MusicNet - бъдещето на музиката?
Надпреварата за наследството на най-популярната услуга за обмен на музикални файлове се разгорещява. През миналата седмица всички от голямата петорка на звукозаписната индустрия (Warner Music Group, BMG Entertainment, EMI Group, Sony Music и Universal Music Group) обявиха инициативи, които не само ще създадат алтернативи на най-популярната до момента уебуслуга, но и ще окажат голямо влияние върху бъдещето на цифровата музика в интернет. Безспорната новина на седмицата в това отношение бе новосъздадената компания MusicNet, съвместна инициатива на RealNetworks и три от най-големите музикални компании (лейбъли) - Warner, BMG и EMI. Чрез MusicNet ще бъдат разпространявани целите каталози на звукозаписните гиганти, които включват изпълнители като "Ролинг стоунс" и Мадона. Целта на сделката е изграждане на отворена инфраструктура за продажба на музика, която след това да бъде лицензирана на други онлайн музикални услуги.
В четвъртък агенция Reuters съобщи, че интернет-порталът Yahoo! става първият дистрибутор на услугата за цифрова музика Duet, създадена от Sony Music и Universal Music Group. В резултат на сключената сделка 100-те млн. регистрирани потребители на Yahoo! ще получат абонаментен достъп до каталозите на двата звукозаписни гиганта, които включват заглавия на легенди като Елтън Джон, U2 и Брус Спрингстийн. Услугата, чието съществуване бе обявено за пръв път през май 2000 г., ще стане достъпна в САЩ през лятото на тази година.
Duet също е отворена услуга подобно на MusicNet, която ще бъде лицензирана за други музикални лейбъли и онлайн-дистрибутори на музика. "Ние разбираме, че потребителите ще искат да имат достъп до цялата световна музика на едно определено място", заяви Жан-Мари Месие, президент и изпълнителен директор на Vivendi Universal. Според аналитици новата стратегия на звукозаписните компании да осигурят достъп до максимално широк кръг от музика означава, че са разбрали посланието на 60 млн. потребители на Напстер - "Цялата музика на едно място и на поносима цена".
През миналата седмица в играта се включи и музикалната телевизия MTV. Интернет-поделението MTVi Group обяви, че ще разпространява в цифров вид музика от каталозите на петте големи лейбъла. В началото песните за изтегляне ще бъдат достъпни през интернет-радиостанциите MTV Radio и VH1 At Work. Потребителите ще могат да закупят песента, която слушат, само чрез едно кликване с мишката.