Да управляваш 53 000 кв.м

Да управляваш 53 000 кв.м

Да управляваш 53 000 кв.м
"Търговията с бързооборотни стоки е като часовников механизъм с множество зъбчати колела. Ние сме едно от ключовите колела в него. Ако се развали и спре да работи, всичко останало също ще спре." Така Георги Чичиков описва ролята на складовата логистика за успеха на ритейла. Вече 12 години той е част от Lidl, като 9 от тях е в ролята на ръководител на логистичния център на веригата в с. Равно поле, София. Наскоро той бе разширен с 16 000 кв.м, с което общата му застроена площ достигна 53 000 кв.м и така се превърна в най-голямата складова база на Lidl в страната.
Георги Чичиков - ръководител на логистичния център на Lidl в с. Равно поле
Георги Чичиков - ръководител на логистичния център на Lidl в с. Равно поле
Mащабът на 16 000 кв.м допълнителна складова площ
Какво означава за един логистичен център да стане с 16 000 км.м по-голям? Това означава повече рампи - изградени са 47 нови рампи, с което общият брой става 163. Означава повече пространство, в което да се съхранява стоката и в което служителите да работят. Всичко това допринася за още по-ефективните и оптимизирани процеси, което е в полза както на доставчиците, така и на клиентите, обяснява Георги Чичиков. "Именно по този начин ще продължим да гарантираме на нашите потребители свежи и висококачествени продукти на изгодна цена", добавя той.
Разширението на складовата база е логична стъпка - само през изминалата година компанията откри 6 нови магазина в страната. В новопостроената част са разположени зоните за свежите сектори - плодове и зеленчуци, прясно месо, охладени и дълбоко замразени продукти. Над два пъти е увеличена площта за плодовете и зеленчуците, прясното месо и охладените продукти, а с над три пъти капацитетът за дълбоко замразените. Температурният режим във всички зони се поддържа от нова охладителна система, а осветлението е изцяло LED, с което на годишна база ще се пестят над 750 000 kWh електроенергия.
Зад кулисите на склада
Зад кулисите в складовата база се крият множество любопитни процеси. Така например тя е разделена на различни зони, като всяка е с различна температура, в зависимост от продуктите, които се съхраняват в нея. "Най-голяма е зоната за сухия асортимент. В нея се складират най-много артикули - над 1600 от асортимента, като там се поддържа температура между 18 и 23 градуса", разказва Георги Чичиков. "Шоколадовите изделия се складират в отделна зона, където се поддържа температура между 14 и 19 градуса. В зоната за млечните продукти и месото е 1 градус, а най-студено е при дълбоко замразените продукти - -24 градуса". Там и правилата на работа са различни. Влиза се със специално работно облекло и винаги по двама души, като в тази зона работят само мъже.
Проверката на свежестта е друг интересен процес, за който клиентът може би не подозира. Регулярно плодовете и зеленчуците се изследват за различни качествени показатели, а ако някои от тях не отговарят на критериите, не стигат до магазина. "Веднъж седмично измерваме сочността на портокалите, като се изстисква техният сок. При ябълките се мери твърдостта. Ползваме специален уред, с който ябълката се подлага на натиск и по това кога уредът пробива кората, се определя нейната твърдост", разказва Чичиков. Със специални пръстени пък се измерва големината на картофите.
Още един начин, по който се гарантира свежестта и качеството на продуктите, е проверката на хладилната верига. Когато пристигне камион, задължително първо се замерва температурата в него, като се използва лазерен термометър. Само ако отговаря на изискванията, може да започне да разтоварва стоката.
Работата с хора, понякога изисква да говориш 250 езика
"За първи път влязох в този склад през 2011 г.", спомня си днешният му ръководител. През следващите 3 години се обучава и участва в различни проекти в Lidl в Германия, Австрия, Румъния, Хърватия и Словакия, но винаги в областта на складовата логистика. "През всички тези години много израснахме - като брой магазини и складове, но също така и като екип и отношение между хората", споделя той. Едно нещо обаче си остава постоянно - любовта му към работата. "Интересна ми е играта с числата, мисленето в процеси, усетът и умението така да построиш стратегията си, че накрая винаги да получиш желания резултат", разказва той. "Нашата работа означава да си часовник всеки ден и всеки ден да тиктакаш по един и същ начин, за да пристига стоката свежа, качествена и навреме във всеки магазин."
Убеден е обаче, че най-важният фактор в склада са хората, които работят в него. "Хората и сплотеният екип са в основата на успеха. Те са най-ценното в компанията." Разнообразието в склада е огромно. "Имаме 250 служители, всеки от тях със своя характер, начин на изразяване, със своите проблеми и радости. Всеки е различен, но едновременно с това всички се движат в една посока, така че да сме по-добри от вчера", казва Георги Чичиков. А на въпроса "Как се управлява разнообразието", отговаря: "Трябва да си много адаптивен. Към всеки да намериш правилния подход, с всеки да говориш по различен начин. Може да се каже, че говоря 250 езика."