Инстинктите на Пол Верховен
Първични и вторични, инстинктите на физиологично ниво сякаш са ясни. Въпросът е кой е доминиращият и докъде могат да отведат човек? Още през 1992 г., при откриването на фестивала в Кан, режисьорът Пол Верховен демонстрира недвусмислено своята философия със скандалния си филм "Първичен инстинкт". Вече белязана от блясъка на класическото кино, лентата с Шарън Стоун не само превърна актрисата в световна знаменитост, но и с алтруистично смирение даде на гилдията материал за плагиатстване и размисъл за десетилетия напред. Без излишно задълбаване в безкрайните измерения на човешката психика трябва да признаем, че Пол Верховен маркира точно основните движещи сили на духа и материята - любов и омраза, живот и смърт, власт и пари. Другото изглежда вторично.
Едва ли има човек, който да обича киното и да не е гледал "Първичен инстинкт" (сега вече можете да го видите с перфектно качество и на видео благодарение на "Мейстар филм"). Само за подсещане по сюжета - бившата рокзвезда Джони Без е намерен мъртъв, завързан за леглото с бял копринен шал и наръган няколко пъти с шиш за лед (такива се продават навсякъде, годишно се купуват по 20 000 бройки). Стенсън, Сийдрифт 1402 - на този адрес се намира страхотна вила с две страхотни коли отпред. Слънчевокосата Катрин Трамел седи в шезлонг, пуши и гледа заспиващия океан. Очарователният с комплексите си и бохемските си изпълнения детектив Ник Къран (Майкъл Дъглас) и партньорът му разпитват красавицата за смъртта на Без, който е участвал активно в предизборната кампания на някакъв губернатор. Двамата после си тръгват и многозначително се подхилват в колата, но Ник просто няма и представа какво го очаква, само може би инстинктивно усеща...
Докато говорим за "Първичен инстинкт", някой може би ще си помисли, че предпочитанията на Верховен са само в областта на психоеротичните трилъри, но ще направи грешка. Колкото и странно да е, неговият любим жанр е фантастиката. Достатъчно е да си припомним "Зов за завръщане", "Звездни рейнджъри" и логично ще стигнем до новия преразказ на мита за Невидимия - "Човекът без сянка".
Тази седмица Пол Верховен определено е сред разочарованите в Холивуд. Номинираната за "Оскар" за визуални ефекти продукция не спечели благоволението на филмовите академици, но със сигурност спечели сърцата на феновете на авангардни кинотехнологии. "Човекът без сянка" е истински шедьовър по отношение на специалните ефекти, докато екранните съдби на гениалния учен Себастиян Кейн, бившата му приятелка Линда и настоящия й приятел Матю съвсем простичко, без излишно задълбочаване казват прастарата истина, че който има много, иска да има най-много. Инстинктът за власт не подминава Кейн, който е пред прага на грандиозно откритие - разработва серум за невидимост. Когато го изпробва върху себе си обаче, се оказва, че реакцията е необратима и той е обречен да остане невидим завинаги. Това си има и силните страни - означава също неограничена власт...
Ако решите, че искате да видите изпълнителите на главните роли и в други филми, то несъмнено Кевин Бейкън ще ви хареса в "Доблестни мъже", "Той каза, тя каза", а Елизабет Шу очарова в "Да напуснеш Лас Вегас".
В седмичния си видеорепертоар "Александра видео" предлага и две забележителни комедии. "Клюки" на режисьора Дейвид Гугенхайм впечатлява с остроумния си сценарий и прекрасната игра на перспективните млади актьори Джеймс Марсдън, Лена Хийди и Норман Рийдъс. "Голямото пътуване" е изключително забавна история, сътворена в жизнерадостните традиции на най-добрите тийнкомедии. Не е за пропускане!
Зловещи интриги в "Око на убиец"
Преди три години Кийфър Съдърланд впечатли публиката с брилянтната роля на Джон Мърдок в зловещия кримитрилър "Градът на мрака ". От същия период е и филмът "Око на убиец" на режисьора Пол Маркъс, който също отвежда зрителя в загадъчните светове на подсъзнанието. Там е скрита тайната на един вманиачен сериен престъпник. Но както се казва, приликата с други сюжети и герои е случайна...
Детектив Майк Хейдън е на път да се превърне в пълен аутсайдер - жена му го е напуснала, непрекъснато го заплашват с наказания, пие по бутилка "Джак Даниелс" на ден. На всичко отгоре началниците му го изпращат на консултации с психоаналитик заради натрапчивите видения, които има. В случая обаче не става дума за някакви бели мишки или други пиянски халюцинации, а за убийството на младата Алис Лури. Майк ясно вижда как тя се свлича по широко стълбище, вижда и мъжа зад нея, но му е трудно да различи неговото лице.
Една вечер на път за вкъщи , докато плаща поредната бутилка в близкия магазин, млад мъж му отмъква шишето. След безуспешна гонитба из улиците детективът се прибира у дома, но час по-късно е извикан спешно заради убийството на неизвестен мъж. На местопрестъплението Майк ужасен разпознава човекът от магазина и с още по-голям ужас забелязва, че в едната си ръка убитият държи окървавена карта за бридж. Почеркът на престъплението е същият като на серийния убиец Джабауоки, за когото никой не е чувал нищо от десет години. На следващия ден в местния вестник "Херълд мирър" се получава писмо от мистериозния престъпник. Майк заедно с очарователната д-р Вера Суонк (Поли Уокър) се впускат в опасно преследване, но крайният резултат се оказва повече от изненадващ...
Създателите на "Око на убиец", разпространяван от "Ай Пи видео", едва ли са имали претенциите, че правят някакъв изключителен филм, но по всичко личи, че са вложили много от себе си. За разлика от повечето нискобюджетни ленти от жанра сценарият и режисурата са много добри, Кийфър Съдърланд успява да влезе в образа на Майк (нещо средно между Филип Марлоу, Коломбо и Мръсния Хари) по един великолепен начин, а операторското майсторство на Брайън Пиърсън е достойно за възхищение.
За вашата колекция
Касети с "Гладиатор" ще се продават от 2 април
Спечелилият през тази седмица пет награди "Оскар" филм на Ридли Скот "Гладиатор" ще се продава от 2 април в магазините за 14.95 лв. По този начин почитателите на десетата муза ще могат на достъпна цена да попълнят домашната си видеоколекция с най-добрата кинотворба за миналата година, смятат дистрибуторите от "Александра видео".
През април по същия начин ще се предлагат и удивителната анимация на Walt Disney Home Video "Фантазия 2000" и "Инспектор Гаджет" с Матю Бродерик и Рупърт Евърет.
"Фантазия 2000" е своеобразно продължение на незабравимата оригинална лента, която преди 60 години великият Дисни представи за първи път. Сега тя е пречупена през вижданията на днешното поколение художници в киното. Този филм започва там, където "Фантазия" завърши. В него са включени нови седем части, чието действие се развива на фона на композиции от Бетовен, Шостакович, Респиги, Гершуин, Сен-Санс и Стравински. Рисуваното вълшебство бележи и завръщането на един от най-любимите анимационни герои - Мики Маус в епизода "Чиракът на Магьосника".