Какви кампании печелят златна статуетка на Effie Awards?

Effie® Awards е един от най-престижните конкурси в рекламната индустрия, където кампаниите се оценяват не само по креативност, но и по тяхната ефективност. За да спечелите Effie, трябва да докажете, че вашата кампания е имала реално въздействие и е постигнала целите си по значим и измерим начин. Своите съвети за това как да бъдете удостоени с престижното отличие споделят двама членовете на журито с богат опит в конкурса - Грета Колева, управляващ директор в Graffiti BBDO и Proximity Sofia, и Силвия Костова, директор "Корпоративни комуникации и маркетинг" в Пощенска банка.

Ясно дефинирани цели
Един от най-важните аспекти в заявките за Effie е ясното формулиране на целите. За да впечатлят журито, кандидатите трябва да представят конкретни, измерими цели, които кампанията е трябвало да постигне. Това включва не само продажбени и маркетингови цели, но и показатели свързани с развитието на бранда, като подобряване на имиджа, увеличаване на лоялността на потребителите и т.н.
"Целта на наградите а Effie е да се отличи връзката между добрата творческа идея, медийната стратегия, реализацията на кампанията със съответните резултати, които са предизвикали положителна промяна за бизнеса и бранда. Всичко това може да се илюстрира само ако сме си поставили конкретни, ясни и измерими цели. Иначе няма как да оценим и анализираме представянето и ефективността, както и резултата от дадена кампания. Точното дефиниране на целите е ключово за успеха на всяка заявка.", обяснява Грета Колева, управляващ директор в Graffiti BBDO и Proximity Sofia.

Силна стратегия, която свързва целите и резултатите
Стратегията също се оказва ключова, но тя трябва да е ориентирана към целите, които са поставени. В своята заявка компаниите и агенциите трябва ясно да демонстрират, че разбират пазарната ситуация и потребителските нагласи. И на база тези разбирания са разработили стратегия, която явно адресира тези предизвикателства.
"Всички знаем, че в бизнеса най-важни са резултатите. За да бъде една кампания ефективна, то тя е следствие от ясна, обективна и логична стратегия, претворена в творческа идея, която кара хората да предпочитат дадена марка", пояснява Силвия Костова, директор "Корпоративни комуникации и маркетинг" в Пощенска банка. По думитеѝ със златна статуетка се сдобиват кампании, които са демонстрирали ясен иновативен подход. "Покажете как сте стигнали до прозрения, които конкуренцията не е разпознала, и как това ви е помогнало да изградите своята стратегия", допълва тя.
От своя страна Грета Колева обяснява, че е важно кандидатите да покажат и докажат, че дадената идея / прозрение или иновативен подход е довело до конкретния резултат. Според нея един от основните принципи на Effie Awards е, че креативността трябва да бъде подкрепена със силна стратегия, измерими цели и доказуеми резултати. "Ключът към грабването на вниманието на журито с една заявка е умението да се представи като кратък и издържан бизнес кейс, с ясно отличим проблем, прозрение и решение. От ключово значение е всички тези елементи да се свържат логично с постигнатите резултати, защото те в крайна сметка имат най-голяма тежест при оценката на всяка заявка", пояснява Грета Колева.
Измерими резултати
Демонстрирането на ефективността става чрез конкретни и измерими резултати. Това означава да се представят подробни данни за въздействието на кампанията върху продажбите, пазарния дял, осведомеността за бранда или други ключови метрики. Това е мястото, където трябва да убедите журито, че вашата кампания не само е била креативна, но и е постигнала значителни и измерими бизнес цели. Силвия Костова съветва, че при представяне на резултатите, те трябва да отразяват конкретно целите, заложени в началото на заявката. "Много често ни се предоставят само проценти, което е крайно недостатъчно и се налага да правим запитвания за данни в абсолютна стойност, които да ни дадат по-ясна и точна представа", пояснява тя. И допълва, че е добре да използваме бенчмарк, т.е. да сравняваме резултатите с тези на предишни кампании или с конкуренцията.
"Не просто показвайте данни. Дайте контекст, за да помогнете на нас - журито, да разберем защо тези резултати са важни и впечатляващи. Ние сме в бизнеса с резултатите и им обръщаме внимание", заключва Силвия Костова.
За да спечелите Effie и да получите награда на 28 ноември 2024 г., когато ще бъде официалната гала церемония, трябва да убедите журито, че вашата кампания е била не само креативна, но и наистина ефективна. Това става чрез представянето на ясни, измерими резултати, подкрепени с контекст и реални данни. Когато обосновете успеха на кампанията си с конкретни числа, както и с качествени примери, и го направите по прозрачен и убедителен начин, шансовете ви за успех значително се увеличават.
Конкурсът Effie България се организира от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и се провежда с изключителната подкрепа на bTV Media Group и bTV Radio Group - генерални медийни партньори, и VISA - златен спонсор.