Пролетна салата с филе от риба меч

Пролетна салата с филе от риба меч

Близък план. Облечен в убийствен костюм, Гейбриъл Шиър разсъждава на глас за Холивуд и снимането на антитерористични филми. Той е убедителен, дори и добре оформената му брадичка не трепва, когато предлага да се заеме с режисирането на един истински блокбастър. Жестикулира оживено, изстрелва думите като с 45-милиметров "Колт", а около него с всеки изминал миг се надига вълна от неистово напрежение…

И точно когато си мислите, че това е фундаментално интервю на Джон Траволта или някакъв монолог, в който представя съображенията си за развитието на киното, разбирате, че сте попаднали в експлозивния свят на екшъна "Парола: Риба меч" на режисьора Доминик Сена. А докато се усетите какво става, ви помита ударната вълна на една от най-забележителните сцени (в чисто кинематографичен аспект) във филма - взривяването на един от заложниците, "опакован" в седемнадесет килограма семтекс и стоманени топчета. Колкото и пиромански образци да предлага днешното кино, този епизод е разтърсващо неописуем, което е безспорен успех за оператора Пол Камерън ("Да изчезнеш за 60 секунди") и за майстори на специалните ефекти като Крис Бренчевски ("Блейд", "Спасяването на редник Райън, "Враг пред поратата") и Джеймс Камомил ("Умирай трудно" 1 и 2).

Иначе сюжетът е неизненадващо познат и лесносмилаем като пролетна салата от маруля и филе от риба меч (може и риба тон), но без водка. Сценарият на Скип Уудс, прочул се като режисьор на кървавия трилър "Четвъртък", представен у нас също от "Александра видео", се концентрира върху силно разтегливи понятия като тайни служби (коварни), хакери (талантливи), национални интереси (отвъд тривиалния патриотизъм), пари (много), жени (красиви) и яхти (в края на филма). А за ведрото и неангажиращо с прекалена мисловна дейност възприемане на лентата грижата са поели асовете в продуцирането на хитове - Джоуел Силвър (всички измерения на "Матрицата"), Джонатан Крейн, стар приятел на Траволта от "Лице на заем", "Дъщерята на генерала", но и от сциентоложкото безумие "Бойно поле: Земя", и младият Пол Уайнц, дебютирал с "Краят на дните".

Стенли Добсън (Хю Джаксън - "Х-мен") е хакер, преминал принудително в запаса. За добро поведение наскоро той е освободен предсрочно от затвора, но с изричното условие - да не докосва компютър. Но неговата голяма болка е не толкова загубената титла "най-добър в света", а съдебната забрана да се вижда с дъщеря си Холи. Използвайки ситуацията, находчивата Джинджър (номинираната за "Оскар" Холи Бери) успява да го вербува за каузата на загадъчния Гейб Шиър. Срещу $10 млн. Стенли трябва да разработи вирус (т.нар. хидра), чрез който да влезе в банковите сметки на секретния правителствен фонд "Риба меч", в които от години са се натрупали няколко милиарда долара. Воден от патриотични подбуди и йезуитската мъдрост за целта и средствата, с тези пари хитрият Гейбриъл смята да поведе безкомпромисна битка срещу тероризма…

Ако смятате да се замисляте над глобални теми като тероризъм -антитероризъм, национализъм - патриотизъм или вярност -предателство, само ще си загубите времето, защото във философско отношение филмът на Доминик Сена е толкова противоречив, колкото и предишният му - "Да изчезнеш за 60 секунди". Става въпрос единствено и само за 100% екшън и нищо повече. Но все пак идва пролет…