Фонотека
Tanto Tempo Remixes
Ziriguiboom/Crammed, 2001
денс/боса-нова
Когато Бебел Жилберто издаде Tanto Tempo, албумът бе определен като "саундтрака на лятото". Вече е доста студено, плажовете са пусти а техните обитатели, или поне по-младата част от тях, се е пренесла в многобройните, никнещи като гъби, денсклубове. Нищо по-добро, защото Tanto Tempo също последва публиката си с адекватно ремиксирана версия (доста по-добра от ЕР варианта Sem Contencao, излязъл непосредствено след албума). С излизането на Tanto Tempo Бебел доказа, че е успяла да напусне сянката на прочутия си баща. Разбира се, това не е случайно: годините, прекарани в Лондон и Ню-Йорк, работата й с ексюгославянина Суба, проектите с чичо й Чико Барк, сътрудничеството с музиканти като Дейвид Бърн я превръщат в зрял музикант със собствен стил и изказ. В ремиксираната версия на Tanto Tempo ще чуем версии на най-големите в жанра - Peter Kruder (минус Dorfmeister), Da Lata, King Britt, и 4 Hero. Освен всичко друго (разбирай танци от всякакъв вид), албумът е и сполучлив начин да подсладите бразилското си кафе със спомен от лятото.
Yansimalar
Bab-i Esrar
Kalan, 2000
етно/турска
В началото на 90-те този дует стана известен със сполучливия си опит да възроди помръкналия блясък на средновековната османска музика. Първият им албум наречен Yansimalar прави силно впечатление на публиката в нашата южна съседка, неговото звучене се превръща в запазена марка за изпълнителите, а името на албума стана и име на дуета. В началото на кариерата си Бирол Яйла (тамбур) и Азиз Шенол Филиз (ней) са състуденти в Държавната консерватория и споделят едни и същи идеи за връщане към корените на родните музикални традиции. За разлика от европейската скала от 12 тона, турската традиционна музика притежава скала от 24 тона. Нещо повече - тя притежава изключително комплексна ритмика. Взимайки всичко това предвид, двамата музиканти търсят възраждането на старинното звучене, без да се боят от експеримента и в този албум ще чуете аранжименти с участието на китара и акордеон, освен традиционните тамбур и ней. Преведено от турски името на албума означава "врата към мистерията", което в голяма степен отразява както основната идея на този проект, така и звученето на самия албум. Ще чуем един интимен, ефирно-лек звук с корени, лежащи в суфитския мистицизъм. От друга страна, използването на китара в аранжиментите прави тази музика достъпна и за неизкушения слушател. Албумът е много сполучлива интродукция в музикалното богатство на Турция и едновременно с това перфектен избор за създаване на романтична атмосфера след една вечеря на свещи.
Laurie Anderson
Life On A String
Nonesuch/WEA, 2001
авангард
Какво правят авангардистите като остареят? Пишат щрайхмузика, разбира се. За първия си "истински" албум от 1994 насам, певицата ангажира "обичайните заподозрени" като Грег Коен, Бил Ласуел, Лу Рийд, Питър Ширър и Джои Барън, а резултатът са 12 нови парчета, скрити в елегантна опаковка. В известно отношение публиката на Лори Андерсън, пък и самата изпълнителка, винаги са били онеправдани от ограниченията на аудиоформата. В мултимедийните проекти на певицата музиката винаги е играла основна роля, но именно театралният елемент създава контекста, в който тази музика въздейства максимално. Лори Андерсън се слави като майстор на гещалта, но лимитът от 70 минути превръща CD-версиите на нейните проекти в разпокъсан и неясен изказ на идеите й. Въпреки това албумите на певицата са успешни. Успешен е и този проект, описан от нея като най-интимния от всичко издадено до момента. Появата на албума се дължи на един по-стар проект, наречен Songs And Stories From Moby Dick. Откриващото парче One White Whale ни подсказва, че частици от този проект са попаднали и в новия диск. Полуизречени - полуизпяти, текстовете ни връщат към една история от 19 в. за открити в Алабама кости от кит. Това е отправната точка за един философски, но в никакъв случай не дидактичен разговор за историята, любовта и бога. Ненатрапващите внушения на текста са придружени от репететивни мелодии, като за разлика от предишни проекти на певицата, тук акустичното звучене е изведено на преден план. Безспорно това е елитарен проект, но пък и почитателите на Лори Андерсън със сигурност не очакват тя да конкурира Бьорк.