Борислав Стефанов: Ще стимулираме инвеститорите с компенсиране на разходи за нови работни места

Борислав Стефанов: Ще стимулираме инвеститорите с компенсиране на разходи за нови работни места

Борислав Стефанов, изпълнителен директор "Българска агенция за инвестиции"
Борислав Стефанов, изпълнителен директор "Българска агенция за инвестиции"
Къде се намира България на картата на инвеститорите, какво й пречи да заеме по-централна позиция, какви проблеми трябва да бъдат преодолени, за да стане страната по-атрактивна за нови вложения? По тези въпроси ще спорят мениджъри на големи успешни компании по време на четвъртата среща от поредицата "Chivas 12 стола", която ще се проведе на 8 май.
Потребителите на www.chivas12.bg имаха възможност да изберат шестима мениджъри на някои от най-успешните български и чужди компании или организации в сферата на икономиката и финансите. Те определиха в дискусията да се включат генералният директор на Hewlett-Packard България Ираван Хира, директорът на Deutsche Bank България Борислав Иванов, изпълнителният директор на "Българска агенция за инвестиции" Борислав Стефанов, Мартин Заимов, изпълнителен директор на "Регионален фонд за градско развитие" АД, Роман Василев, изпълнителен директор на Johnson Controls Electronics България и Кирил Петков, генерален мениджър Bulgarian Development Company. В разговора ще участват и най-активните читатели на уебсайта. Дванадесетимата участници заедно ще потърсят отговор на въпроса как България да привлича повече и по-качествени чуждестранни инвестиции.
Преди събитието "Дневник" се обърна към изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов за кратък коментар по основните проблеми, по които ще се търсят нови решения на срещата във вторник вечер.
Кои са силните и кои слабите страни на България при привличането на чужди инвестиционни проекти? И какво трябва да се прави, за да се подобри ситуацията?
- Силните страни са свързани с политическата и икономическа стабилност на страната (имаме втори най-нисък държавен дълг и един от най-ниските бюджетни дефицити в Европа, а също така сме и единствената държава с повишен кредитен рейтинг от Moody’s през 2010-11 г.). Географското положение на България е благоприятно, в близост до три ключови пазара (ЕС, Русия, Близкия изток). Разходите за правене на бизнес у нас са едни от най-ниските в Европа, като тук влизат множество фактори, започвайки от най-ниските данъци в ЕС и стигайки до цените за труд, земя, електричество и т.н. Работната ръка в България е добре образована и подготвена, като е относително лесно да се намерят хора с добра професионална подготовка, които освен това имат отлични езикови умения.
По отношение на слабите страни, все още най-големия проблем е слабата познаваемост на България навън. Ние не сме сред държавите, за които потенциалните инвеститори се сещат първо, когато избират нова локация, въпреки че в повечето случаи бихме могли да предоставим същите условия, както "по-утвърдени" дестинации като Полша, Чехия или Унгария. Също така, слабите страни са свързани с факторите, които е по-сложно да бъдат "квантифицирани". Инвеститорите продължават да имат оплаквания от тромава администрация или от ненапълно реформираната съдебна система. Не на последно място, България предлага относително скромни стимули за потенциалните инвеститори, което често е решаващ фактор при окончателния избор на инвестиционна локация.
Мерките за подобряване на ситуацията са в две основни насоки – маркетинг и администрация. По отношение на първото, България е необходимо да се промотира агресивно по колкото е възможно повече инвестиционни конференции и събития, по медиите, както и директно – на потенциални инвеститори. По отношение на административната подкрепа, желателно е да има институция, която да предоставя обслужване на едно гише, като по този начин решава проблема с координацията между множество държавни и местни административни органи.
Какви стимули биха били най-работещи и предстои ли тяхното приемане?
- В момента, основният стимул който БАИ иска да бъде включен към Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ) е за възможността да бъдат компенсирани част от направените разходи за новоразкрити работни места. Това ще даде възможност да бъдем конкурентоспособни на държавите в региона, които вече предлагат подобни мерки. Например, няколко аутсорсингови проекта с по 300-400 човека за последните две години бяха реализирани в Сърбия, където за всяко място се предлагат по няколко хиляди евро от страна на държавата. При всеки от тези проекти, инвеститорите заявиха че биха избрали България, защото условията тук са по-добри или най-малко подобни, но държавната помощ е факторът, наклонил везните към Сърбия.
В момента министерството на икономиката работи по проекта за изменение на ЗНИ, като в срок до края на юни се очаква той да бъде съгласуван с Министерството на финансите и останалите институции и да влезе за обсъждане в парламента.
Идеята на проекта "12 стола" е да се фокусира върху такива бизнес сфери, които оказват влияние върху средата, в която живеем. И с общите усилия на заетите в нея да се стараят да я променят и правят по-добра за всички. За това целта да бъдат събирани 12 човека около кръглите маси е да провокират дискусии, които да доведат до качествени промени в съответния бранш. В рамките на проекта вече се проведоха срещи на архитектите, IT специалистите и рекламистите, предстоят тези в сферата на журналистиката и изкуството.