратегията сама по себе си, а нейната цел.
От пръв поглед ли се разпознава успешната реклама?
Краткият отговор е - доста често да. Но има и реклами, за които се изисква време да разгърнат потенциала си. Много зависи и какви са критериите за успех. Понякога достигането на определен Reach, CTR или друг измерим показател за дадена рекламна кампания сами по себе си не са достатъчни за най-крайната и ултимативна бизнес цел за всички – продажбите или познатостта на бранда/продукта/услугата. За да се нарече една кампания "успешна", трябва и да е ясно успехът от кого се мери. Критериите за "успешна" реклама на крайните потребители са едни, на специалистите по реклама – други. Има много рекламни кампании, които са далеч от "state of the art" от творческа гледна точка, но които оставят неизличим спомен в съзнанието и сърцето на потребителя.
Кои са основните елементи, които правят една кампания успешна?
Успешната кампания е тази, която е покрила или надхвърлила определени критерии, които да оценят ефективността й. Ако сме задали реалистични очаквания и те са били постигнати – супер. Но ако сме били наистина амбициозни и въпреки това сме преизпълнили зададените KPI, имаме наистина успешна кампания. Така че, един от елементите за успешна кампания е да сме наистина амбициозни. Иновативността се забелязва. Важно е да не забравяме, че рекламните кампании имат силата да налагат тенденции, да променят поведението и да градят нови навици, затова трябва много отговорно да се отнасяме със силата, която държим в ръцете си. Не трябва да се забравя и какъв е видът на продукта или услугата, която се рекламира, за да може рекламата най-вече да е адекватна, защото успехът с реклама в една категория не гарантира такъв в друга. Спецификата на сектора, в който работя (фармацевтична индустрия), налага винаги да се спазват високи етични стандарти, защото здравето на хората не оправдава каквито и да е рискове с рекламна цел.
Наградите Effie® отличават най-значимите постижения в маркетинговите комуникации: идеите, които работят.
През 2019 година събитието се реализира съвместно със Saatchi & Saatchi Sofia, част от маркетинг и комуникационна група Publicis Groupe България.
Основни партньори на конкурса Effie България 2019 са bTV Media Group, Sanofi, A1 България и New Age Media.
Наградите Effie България 2019 очакват своите нови носители.
За повече информация, посетете www.effiebulgaria.org.