Бесилки в София

Скеле на английски език е "scaffold". Произходът на думата е от XIV век, когато тези конструкции са били използвани за бесене на хора. Днес предназначението им е да улесняват човешкия живот. Но не и в центъра на София.
Прибиране по "Солунска" пеш с около седем км/ч след вечеря на "Христо Белчев" и небрежен завой към булевард "Витоша" могат да доведат до "множество открити рани на подбедрицата", рентгенови снимки, ваксина против тетанус, обезболяваща инжекция, рецепта за болкоуспокояващи и пет дни болнични. Причината е тръбно скеле, което не е вдигнато според изискванията. Напречни и диагонални ръждясали тръби, без никаква сигнализация, стърчат по средата на тротоара. И то не къде да е, а на пешеходния централен столичен булевард "Витоша". И така вече осем месеца.
Скелета в момента никнат като гъби по софийските фасади. Защото от общината, по техни данни, са изпратили
499 предписания за саниране на опасни сгради
Ако сте жител или гост на столицата, няма как да не ви направят впечатление. Те са концентрирани основно в центъра, защото тук старите градски фасади, чиято мазилка се рони върху главите на минувачите, са най-много. Ако досега сте имали късмет и не сте били затруднени от такива скелета, лесно ще ги забележите по гигантските рекламни пана, които обвиват въпросните сгради и играят ролята на предпазни мрежи.
От общината бързат да се оправят фасадите, защото до няколко години всяка постройка ще трябва да има паспорт според изискванията на Европейския съюз. И съответно да е в отлично здраве. Затова по данни на Районната дирекция по строителен контрол, ако жителите на даден блок откажат да се съобразят с изпратеното им предписание, общината има правото да ипотекира сградата, да я префасонира и след това да търси задълженията си от живущите в нея.
Не е чудно, че под такава заплаха скелетата в София се множат. Ръководителят на дирекция "Контрол по строителството" към Столична община (СО) арх. Влади Калинов казва, че това ще е един вечен процес за града, защото "сградите са като хората и трябва цял живот да се грижиш за тях". Тоест София ще е безкрайно опасана от скелета.
ОК, това също се преживява в името на по-красиви и най-важното - безопасни стари градски сгради. По-притеснителното в случая е, че арх. Калинов разяснява: "самото скеле не е строителна работа и затова контролът върху него не е толкова засилен". По думите му
районната администрация има грижата да хвърля по едно око
на ремонтните скелета на територията си. За да се миниманизира нуждата от контрол, процедурата по разрешение за вдигане на такава конструкция включва подробно изготвен проект, съгласуван със Софийски градски транспорт, КАТ, Столична община, ДАК и Трудова медицина. Основно изискване за изграждане на скеле е пешеходците да имат свободен достъп до всичко, намиращо се на тротоара, и движението им да не е затруднено. Необходими са тунел с козирка и предпазна мрежа, за да не падат случайни предмети.
Инж. Венцислав Давидков, управител на фирма "Веда БП" за внос и производтсво на скелета, допълва, че в никакъв случай не трябва да има напречни или диагонални греди. "Да не говорим, че според евростандартите стърчащи тръби са изключени. И там, където са връзките, в които човек може да се спъне, е задължителна сигнализацията". Също така цялата отговорност за инциденти носи фирмата изпълнител.
Ако скоро сте се разхождали по "Витошка" в частта й, където се пресича със "Солунска", скелето, на което сте се натъкнали, е коренна противоположност на горното описание. Живеещите в кооперацията възкликват: "Ау, ма как сте забелязали! Ние сме най-забутаната улица в последния квартал на София!" Те разказват, че всичко е започнало на 30 август, когато 18 собственици на апартаменти са броили 25 000 лв. или 60% от сумата за саниране на Емил Кокалов, собственик на фирма "Солюшън". Тя е лицензирана за извършване на "всички видове нестандратни решения в строителството и рекламата". Затова начинът й на работа е близък до нестандратния - прилаганият метод на саниране е телепатия. Живущите там споделят, че с месеци няма работници и че не помнят откога не са отвряли прозорците си, защото боклуците от остърганата фасада не са разчистени от первазите им. На всичкото отгоре от община "Средец" са викали домоуправителя, защото скелето е затруднявало движението по тротоара и тунелът за пешеходци не е бил направен както трябва.
Кирил Баръмов, инспектор по строителството от същия район, ни увери, че скелето е било построено по проект, но "фирмата беше изчезнала, а конструкцията трябваше да се пеработи и укрепи. Изпращахме писма до изпълнителя и те ни върнаха писмен отговор, че до юни фасадата ще е завършена. Какво повече можем да направим?!".
Кокалев обеща и на "За града" да приключи санирането на сградата до юни. Оправда забавянето с бригадите работници, които му въртели номера, както и с жителите, които искали от него да използва само определена марка материали. За неизправното си скеле, застрашаващо живота на пешеходците, пък каза, че го бил оправил. Но не го е. (Вижте снимката.)
Обитателите на потърпевшата сграда си остават все така скептични. Те обясняват: "Дойдоха, извадиха няколко тръби и пак не са се вясвали." Повтраяме -
действието се развива на пъпа на столицата. От август 2007 г.
От друга фирма "Вертикал проект", която от седем години се занимава със саниране на сгради в София, казват, че най-малкият проблем на това скеле е, че тунелът за пешеходци не е изряден. "Добре, че има предпазни колчета по тротоара и е не може в него да се блъсне кола или камион на "Чистота". Причината според тях е, че то е тръбна конструкция от ръждясали елемнти, а не модулна. Те обясняват, че това е остарял метод, при който изправността на скелето зависи само от майсторите, докато при новия вид нямало какво да се обърка. Също така изразяват съмнения и дали скелето е построено по проект. Въпреки уверенията на община "Средец", че такъв има. "Ако всички изисквания са спазени, няма къде да се сбърка и да се налага преработване на конструкцията след половин година", казват от "Вертикал Проект".
Докато от фирмата показват дебелите папки с примерни проекти добавят, че по-голямата част от ремонтните скелета в София в момента са
издигнати без тези задължителни документи
Според тях това е начинът на общината да съдейства за по-бързото саниране на фасадите - "затварят си очите, защото ремонт без проект е по-евтин, гражданите по-лесно могат да си го позволят и съответно той ще завърши по-експедитивно".
И така, докато градоначалниците имат футуристични идеи за въжени линии над "Цариградско шосе" с цел да се улесни трафикът и озеленяване на покривите на блоковете, за да се намали вредното вляние на слънчевите лъчи, прости конструкции като скелетата застрашават живота на софиянци. И то в най-оживените централни части.
Горещо приветстваме разкрасяването и укрепването на фасадите и сме готови да изтърпим неудобството на скелетата по тротоарите. Но вместо върху космически проекти, бихме искали общината да се концентрира върху контрола и безопасността на тези близо 500 строителни конструкции в столицата.