Charlie Haden - Nocturne
джаз
Интересът на Чарли Хейдън към кубинската музикална традиция не е нещо ново. Това пристрастие се проявява още преди 30 години в проектите му с "Либърейшън мюзик оркестра". В новата продукция Nocturne, създадена съвместно с кубинския пианист Гонсало Рубалкаба, перкусиониста Игнасио Бероа и неколцина гост-музиканти, Хейдън отива отвъд простия интерес и направо се заравя в кубинската баладична песен - болерото.
Резултатът е необикновена смес от бавни, понякога закачливо-ласкави композиции, пълни с романтика, лиричност и вътрешно бленуване. В албума присъстват пет кубински болерос, включително и композицията Tres palabras, почти превърнала се в джазстандарт след интерпретациите на Коулмън Хокинс и Джо Хендерсън. Включени са и три мексикански парчета, едно от които е прекрасната творба на Артуро Кастро - Yo sin ti. Хейдън има две авторски композиции в този проект, а Рубалкаба - една, съчетани невероятно добре с традиционните мелодии.
Рубалкаба, чиито корени са в кубинската традиция, е изцяло отдаден на тези творби и чрез непретенциозни хармонични нюанси успява да обогати оригиналните мелодии. Самият Хейдън сякаш прави музикална скулптура в долния регистър по свой неповторим начин, докато Бероа добавя разнообразни перкусионни подправки.
Този албум добива по-голяма пищност чрез участието на гост-музикантите. Джо Ловано внася ефирност в четири композиции, докато по-тежкото звучене на Дейвид Санчес се чува само в две. Китарата на Пат Матини разлива мелодията плавно под ромолящия акомпанимент на Рубалкаба в Noche de ronda, а цигуларят с уругвайски произход Федерико Бритос Руис гали ушите ни с леко хармонично звучене в три композиции.
Този проект не изневерява на музикалната традиция, в която е издържан албумът, но без съмнение всеки музикант допринася с нещо свое към цялото и именно това създава специфичното настроение в Nocturne.