Забраняват правостоящи в маршрутните таксита

Транспортното министерство забранява на маршрутките да возят правостоящи. Министерството пише промени в наредбата и нова формула за издаване на разрешения.
"Сега маршрутките хем са автобусни линии, хем са таксита. Потърпевши са гражданите, защото заради едно уж хуманно решение в бусовете да могат да се качват и хора с увреждания, бяха махнати седалки. Така в маршрутката се събират по 20 човека, а тя е с голям спирачен път. Не дай, боже, при катастрофа ще има много пострадали хора", каза министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Трябва с общините да променим условията: ако ще e допълнителен автобусен превоз, да отговаря на условията, ако ще е такси, да е със седалки, а не с правостоящи, добави министърът.
В София маршрутки се движат по 45 линии, има и в Пловдив, Варна, Бургас.
Шефът на Сдружението на маршрутните превозвачи Витан Андреев посрещна хладнокръвно намерението за промени. Маршрутките са хибрид и не може да се определи дали става въпрос за автобусен или таксиметров превоз, каза той. И държеше да поясни, че сега правостоящите не са забранени.
Ако бусовете трябва да са само със седящи места, това няма да се отрази на цените, тъй като общините плащат на километър пробег. Дали се возят 20 или двама пътника е без значение за приходите ни, обясни Андреев. Засегнати ще са шофьорите, чиито възнаграждения са обвързани с приходите от билети. "Ако ни регулират като таксиметров превоз, трябва да има стоянки, които да изгради общината. При всички случаи наредбата трябва да се съобрази с браншовите организации", коментира шефът.
Както "Градски вестник" писа, промените в наредбата ще засегнат и другите таксита. Местната власт ще определя броя им и максимални цени на услугата. "Контролът по бройката и цените ще е на общината и на финансовото министерство. Ако се нарушават, ще се отнема регистрацията на превозвача, за да не си играем на котка и мишка", заяви Мутафчиев.
В сряда експерти на транспортното министерство ще имат среща с представители на Националното сдружение на общините в България, за да уточнят на финала промените. Самият министър смята, че максималната цена за такси в София трябва да е 1 лев за километър, но последната дума има кметството.