Да паркираш на инат

Да паркираш на инат

Подземен паркинг до Булбанк.
Подземен паркинг до Булбанк.
Един от малкото плюсове да почваш работа в 8 сутринта е, че виждаш събуждането на града. Слънцето таман е изгряло, чуват се птички, а тролеят, дори и закъснял, поне още не е препълнен. Към осем и половина обаче събуждането е вече доста грубичко. Колите плъзват хищно като мравки в малките улички по центъра да търсят места за паркиране. Иска се хирургическа точност да се набуташ на място с 5 сантиментра по-късо от колата ти, и бързина да го заемеш първи. Към девет всички улици и булеварди са плътно задръстени с коли, започва окупацията на градинките и тротоарите.
А не е чак като да няма места за паркиране. В началото на седмицата зам.кметът по транспорта Велизар Стоилов обяви, че за последната година и половина "синята зона" в столицата се е увеличила с около 7000 места. А колите в центъра не намаляха - шофьорите явно не са се уплашили чак толкова от левчето на час. Общината пък е доволна - прибира повече пари, а и поотпушва малко трафика, натоварван още повече от безразборно и безплатно паркирани коли. Но и целият град да стане синя зона, проблемът няма да се реши.
"При нашия манталитет все търсим безплатното", казва зам.кметът по транспорта. Проверка на "За града" показа, че докато уличките по центъра са препълнени с паркирани навсякъде коли, паркингите са полупразни.
Цели три подземни паркинга около "Булбанк" с общо 418 паркоместа пустеят.
Обикновено са заети 50-60 места долу, казва служител на единия от паркингите до "Булбанк", а в "добрите" дни - по 100-120. Паркингите все още не са предпочитани в България, хората продъжават да си спират на улицата, казва служителят. Обясението обаче е очевидно - цената за престой там е 2 лева на час. Толкова е и в откритите паркинги в центъра.
Хората използват паркингите за кратко време, обикновено не повече от 2 часа. Малцина имат абонамент за месец - 50 лева за нощувка, но през деня таксата пак е 2 лв. на час. Абонирани са предимно служебни коли. Иначе удобствата в паркинга са на европейско ниво.
За масовия шофьор е невъзможен и пълния, 24-часов абонамент. На паркинга на "Славянска" например това удоволствие струва 350 лв.  - почти жилищен наем. "Не мога да оставя колата за цял ден, защото работя десет часа, това са поне 20 лева, а аз взимам 30-35 на ден", казва млад мъж с "баничарка", паркирана на ул. "Вашингтон". Съгласен е, че нервите от задръстванията струват повече, но твърди, че не може да си позволи паркинг за колата. Поне не в София.
Въпреки, че ползването на паркинги не е много разпространено, в София те не са достатъчно, казват експертите. Неофициалната статистика за броя на колите отавна надвхърля два милиона.
От началото на годината се строят няколко големи подземни паркинги по европейски образец. Инвестициите за тях са на частни фирми и повечето са част от търговски сгради или хотели. Частните фирми влагат общо около 15-20 милиона евро за строежи на паркинги, твърдят от Столична община. Най-големият, който се строи в момента е срещу националната телевизия - бившата бирена фабрика. Гаражът ще е на
25 метра под земята и ще има капацитет около 500 автомобила.
Друг голям гараж се предвижда на бившия стадион Юнак, на шеста метростанция.
Общината замисля строежи на подземни паркинги до всяка от метростанциите. Идеята е хората да оставят колите си на метростанциите и да стигат до центъра с метрото. Изграждането на паркингите ще е лесно, защото ще се използва изкопът, който така или иначе се прави за самата станция.
По-миналата година тогавашният и.д. кмет Минко Герджиков обеща, че до края на 2006 г. ще бъдат дадени на концесия пространствата пред царския дворец, под бившия партиен дом и под Народното събрание, за да изградят там инвеститори подземни гаражи, всеки с по около 300 места. Тогава Герджиков обяви, че имало голям интерес от страна на френски, гръцки и израелски компании. След като стана кмет, и Бойко Борисов обеща, че до края на тази година трите паркинга ще са готови. По това време се обсъждаха и варианти паркирането да се облекчи в подземни гаражи до националния стадион "Васил Левски" и на моста пред Женския пазар и надземен гараж на площад "Македония". Забавянето обаче едва ли е толкова фатално - вероятно сега щяхме да имаме още няколко пустеещи паркинга в центъра.