Духът на 11 септември остави отпечатък върху Берлинале 2002
Японският анимационен филм Spirited Away и британско-ирландският Bloody Sunday си поделиха изненадващо голямата награда на 52-ия филмов фестивал "Берлинале". Награждаването на анимационен филм със "Златна мечка" в неделя вечер е прецедент в 51-годишната история на фестивала. От първото му издание през 1951 г. насам "Пепеляшка" на "Дисни" беше единственият рисуван филм, който участва в конкурсната програма и получи отличие.
Освен триумфалното завръщане на анимационното кино тази година на брега на Шпрее се случиха за пръв път още две неща. За пръв път най-престижният германски филмов фестивал премина в неговия собствен Берлинале паласт на новопостроения "Потсдамер плац" и за пръв път от 22 години насам директорът на фестивала не се наричаше Мориц де Хаделн. Критиците без изключение се изказаха насърчително за работата на 53-годишния бивш председател на филмовото дружество в Северен Рейн-Вестфалия Дитер Кослик. Кослик обеща да поднови блясъка на берлинската "Златна мечка" и, изглежда, го направи, без при това да загърби добрите стари традиции. Сред 2500-те гости, поканени за откриването на фестивала, всеки киноманиак можеше да открие любима звезда. Тази година дойде редът на американския режисьор Робърт Олтман и италианската актриса Клаудия Кардинале да получат своите статуетки за цялостна кариера. Представени бяха филми от 59 страни, от които 18 бяха световни премиери. За "Златната мечка" спориха 23 кандидат-шедьовъра, а в конкурсната програма участваха общо 48 филма. В основната и в страничните секции на Берлинале бяха показани общо 400 творби. Франция събра най-много статуетки - 6, а Германия - 3. Залите, в които се въртяха филмите от Берлинале, посрещнаха над половин милион зрители.
Новият полъх, който критиката свърза с появата на Дитер Кослик на берлинския филмов небосклон, беше подчертаното политизиране на фестивала. Bloody Sunday се пребори за своята половинка на "Златната мечка" като разказа историята на "Кървавата неделя" в Северна Ирландия през 1972 г., "Балът на чудовищата", чиято главна изпълнителка Холи Бери взе статуетката за женска роля, се занимава с проблемите на расизма, филмът Heaven на немския режисьор Том Тиквер с австралийката Кейт Бланшет, който откри Берлинале, пък беше посветен на тероризма. Кослик призна, че след 11 септември 2001 г. не би могло да се очаква друго освен силно предпочитание и на творците, и на журито към политически ангажирани сюжети. "Ще се постарая в бъдеще да превърна това в запазена марка на Берлинале", обеща още Кослик. Той е направил от личния си девиз "Приеми различното" тазгодишно фестивално мото. Не се разбра дали публиката е съгласна с него - тя откликна много по-съчувствено на човешките драми от типа на британския "Айрис" и почти игнорира необичайно раздутата панорама на документалното кино.
--------------
Най-важните награди на Берлинале 2002
Награда на журито: "Halbe Treppe" (Германия, реж. Андре ас Дрезен)
Режисура: Отар Йоселиани за "Lundi Matin" (Франция/Италия)
Най-добра актриса: Холи Бери ("Monster's Ball" , САЩ, реж. Марк Форстър)
Най-добър актьор: Жак Гамблин ("Laissez-Passer", Франция, реж. Бертран Таверние)
Музика: "Laissez-Passer" (Франция, реж. Бертран Таверние)
Актьорски екип: "Осем жени" (Франция, реж. Франсоа Озон)