Михаил Мелтев, председател на Съюза на българските филмови дейци: Бързането с приватизацията е подозрително
- Нищо особено не става и не би могло да стане, защото съюзът е една широкоспектърна организация, федерация от отделни секции на всички професии в киното. Членската маса до онзи ден беше 907 души, към днешна дата тя е 901. За една такава организация от най-голяма важност са броят на членовете, които защитава, като разбира се не изключваме изявените имена. Това в известен смисъл е нормално. Стивън Спилбърг не е член на Американската гилдия на режисьорите просто защото е име и сам може да защитава интересите си. От друга страна България не е Америка и ми се струва, че в случая става дума за опит за налагане на мнението на едно малцинство върху мнозинството. За съжаление тази агресия и бруталност, която беше демонстрирана на общото събрание, не позволи да се чуят доводите на разума и всъщност не можахме да проведем гласуване. Ще направим допитване "за" или "против" приватизацията на киноцентъра и каквото решат членовете, това ще стане.
Обвиняват ви, че сте нарушили и пренебрегнали решения на конгреса.
- Това беше едно от основните обвинения. Решението на предишната конференция бе да се сформира работна група, която да обсъди писмото на Агенцията по приватизацията. На нас ни бе необходимо време, за да проучим опита на другите бивши соцстрани и да опознаем материята. И тогава общата позиция беше да се забави изработването на стратегия за приватизация и да се подготвим добре, за да не се повтори грешката с кината в цялата страна, които се превърнаха в кинозали. И ето това предизвика гнева и обвинението, че съм отменил или не съм изпълнил решенията, но в тях няма никъде посочена нуждата от бърза приватизация, а има общи принципи. Това предизвика гнева на участника в групата по стратегия на приватизацията г-н Евгений Михайлов. Не знам защо той толкова бърза с тази приватизация, която беше приета на последното заседание на правителството на Иван Костов като извънредна точка. Толкова ли беше важно това в последния ден, когато трябваше да си подадат оставката. Явно има нещо друго.
Има ли лични финансови интереси зад тези действия?
- Можем да гадаем само за лични финансови интереси от приватизацията. Не искам да говоря за това, защото рискувам да изпадна в логиката и морала на част от опонентите си. Тъй като досега доказателства за такова нещо няма, аз не мога го твърдя. От друга страна това бързане за приватизацията на Киноцентъра е доста подозрително.
Каква е днес обществената роля на Съюза на филмовите дейци?
- България е малък пазар, а киното е скъпо удоволствие. Но за всяка нация е напълно задължително да поддържа и финансира аудиовизуалния си продукт, защото той е най-достъпният и комуникативен и е нейната визитна картичка пред света. Трябва да пазим националната си идентичност. Някои казват, че киното не е най-важното при положение, че има толкова други проблеми, но както се казва в Библията "Не само с хляб ще живеем". Боли ме, когато българи казват - "Ами защо не отидете в Кан?". Със същата сила мога да задам въпроса - "Ами защо не продаваме домати в Кан" при положение, че сме били известни градинари. Но не с тези тежки въпроси ще си помогнем. Трябва да се създадат схеми за субсидиране на филмопроизводството.
Как Съюзът на филмовите дейци ще подпомогне българското кино?
- Първата ни задача е закон за киното. В много сложна ситуация сме, защото не знаем какви са намеренията на новото правителство и за съжаление нямаме време да ги проучим заради личните си дрязги. Втората посока, в която ще се опитваме да помагаме, е промяна на Закона за културата. В него има много неща, които трябва да се доизпипат, и вече имаме конкретно набелязани проблеми. Областта на социалното осигуряване и социалната дейност също е приоритетна. Възнамеряваме да изработим цяла програма с конкретни действия за стимулиране на родното кино. Но ние не сме търговска организация и не можем да произвеждаме филми. Можем само да подпомагаме и да създаваме условия за производството на филми. В този смисъл подкрепата ни произтича от силата на единството на кинаджиите и обществения авторитет, който тази организация си изгради. Но това, което се случва в момента, единствено ще попречи на киното, защото вътрешните скандали създават в хората усещане, че нещо не е наред. Така ще загубим всички позиции, които досега се завоювали.