Български водороден автомобил е четвърти в Европа по икономичност

Отборът на Технически университет - София, зае рекордното в историята на българското участие в "Шел екомаратон" - Европа, четвърто място в категорията градски тип автомобили, задвижвани с водородна горивна клетка. Със своята кола "Лина" (Lyna H2) студентите успяха да изминат 63 км с един киловатчас енергия, което се равнява на около 480 км с еквивалента на един литър гориво. Надпреварата се състоя между 26 и 28 май на писта в Германия.
Победителите в категорията от De Haagse Hogeschool, Холандия, покориха 104 км с киловатчас енергия. Това е четвърто поредно участие на софийския отбор в състезанието за икономия на гориво, организирано от "Шел", но те за пръв път използват автомобил, задвижван с водородна горивна клетка. Колата на ТУ - София, е първият студентски автомобил с този тип задвижване, направен в България.
Студентите, ръководени от доц. Борислав Трайков, получиха и награда за особени постижения в областта на безопасността на автомобила, заемайки призовото трето място в нея, за монтирания сензор, който при удар спира подаването на водород.
Вторият български участник в "Шел екомаратон" - автомобилът на ТУ – Варна - "Пираня" 2 беше съпътстван от технически проблеми и не стигна до финала. Студентите не успяха да вземат и наградата за дизайн, която се надяваха да спечелят.
Иначе тази година в "Шел екомаратон" - Eвропа, бяха поставени три рекорда. В новата категория E-mobility италианският отбор mecc-Sun от Политехническия университет в Милано проектира кола, задвижвана със слънчева енергия, която измина 1108 километра само с 1 киловатчас енергия.
В категорията "Прототипи", задвижвани с водородна горивна клетка, миналогодишните шампиони от Политехническия университет – Нант, Франция, подобриха собствения си рекорд, изминавайки 590.2 км с един киловатчас енергия.
В "Шел екомаратон" се появи нова категория коли, задвижвани със зареждаща се батерия (plug-in). В клас "Прототипи" в нея отборът TERA TUGraz от Университета в Грац (Австрия) успя да измине със своя автомобил 842.5 км с един киловатчас енергия. Интересни постижения имаше и при колите, задвижвани с традиционни горива.
При прототипите бензиновият автомобил на университета Lа Joliverie, Франция, измина 3688 километра с литър бензин. При колите от градски тип най-доброто постижение е 509 км/л, като постижението е направено с модел на етанол, дело на датски студенти.