Антон Андонов, член на УС на БНТ:Поставихме дигитализацията в БНТ на нова основа


Антон Андонов е магистър по дигитален маркетинг и онлайн анализ, с над 15-годишен опит в областта на медиите. Автор е на редица публикации за български и чуждестранни списания. Над десетилетие работи като сценарист и редактор в тв формати в БНТ, Нова телевизия и bTV.. В БНТ е работил по формата "55 лица от Вашия живот", както и по събития от домакинството на Детската Евровизия. От 2017 г. е член на Управителния съвет на БНТ. Автор е на "МеГра" - подкаста за медийна грамотност на обществената телевизия.
Г-н Андонов, в последните години БНТ видимо променя облика си, появяват се новости в програмното съдържание и предлаганите от телевизията услуги. Как се случва това с бюджета, който имате?
Не искам да се оплакваме на финансова тема. Факт е, че БНТ е най-недофинансираната обществена медиа в Европа,. Съзнавам, че в нечии очи бюджетът ни може да изглежда огромен, особено в ситуация, в която има немалко приоритетни казуси в държавата. Но добрата, некомерсиална и обществено отговорна телевизия има своята цена.
Към предизвикателствата добавяме и сложната обществено-политическа ситуация в страната в последните години; очакванията на активните граждани и донякъде недоуточнената, недоизяснена дефиниция на това каква е обществената мисия на телевизията.
Реалностите обаче са такива, каквито са. А пред нас има два пътя - да се оплакваме и оправдаваме или да се стараем да работим и постигаме резултати в условията, в които сме поставени. Не е редно да оценявам аз свършеното до момента, но вярвам, че в последните години в телевизията се случиха позитивни промени. Безспорно, най-добрите от тях са свързани с развитието на дигиталното съдържание.
Имах честта да стартирам подкаст подразделението на БНТ, превръщайки обществената телевизия в първата у нас, която се обърна към този тип формати - месеци преди частни телевизии да направят същото. Паралелно с това, дирекция "Мултимедия" обнови сайтовете на телевизията и внедри редица нови услуги като опцията робот да чете всяка новина в новинарския ни сайт или субтитрирането в реално време на цялото съдържание на БНТ 1 в стрийминг-секцията на bnt.bg. Това е особено важно, защото ни дава възможност да достигнем по още един начин до хората с увреден слух, например.
Развиването на съдържание в дигитална среда помага за разширяване на аудиториите и изпълнението на функциите на една обществена телевизия. Това е и сред насоките, които получихме, след като утвърдени професионалисти от Европейския съвет по радио и телевизия направиха функционален анализ на работата в телевизията.
Къде е тънката линия между съдържанието в ефир и онлайн пространството? Как се постига балансът?
Като цяло - медиите и рекламодателите у нас са консервативни спрямо нововъведенията в дигитална сфера. И често термини като "дигитализация" и "фактчекинг" се използват като маркетингов инструмент, като значка. Примерите в тази посока са не един и два назад във времето. Нашата цел бе да изпълним със съдържание развитието ни в дигитална среда, а не просто да кажем "имаме мобилно приложение" или "ние правим подкасти".
Това, за което трябваше да си дадем сметка, е че качественото съдържание в основата си има едни и същи характеристики, независимо дали се наблюдава на телевизионен екран или в канала ни в YouTube, например. Ако спазваме базисните принципи на почтеност в журналистиката, ако спазваме стандартите за продукционно качество, аудиторията ще ни оцени. И ще го направи независимо от платформата, на която потребява съдържанието.
И все пак - еднакво ли изглежда БНТ в ефира и дигитално?
Да, има известно съобразяване и напасване с форматите на новите медии. Стараем се и съдържанието ни онлайн да не е само това, което може да бъде видяно и на телевизионния екран. Паралелно с това обаче инициирах и на пръв поглед малка промяна във философията на продуцентския правилник в телевизията, която да изпревари с една стъпка регулациите, що се отнася до съдържанието ни в дигитална среда. Радвам се, че в тази посока постигнахме единомислие с колегите в ръководството и юристите. Отразявайки спецификите на дигиталните формати и новите платформи, гарантирахме базисно ниво, което е устойчиво.
От една страна изпреварихме транспонирането на Директивата за аудиовизуалните медийни услуги в ЗРТ. От друга страна се опитахме да дадем на потребителите не само качествено съдържание, но и инструмент да отсяват информацията в онлайн среда. Затова съм горд с "МеГра" - подкаста ни за медийна грамотност, който бе забелязан и отличен.
Дигитализацията е сред приоритетите в стратегията за развитие на БНТ. Какво още предстои?
Ние предефинирахме дигиталното присъствие на телевизията и го поставихме на нова основа. Бяхме иноватори с функциите в сайтовете и мобилното ни приложение; подпомогнахме онлайн обучението в първия локдаун, давайки възможност за обучение на хиляди ученици; достигаме до повече хора в неравностойно положение.
Ние реализирахме първото по рода си партньорство на голяма медия с гиганта Viber - с каналите "БНТ на училище" и "Спорт по БНТ". Днес моделът ни на работа ще бъде пренесен на други пазари.
Показахме, че можем да сме иноватори, предстои да работим в посока устойчивост.
Надявам се да реализираме повече оригинално съдържание за дигиталните ни канали. Паралелно с това трябва да поработим още по маркетирането и достигането до нови аудитории. Време е и за анализ кои формати се приемат най-добре онлайн, не само в ефира.
За три години БНТ се превърна в модерна, но и авторитетна медиа, не само в телевизионен ефир, но и в онлайн пространството. Защо дигитализацията е важна за съвременните обществени медии?
Това е начинът да достигнем до повече хора и така да изпълняваме по-пълноценно обществената ни мисия.
Днешните млади потребяват съдържание по съвсем различен начин. Децата, които само след 7-8 години ще влязат в аткрактивната за рекламодателите възрастова аудитория, вероятно няма да предпочитат телевизията като източник на информация и забавление.
Обществените медии трябва да мислим не само за "тук и сега", но и в перспектива. Това е по отношение на дигиталното ни присъствие.
Част от бъдещето на телевизията е и дигитализацията на архива ни. Това вече е чисто технологичен процес, който изисква сериозен ресурс и е важен, защото ще съхрани визуалната памет за ключови събития и личности от последните шест десетилетия.
Дигитализация на архива плюс смислено и ефективно дигитално присъствие - това е пътят, по който обществената телевизия трябва да върви. Без, разбира се, да загърбваме ефирното съдържание.