Google отново атакува Microsoft

Google отново атакува Microsoft

Интернет гигантът Google, отдавна най-популярното място за намиране на уеб сайтове, ще се опита да се превърне и в предпочитан инструмент за създаването на уеб сайтове. Компанията предприе първите стъпки към реализирането на тази цел с представянето на новата си безплатна услуга Google Sites, предназначена за потребители с ограничени технологични познания, търсещи лесен начин за споделяне на информация с колеги или съученици.
Програмата Google Sites, част от пакета приложения на Google, ще позволява на потребителите само с няколко клика създаването и редактирането на уеб сайт с вградени функционалности като снимки, имейл, календар, документи, презентации и видео материали от притежавания от Google видео портал YouTube. Подобно на останалите компоненти на пакета Google Apps, програмата Google Sites ще бъде безплатно приложение и няма да има нужда от инсталация, поддръжка или подобряване на версията.
Услугата на Google е базирана върху технологията, предложена от JotSpot, малка стартираща компания, създадена от Джо Краус, основател и на вече не функциониращия web 1.0 Интернет портал Excite.
Google закупи компанията JotSpot, която вече беше разработила комплект от инструменти за потребителско съдействие през октомври 2006 за необявена сума. Програмата Google Sites е поредното допълнение към поредицата от безплатни приложения, които Google предлага на Интернет потребителите, като алтернатива на подобните продукти, продавани от най-големия конкурент Microsoft Corp.
Продуктите на Microsoft обикновено се инсталират на индивидуалните потребителски компютри, докато Google запазва своите приложения върху собствените си сървъри, предоставяйки достъп на потребителите от всяка точка с Интернет връзка.
Едва ли е случаен фактът, че представянето на Google Sites като безплатен вариант на предлаганата от Microsoft аналогична услуга SharePoint стана броени дни преди обявената пресконференция за популяризиране на MicrosoftSharePoint в Сиатъл от 3-6 Март 2008.
Посредством най-новата си услуга, Google отправя сериозна заплаха към SharePoint, която според главния финансист на Microsoft Кристофър Лидъл, се е превърнала в продукт, генериращ $ US 1 милиард на година. Това е относително малък, но съвсем не незначителен дял от общите бизнес приходи на Microsoft ($ US 4.8милиарда приходи само за последните 3 месеца на 2007 година), чиито водещ софтуерен комплект Office продължава да бъде основна цел на Google Apps.
Според обявените от Microsoft данни по-рано тази година, приходите само от SharePoint за 2007 година възлизат на $ US 800 милиона, отбелязвайки ръст от 35 % спрямо предходната 2006 година. За сравнение през изминалата 2007 година, приходите на Google от лицензирани продукти се изчислява на $ US 181милиона, докато приходите от Интернет реклама надхвърлят $ US 16.4милиарда.
От своя страна MicrosoftCorp., компания с основни (при това също така огромни) приходи от продажбата на софтуер, се опитва изключително агресивно да застраши хегемонията на Google в областта на Интернет търсенето и рекламата с безуспешния засега опит да закупи Yahoo! за сумата отнад $ US 40 милиарда.
Според Google повече от 500,000 компании, правителствени агенции и университети вече използват поне едно от приложенията в Google Apps. От компанията не поясняват какъв процент от тези потребители използват платената версия на Google Apps, но така или иначе тези приходи не представляват съществен приход за Интернет гиганта поне засега.
Все пак налагането на приложението Google Sites сред бизнес средите е твърде вероятно да се окаже предизвикателство за Google поне първоначално. Много бизнес компании остават подозрителни към възможността да предоставят своите програмни приложения и вътрешна информация на сървъри, които не се контролират от самите тях. Въпреки, че приложението Google Sites ще включва много от популярните инструменти за създаване и управление на съдържанието, които се срещат и в Microsoft SharePoint, то все пак няма да предлага някой по-комплексни особености, позволяващи на големи компании и корпоративни клиенти да управляват информацията в рамките на самите организации.