Работим устойчиво за по-доброто ни бъдеще

Работим устойчиво за по-доброто ни бъдеще

Работим устойчиво за по-доброто ни бъдеще
Работим устойчиво за по-доброто ни бъдеще
Владан Матич, изпълнителен директор на "Каменица" АД
Наскоро "Каменица" АД публикува първия си доклад за устойчиво развитие. Какво е залегнало в него и кои акценти изграждат цялостната стратегия на компанията в това отношение, разговаряме с Владан Матич, изпълнителен директор на "Каменица" АД. Той заема ролята на Изпълнителен директор и Директор "Продажби и развитие на отношенията с клиентите" в "Каменица" АД от началото на 2020 г. Има богат международен опит в сферата на продажбите и управлението в Европа, Великобритания и Канада.
Г-н Матич, наблюдаваме, че все повече компании се ангажират с конкретни стъпки в посока устойчиво развитие и показват отговорно отношение и грижа към околната среда и към своите служители. Какво според Вас наложи необходимостта от тази промяна?
Няма да преувелича, ако кажа, че тази необходимост е наложена от цялостното развитие на човечеството и все по-големия отпечатък, което то оставя върху околната среда. Обществото ни има изисквания към правителствата и бизнеса, всеки един от нас също има своите изисквания като част от обществото и работейки за бизнеса. Скорошно проучване на First Insight и Baker Retailing Center към Wharton School на Университета в Пенсилвания показа интересни данни именно за това как потребителските нагласи са се променили в тази посока за последните две години. Както знаем, поколението Z се превърна в ускорител на тези процеси, успявайки да повлияе на предходните поколения. Изследването показа, че предпочитанията на потребителите от поколение X за купуването на устойчиви марки са се увеличили с близо 25%, а готовността им да плащат повече за устойчиви продукти е нараснала с 42%. Интересни са и подбудите на респондентите - почти 30% казват, че искат да подобрят околната среда, 23% - да намалят производствените отпадъци, а 22% желаят да намалят въглеродния си отпечатък. Това е много показателно и интересно, като ние не можем да бъдем страничен наблюдател, без да вземем пряк ангажимент. Служителите на компаниите също са все по-взискателни и ангажирани с темите за устойчивостта. Проучване, част от неотдавнашния доклад на Unily, показа, че 65% от респондентите споделят, че е по-вероятно да работят за компания със стабилна екологична политика. Основната причина е ясна - по-устойчивият работодател е по-вероятно да се грижи и за своите служители.
Сред изискванията една компания да се нарече устойчива е в нейната дейност да са застъпени принципите на кръговата икономика. Разкажете ни как те са реализират в пивоварната на "Каменица" АД?
Ние работим за ефективност и устойчивост във всички процеси на производство на любимата кехлибарена напитка - през целия ѝ път от зърното до чашата. Ценим много партньорствата си с местни доставчици на основни суровини, пакетиращи материали, енергии и услуги, като се стремим да работим с български компании и заедно да допринесем към намаляването на въглеродния отпечатък. Над 95% от малца, който използваме за производството на продуктите си, и над 80% от материалите за опаковане, се произвеждат в България. Интересен факт, с който особено се гордеем, е, че основният страничен продукт от производството на бира - пивоварната каша, се оползотворява от български фермери за храна на животните. Разбира се, заедно със следенето на качеството и безопасността на продуктите си, обръщаме внимание и на страничните продукти. Предвид използването им за храна на животни, гарантирането на техните качество и безопасност са от изключително значение за здравето на хората и животните при последващите им процеси на обработка и влагане. От 2015 г. имаме функциониращ анаеробен реактор към пречиствателната ни станция, генериращ био газ, който използваме обратно в процесите ни. Между 5 и 15% от необходимия за пивоварната ни газ идва именно от него. В момента работим и по проект за инсталиране на соларни панели, като 30% от необходимата за пивоварната ни електроенергия ще се генерира от тях. С тези програми целим да постигнем затворен цикъл на работа, който е по-ефективен и устойчив за бизнеса, и по-щадящ към околната среда.
Бизнесът е изправен пред все повече предизвикателства, планетата ни също, затова е важно да следим както общата картина, така и малките детайли по пътя на устойчивото развитие. Големите компании трябва да поемаме отговорността за справянето с тези предизвикателства.
Какво е Вашето отношение по темата и как тя е вплетена в работата на "Каменица" АД?
Грижата за хората и околната среда са дълбоко вкоренени в 141-годишната история на "Каменица" АД. Основателите на компанията са били емпатични ръководители, които са разбирали нуждите на хората, били са отговорни както към тях, така и към обществото. За толкова много години ние не сме нарушили завещаното, а само надграждаме нашите традиции на отговорен производител с отношение към планетата и хората. Преди броени дни публикувахме първия си доклад за устойчиво развитие, в който представяме стратегия ни "Нашият отпечатък" и постигнатите резултати от нея за периода от 1 януари до 31 декември 2021 г. Усилията ни са фокусирани именно в приоритетните ни области - хора и планета, и имат за цел да превърнат отпечатъка, който компанията оставя върху околната среда, във възможно най-положителен.
Споменахте, че стратегията се гради върху два основни стълба - хора и планета. Бихте ли споделили повече и какво сте постигнали в тези направления до момента?
Благодарение на нашите иновации и конкретни действия в посока намаляване на отпечатъка, който оставяме, и грижата за хората, постигнахме добри резултати през 2021 г. Успяхме да намалим теглото на пуснатите на пазара първични и вторични пластмасови опаковки с близо 70 тона спрямо предходната година. Имаме 5 собствени водоизточника, влаганата вода минава през специални процеси на пречистване и обработка, основният сред които е инсталацията за така наречената обратна осмоза. За последните 5 години успяхме да намалим със 17% вложената вода за производството на 1 hl готов продукт, както и вложената електрическа енергия с 12.5%. Също така, през 2021 г. намалихме с 18% количеството на битовите отпадъци, които отделяме. Важно е да отбележа, че през последните две години наблюдаваме значително увеличение на разрешените от наши служители дефекти и инциденти по линиите за опаковане. Това не само подобрява производствените процеси, но и намалява загубите на материали, на разходите на енергии и флуиди, както и на отрицателно въздействие върху околната среда. Нашите служители са в основата на всичко, което правим. За нас е важно те да се чувстват щастливи, мотивирани и да имат баланс между личния и професионалния си живот. Винаги се стремим да ги подкрепяме и стимулираме да се развиват както личностно, така и професионално. Например през 2021 г. повече от 450 човека са участвали в над 25 присъствени и 35 различни онлайн обучения. Организираме и различни предизвикателства, за да ги приобщим към ценностите и културата на компанията и да ги накараме да се чувстват като една сплотена общност.
Защо е важно да споделяме тези данни?
Вярваме, че добрите практики и резултати трябва да се споделят. Те са заразителни и е важно до достигат голяма част от хората, за да провокират диалога за устойчивостта. Това е предизвикателство и за нас, чувстваме се отговорни пред нашите потребители всяка година да постигаме все по-добри и по-добри резултати в стремежа си да допринесем за едно по-устойчиво утре. Също така, за нас е от голямо значение да ангажираме с нашите "зелени идеи" не само служителите ни, но и всички, с които работим по веригата - потребители, клиенти, партньори, доставчици, както и цялото общество. Само заедно можем да се справим с предизвикателствата пред нашата планета и да градим едно по-добро днес за нас и по-добро бъдеще за идните поколения.
Кое за вас е най-голямото предизвикателство в процеса на устойчиво развитие на компанията?
Наистина бизнесът прави все повече в тази сфера и всички големи компании полагат много усилия да намалят отпечатъка, който оставят с дейността си. Важно е обаче всички ние да мислим повече за околната среда и дори в ежедневието си да се стремим към малки промени, които да допринесат за общата грижа за планетата. Не е трудно да намалим ресурсите, които използваме, да рециклираме и да се опитаме да променим заложеното в начина ни на мислене консуматорско поведение. Ето защо, имаме специални рубрики, чрез които споделяме с нашите служители лесни съвети за устойчив начин на живот и грижа за природата, които могат да прилагат дори в дома си. Голямата промяната зависи от малките действия на всички ни.
Работим устойчиво за по-доброто ни бъдеще