Бъдещето на футбола е във фензоните
Стадионите вече са отживелица, бъдещето на футболните фенове е във фензоните, прогнозира Ройтерс в обзорен материал за този привлекателен и атрактивен начин за гледане на мачовете в компания. След последния съдийски сигнал на Евро 2008 равносметката от изиграните 31 мача красноречиво показва как този феномен става все по-предпочитан, когато става въпрос за гледане на живо на футболни срещи и паралелно с това забавление. Четири милиона запалянковци са посетили официалните фензони в осемте града на първенството, за да наблюдават мачовете на 28 видеостени. В специалните зони за феновете са продадени 1.5 милиона литра датска бира и 600 литра безалкохолни напитки. По време на полуфинала и на финала фензоната около Бранденбургската врата в Берлин е щурмувана от 1 милион привърженици. Такъв е и броят на всички души, които са наблюдавали всички 31 мача във фензоната само на Виена.
"Това е толкова голям ден за мен, а аз не можах да си взема билет", разказва испанката Ева Мендес относно полуфинала Русия - Испания миналия четвъртък. Ева е студентка в Мюнхен и учи и живее там. За решителния сблъсък на националния отбор на родината й тя пътува от германския град до Виена. "Просто трябваше да бъда близо. Оказа се, че атмосферата и партито във фензоната са невероятни. Няма нищо общо с това да гледаш мача вкъщи", спомня си Ева.
Събирането на милиони хора в центъра на градовете, за да гледат футболни мачове, е сравнително ново явление. Новата мания на запалянковците започна по време на Мондиал 1998 във Франция, където местните организатори поставяха големи екрани на основните площади на градовете, за да предложат безплатна възможност на феновете да изпитат футболната страст.
Изумени от десетките хиляди празнуващи привърженици по улиците, шефовете на ФИФА решиха да развият тази концепция и да я превърнат в новия футболен феномен. "Разгледахме това явление обстойно и открихме, че това е бъдещето на футбола", заяви Александър Кох, отговорен директор за маркетинговите комуникации във ФИФА. "Спонсорите винаги търсят емоционален начин да преставят продуктите и марките си, а т.нар. пъблик вюинг е идеален начин за това."
Концепцията записа огромен успех по време на Мондиал 2006 в Германия. Тогава 30 млн. души искаха билети за срещите, но само 3 милиона бяха напечатани за продажба. Така 18 млн. запалянковци гледаха двубоите от световното първенство в специално обособените фензони в Германия.
"Това е като всеки исторически момент, хората чувстват, че искат да бъдат част от него, те искат да кажат, че са били там", заяви Кох. "Много по-забавно е да се радваме или дори да тъгуваме, когато наоколо има още 10 000 души." Докато ФИФА осигури екраните и озвучаването, градовете трябваше да предоставят пространство, санитарни съоръжения и сигурност. В замяна на пари спонсорите получиха разрешение да представят своите търговски марки в зоните. Градовете пък сами избираха кои компании да продават храни и напитки. Организаторите в Австрия и Швейцария се надяваха да повторят успеха по време на Евро 2008. На моменти усилията им биваха осуетени от атмосферните условия и заради ниските температури в някои дни от първенството и феновете бяха принудени да гледат мачовете от барове, ресторанти или от домовете си.
Във фензоната на Виена имаше оплаквания относно храната и някои видове напитки. Някои от щандовете признаха за липсата на посетители. "Хората не искат екзотични храни, искат храните, традиционни за футболен мач, като салами, кренвирши или сандвичи", каза тя. "Някои от операторите на щанда просто имаха нереалистични очаквания", коментира в тази връзка Аня Рихтер, говорител на фензоната. По нейни данни 40% от посетителите са били жени.