В търсене на Пруст
Нереализирана и нереализируема съдба имат Джойс и Булгаков (поне романът "Майсторът и Маргарита" за разлика от "Бялата гвардия", намерила достоен екранен еквивалент в "Бяг" на Алов и Наумов). Предизвикателството е наистина голямо, затова такова начинание е сред най-амбициозните проекти, поне в европейското авторско кино.
Навремето Фолкер Шльондорф се пробва с "Една любов на Суан" и донякъде успя да предаде света на Пруст, но само външните му измерения. Той беше впрегнал бляскави актьори (Джеръми Айрънс, Ален Делон, Орнела Мути, Фани Ардан) и почти точно беше намерил чрез тях визуалния еквивалент на героите им. Освен това филмът беше сниман с безупречен вкус, какъвто е присъщ и на самия Пруст. Но екранизацията беше студена, естетска и без вътрешен живец.
Раул Руис е чилиец, който отдавна живее и работи във Франция, последователно и плодовито снима сложно, сюжетно объркващо, философско кино. За мен най-симпатична и запомняща се е актьорската му изява като Режисьора в "Състоянието на нещата" на Вим Вендерс. Руис е последвал Шльондорф във вече постигнатото - тъй съществения избор на актьори (Джон Малкович, Еманюел Беар, Катрин Деньов) и изключителната изисканост на интериорите, костюмите, детайлите.
Изненадващо той е пробил и по-нататък - да разказва като Пруст. Сюжетът се разпада, едва оформил се, героят на смъртния си одър разлиства снимки и спомени, интимно асоциативни (за съжаление неподготвеният зрител често приема това за хаотично). Руис успява да разчете трудната форма. Както Пруст смесва различно време в безкрайни изречения (в граматическия и философския смисъл) чрез дълги непрекъснати кадри и постоянно "плъзгане" на камерата с фриволността на човешкия поглед по спомен за детайлите, които са самата същност (катастрофата от Първата световна война в една пукната порцеланова чаша); по лицата, които са почти неподвижни (дали застинали във времето, или пребиваващи във всички времена?); по събитията, които следват индивидуален ритъм, различен от исторически предопределения им.
И ако кинематографистът е направил тази следваща стъпка в посока към Пруст, магията и величието на писателя все още остават непостижими - това търсене на изгубено и преоткрито време да се превърне в изкуство.