Пациентът е този, който закрива болници

Пациентът е този, който закрива болници

Д-р Мариета Райкова
Д-р Мариета Райкова
18 април е Международният ден на правата на пациента. По този повод разговаряме за проблемите на столичния пациент с д-р Мариета Райкова, директор на Столичната здравна каса. По специалност тя е акушер-гинеколог. От 2004 г., вече втори мандат, ръководи софийската каса.
Д-р Райкова, знаят ли софиянци здравно-осигурителните си права и къде е най-големият дефицит?
Смятам, че столичани са от най-добре информираните за своите права, проблемът е по-скоро в отстояването на тези права. Много деликатни са отношенията лекар – пациент и често хората премълчават негодуванието си пред лекаря, а след това търсят съдействие от нас. Има и случаи, в които пациент е недоволен от даден лекар, но продължава да го посещава. При наличието на толкова голям избор на лекари в София, за мен това е неразбираемо.
Анкета, направена преди две седмици от Асоциацията на пациентите сочи, че 64% от столичани са недоволни от медицинските услуги. Кои са според вас най-уязвимите сектори в здравното обслужване в града?
Личното ми мнение е, че това е един нереално висок процент. Това, което прави впечатление от постъпващите при нас жалби е, че единици са хората, недоволни от качеството на медицинските грижи. По-често оплакванията са свързани с изискване за доплащане от страна на пациента, най-вече в болниците. А в доболничната помощ най-честите оплаквания са за отказ от даване на направления. Трудно се убеждават хората, че необходимостта от консултация се определя от избрания от него лекар, а не от пациента. Чести са жалбите от грубо отношение на лекарите, които ние задължително насочваме към Етичната комисия на регионалната колегия на Българския лекарски съюз.
Как бихте характеризирали отказа на личните доктори да отпадне потребителската такса и ултиматума им за 22 лв. на домашно посещение?
Този въпрос има най-малко три аспекта. Първият касае приходите за лекарите. Вторият, и по-важен, е регулаторният ефект, който се очаква да има потребителската такса, затова считам, че тя трябва да се запази. Най-важният аспект обаче са възможностите на населението да я заплаща и тук трябва да се прецизира, кой трябва да бъде подпомогнат или освободен от таксата - това съществува и сега, просто трябва да се оптимизира.
Ако можехте, бихте ли закрили някоя столична болница. Коя ще е тя и главно за какво - заради мизерни условия или бездушие на персонала?
Условията в болниците са различни, но пациентът има право на избор и той трябва да е основният фактор "да закрива" болници. Това е в правомощията на принципала им. Касата по-скоро трябва да е коректив - чрез едно селективно договаряне, например - по обективни показатели за качеството на дейността на всяка болница. Но в момента това е невъзможно.
Имате ли сигнали за изнудване на пациенти от лекари? Напоследък нашумяха няколко случая за искани пари от пациенти. Какви сигнали при вас постъпват за корупция в болниците и за кои?
Нямаме такива сигнали, пък и не сме институцията, която трябва да се занимава с решаването на този проблем. Но има оплаквания за предоставяне на уж ВИП услуги, които не са искани всъщност от пациентите. Забелязва се и известен отлив на посещения в някои общински болници.
Вие сте акушер- гинеколог, как бихте коментирали няколкото скандала в АГ "Св.София", свързани с вътрешно-болнични инфекции, но и с лекарска некомпетентност?
Никоя болница не е застрахована от вътрешноболнична инфекция. От финансовите резултати на болницата през последните години - а те са резултат от предпочитанията на пациентките - не мисля, че организацията на работа не е на ниво, а напротив.
Как бихте коментирали тогава като медик от етична гледна тока, а и като ръководител на Столичната здравна каса скандала с шефа на съдебна медицина към Александровска болница и проблема за търговията с донорски органи?
Навлизаме в ресора на съдебната власт, най-напред те трябва да се произнесат за наличието на престъпление или не. Но като лекар ме боли, че напоследък в медиите все по-често могат да се видят задържани лекари. Трябва да се търси първопричината за това явление. За мен основната причина е недооцененият труд на лекарите. Все още няма адекватно заплащане, не само като реално изражение, а най-вече диспропорцията между доболничната и болнична помощ като цяло. Има райони в страната, където лекарите не желаят да работят в болничната помощ, тъй като в доболничната получават в пъти повече, а няма дежурства и тежко болни пациенти...
Имат ли основания столичани да негодуват срещу наплива на пациенти от страната към софийските болници?
Не мисля, тъй като това по никакъв начин не се отразява на своевременния им достъп до болнична помощ. В София има достатъчно, а в някои медицински области и предостатъчно лечебни заведения. Не бива да забравяме, че в столичните болници се предоставят медицински услуги, единствени или само още на 2-3 места в страната. При нашите проверки в малко болници има листа на чакащите, така че в това отношение не смятам, че има ощетени.
Все пак имали някакъв недостиг на някакви здравни услуги в столицата - на хосписи, на центрове за терминално болни?
НЗОК няма договори с хосписи и не финансира тази дейност, така че нямам преки наблюдения за достатъчността им. В действителност те са единици и явно не успяват да поемат всички нуждаещи се. Постоянно се появяват нови болници, центрове – все лечебни заведения, финансирани от касата, но не и хосписи.Това е показателен факт за дейността на касата, независимо от непрекъснатите критики към нас.
Ще има ли според Вас ефективни лекарски протести в София и имат ли те достатъчни основания?
Не считам, че са възможни протести, съизмерими с тези на учителите. Още повече, че основните претенции от страна на БЛС касаят бюджета. За да има реални шансове за корекции, най-подходящо е времето при изготвяне на проектобюджета, а то отдавна отмина.
Вашият коментар около ликвидацията на Столичния медицински холдинг - необходима ли подобна структура?
Решението да съществува или не ще вземе Столичният общински съвет. Моето мнение е, че при голямата концентрация в София на лечебни заведения, както в болничната, така и в доболничната помощ, те ще бъдат по-конкурентноспособни, обединени в холдинг, но задължително и преструктурирани, със смяна на дейността на някои от тях.
Има ли наистина конфликт между Градския онкодиспансер и лекари от 25-о ДКЦ заради "съквартиранството"?
Не бих желала да коментирам проблема, тъй като един от лекарите има спорове и със Столичната здравно-осигурителна каса по изпълнение на подписания между нас договор.
А има ли шансове да се пресекат безкрайните опашки в Столичната здравна каса?
С въвеждането на клиентската система потокът се регулира и напрежението намаля. Струпването е основно през месеците март-април и септември–октомври и е свързано с промените в лекарствения списък. От друга страна населението не се възползва масово от възможността да заверява рецептурните си книжки в регионалните ни офиси. Дневно 100-120 човека идват за заверка на книжки. По тази причина обмисляме заверките на рецептурни книжки да стават само в офисите.
Кой е най-трудният казус, с който сте се сблъскали като ръководител на столичната здравна каса?
Предизвикателствата и казусите са много, но в последните година и половина - две това е текучеството на кадри. Независимо от увеличението на заплатите в началото на годината, този проблем остава нерешен. Съотношението натовареност/заплащане ги кара да търсят реализация в доброволните фондове, банки, наши договорни партньори и т.н.
Съжалявате ли, че сте поели този пост, вместо да си гледате практиката?
Прекрасното на моята специалност е, че лекарят е част от раждането на един нов живот. Няма с какво да се сравни чувството, което изпитваш, ставайки съпричастен на чуждото щастие. Но освен професионален, човек има и личен живот и нерядко е изправен пред избор.
Какво не знаят за вас?
Не знаят много неща, тъй като винаги съм бягала от излишната публичност. Иска ми се обаче хората, които идват с проблемите си, да си тръгват удовлетворени. Старая се да виждат отсреща не "чиновника", а човека. Мисля, че нерядко успявам.