"Обидените рекламисти"

"Обидените рекламисти"

Ненад Лозович (на преден план), собственик и управител на New Moment New Ideas Company, получава наградата за агенция на годината за четвърти път. За втора година Лозович взима приза от името на New Moment
Ненад Лозович (на преден план), собственик и управител на New Moment New Ideas Company, получава наградата за агенция на годината за четвърти път. За втора година Лозович взима приза от името на New Moment
"Огледалце, огледалце от стената, има ли по-красива от мен на земята?" Реторичният въпрос от приказката на братя Грим срещна своята версия на рекламния фестивал на ФАРА през септември в курорта Албена. На него всяка рекламна агенция, претендентка за приз в конкурса за творчески идеи, получи един и същ болезнен отговор - New Moment New Ideas Company.
Нарцисизмът на българските рекламисти беше смазан от монополното положение на две агенции - New Moment и Noble Graphics. Общото минало на екипа на двете фирми обяснява и общия им настоящ успех. Творческата школа на Драган Сакан доказа, че в зрелостта си някогашните носители на афилиацията на Saatchi&Saatchi дават все по-добра продукция.
И ако рекламният фестивал през изминалата година премина под девиза "Обединените рекламисти", този можеше да се нарече "Обидените рекламисти" - усещането за неудобство от наградите се изля в ропот към регламента, към броя на подадените заявки или към журито.
Какво видя рекламната гилдия?
Въпреки добрата развлекателна вечерна програма фестивално зрелище не успя да се получи. Презентациите на кампаниите и събитията, които трябваше да бъдат арена на творческата рекламна мощ, превърнаха двата дни в безкраен кинопреглед. Започналата преди две години тенденция да се излъчват презентационни филмчета достигна своя пик, което даде възможност на малкия брой осмелили се или пък изостанали от модната вълна агенции да се изправят срещу 800 души и да ги убедят в качеството на своите идеи. Дори фаворитите New Moment и Noble Graphics, които винаги са демонстрирали силна драматургия в презентациите, бяха оставили включването "на живо" само за взимането на наградите. Като че ли рекламистите бяха забравили за основната движеща сила в своя занаят - да отличат продукта от останалите, като му дадат идентичност. Така усещането за конкуренция, което се очакваше при 446 подадени заявки, потъна в комфорта, осигурен от предаването "на запис".
Статистиката на рекламодателите, които благодарение на труда на своите агенции намериха място в списъка на наградените, показа любопитни тенденции в пазарните сектори. Стана ясно, че силни творчески решения се получават за рекламодатели медии. Рекламите на "Нова телевизия", National Geographic, Elle, HBO, "Дневник" бяха отличени с награда или номинация. Друг силно конкурентен сектор като банковия също даде резултати - награда отнесе радиоспот за Корпоративна търговска банка и номинация за тв клип на Пиреос банк. Динамични пазари като телекомуникациите обаче не успяха да стигнат до призове въпреки силовото участие на реклами на Globul, BTK и Vivatel (Mtel поради небългарския произход на рекламите си обяснимо не участва в надпреварата). При бирите единствено марката "Туборг" се зарадва на признание от журито. Нов участник и като рекламодател, и като призьор се оказаха марки дрехи - брандовете "Бригада" и "Елена Владимирова" влязоха в почетната листа на наградените.
Какво видя аудиторията на bTV?
Идеята за церемония, излъчвана по телевизия, среща разбиране в обяснението да се повиши репутацията на рекламния бизнес и да се поощри развитието на конкуренцията. В този смисъл "шоупрограмата", която бе показана в прайм тайма в събота вечерта, някак не оправдава тази логика. Това, което зрителите видяха, са манекенки, водещите Иван и Андрей от "Сблъсък" и отново манекенки. Несериозният вид и поведение на изкатерващите сцената рекламисти запечатаха окончателно впечатлението, че рекламният бизнес е вид алтернатива за хора, нереализирали се в други развлекателни индустрии.
В добавка към веселата страна, която рекламният бизнес остава за спомен от себе си, уикенд зрителят получи изсипано количество непознати имена от екрана със странно звучене като "Графити Би Би Ди О", "Лоу суинг комюникейшънс", "Маккан Ериксън", "Огилви енд Мейдър", Ди Ди Би и т.н. Липсата на визитки на самите агенции или подсказка за рекламата, която се награждава, оставя хората извън рекламния бизнес в пълно недоумение. Успокояващо е, че зрителят е краткопаметен и бързо ще забрави видяното в деветосептемврийската вечер.
Това, което рекламистите обаче би трябвало да помнят дълго, е разликата, получила се между тях и колегите им, взели без битка обидно голямо количество награди. Дори и регламентът и журито да се променят, голямата промяна ще се случи само с по-добрите идеи.