Американски снобар
Филмът на Мари Харон явно е трябвало да бъде смразяващ кръвта хорър (blood-curdling movie) или поне някакъв психарски разказ за умопобъркан сериен убиец, който трепе всичко наред (slasher), разбира се, без режисьора и опeратора. В крайна сметка се получава жалка пародия за живота на едно пренаситено с пари, власт и надменност юпи от Уолстрийт.
Патрик Бейтман (Крисчън Бейл) е първокласен сноб, който непрекъснато се маже с хидратиращи кремове, пържи се в солариум, гледа порно и вечеря изискани до перверзност гозби в тузарските ресторанти на Ню Йорк. В свободното си от всичко това време той подобно на избягал от провинциална лудница дървосекач-шизофреник, размахва ожесточено блестяща секира из дома си или вършее гол с моторна резачка по безлюдните коридори на скъпия си билдинг. Под музикалния съпровод на Фил Колинс или Уитни Хюстън пълни хладилника и килера си със съсечени човешки тела (предимно на хубави жени). След това се обажда на своя адвокат и му казва, че е убил над 20 души, а може би и 40, но онзи пък въобще не вярва.
В същото време ченгето Доналд Кимбъл (Уилям Дефо) уж води някакво много непредубедено разследване след мистериозното изчезване на приятеля на Патрик Пол Алън (в ролята Джарид Лито, който със сигурност се е чувствал много по-добре в "Градски легенди", отколкото пред камерата на Андржей Секула) и тъкмо да залови заподозрения, изведнъж се стопява от сценария, сякаш е попаднал съвсем случайно на снимачната площадка.
Накрая се оказва, че всичко това е била хипотетичната изповед на съсипан от стреса и тежестта на банковата си сметка човек, чиито фантазии го отвеждат към мисълта да убива наред. Той се надява, че ще привлече общественото внимание и ще бъде заловен, но никой не може и да допусне, че е хладнокръвен убиец. Възможна е и друга версия - може би това е един малко по-ексцентричен режисьорски укор към захласналото се в преследване на амбициозни житейски цели общество, което нито вярва, нито иска да повярва, че някому би хрумнало да убива ей-така, за да се освободи от напрежението.
"Американски психар", освен че прилича на недовършен реферат по психоанализа на първокурсник двойкар, стриктно следва модните тенденции на новия "рафиниран" хорър, наложена в последните години от филми като "Писък" ( и в трите му "октави"), "Знам, какво направи миналото лято" и "Още знам какво направи...", "Факултетът" и пр. Според продуцентите печелившата формулата е сексапил (Рийз Уидърспун - "Сексигри", Хлое Севини - "Последните дни на диското"), ужасна история (а ла Кевин Уилямсън) и... лек хумор, за да не изглежда злото чак толкова страшно. Резултатът обаче е съжалителен.
С тръпчив като боровинково сладко вкус на отвъдокеанска естетика (не само заради изпълнителите на главните роли Джейсън Бигс от "Американски пай" и Мена Сувари от "Американски прелести") е и още едно предложение от дистрибуторския каталог - колежанската приказка "Левакът" на Ейми Хекърлинг. Казват, че бил остроумен и очарователен. Може би, но при положение, че сте пропуснали десетките други от тийнейджърския конвейер...