Марин Кожухаров: "Налагането на българска марка на чуждия пазар е прецедент"

Марин Кожухаров: "Налагането на българска марка на чуждия пазар е прецедент"

Познатата модна къща "Рила стил" през последните няколко години изцяло промени имиджа си и се появи на нашия и чуждия пазар под нова търговска марка - "Бати Балено". От този сезон фирмата произвежда нова младежка линия. Премиерата на колекцията у нас беше на 28 май, а европейското представяне ще бъде през есента преди прет-а-порте в Париж. "Рила стил" вече седем години успешно се представя на модния форум във Франция и се продава в най-големите европейски държави. От три години фирмата има шоурум в Париж, предстои откриване на собствен магазин в Гърция. Преди приватизацията си държавната фирма обединяваше 33 завода. "Рила стил" ООД е 100% частна собственост на френската компания 2LM, но работи изцяло с български мениджърски, творчески и изпълнителен екип. Модната къща има три собствени фабрики и персонал от около 500 души.

Кое беше решаващо за пробива на "Рила стил" на чуждия пазар?

- Налагането на собствена българска марка на чуждия пазар наистина е прецедент. За успеха ни беше особено важна чуждестранната инвестиция, благодарение на която издържахме финансово през най-трудния първоначален период, когато се влагат средства без никаква възвращаемост. Друг важен фактор е, че от 1994 г. работим с френското дизайнерско студио "Саша Паша", което ни помогна със стайлинг и ноухау. Решаващ е и ентусиазмът и упоритостта на екипа.

С какво печелите в конкуренцията с нашите и чуждите фирми?

- Гъвкави сме и реагираме светкавично на изискванията на пазара. Вложихме значителни средства в информационни технологии, което позволява комуникация в рамките на фирмата на много високо ниво, бърз анализ на грешките и бърза реакция. С това превъзхождаме много от конкурентите си, защото шивашките фирми дори в световен план са изостанали в тази област.

Печелившото в концепцията на "Рила стил" е, че се опитваме да бъдем едновременно артистични и педантични.

В кои държави продавате колекции?

- Колекциите на "Рила стил" под търговската марка "Бати Балено" се продават във Франция, Гърция, Италия, Германия, САЩ, Израел, Англия. Имаме и някои странни дестинации като о-в. Реюнион, о-в Ноумеа. През последните два сезона поръчките ни нараснаха с над 100%, което ни даде самочувствие и започнахме да мислим за собствени магазини в чужбина. Водим преговори с 4-5 клиента от Гърция , Франция, Италия и Англия за франчайзингов тип магазини. Първите два магазина планираме да открием през февруари и вероятно ще бъдат в Гърция и Франция.

Защо продавате под марката "Бати Балено", а не "Рила стил"?

- Етикетите ни са с това име, защото е по-подходящо като звучене за чуждия пазар и защото това е марка, която е регистрирана почти в цял свят, където са нашите целеви пазари.

Различат ли се цените и качеството на дрехите, които предлагате в България и в чужбина?

- Цените тук и в чужбина силно се различават. Ние не можем да контролираме крайната цена на облеклата, които се продават в чужбина заради посредничеството и други разходи по транспорта и продажбата. В Гърция например нашите дрехи се предлагат на цените на реномирани световни марки. За България "Рила стил" има преференциални цени.

Много хора смятат, че изнасяме по-качествена стока, отколкото предлагаме на нашия пазар, но това не е така - у нас и в чужбина продаваме напълно еднакви колекции.

Има ли реална конкуренция между българските производители на облекло у нас и на световния пазар?

- В България все още има възможност да съществуваш, без да си достатъчно прецизен, но това скоро няма да е възможно, тъй като конкуренцията става все по-сериозна. В сравнение с конкуренцията навън обаче тук все още е много по-слаба. На световния пазар източноевропейското присъствие със собствени марки е рядко явление - това проличава и на прет-а-порте, където, ако участват някои фирми, е за не повече от един-два сезона.

Защо решихте да създадете младежка колекция?

- Младежкият пазар в световен мащаб има един недостатък - конкуренцията е основно на ниво цена и малко се обръща внимание на качеството. Именно заради това големите фирми търсят много ниски цени на тъканите и на производствения процес - така облеклата се шият в страни, където трудно се контролира качеството. Ние, благодарение на това, че имаме собствено производство, можем да предложим на същите и дори на по-ниски цени от тези на големите чужди марки, дрехи, които са по-качествени като материал и изработка.

Какви са акцентите в новата младежка линия и какво ще покажете на есенното

прет-а-порте?

- Младежката линия не е коренно различна от дамската. Въпреки че е за младите, тя не е така екстремна и не е тийнейджърска. Саката са тесни и къси, с три четвърти ръкав. Панталоните са тесни в ханша и по-широки долу, а три четвъртите са по-тесни. Най-голямо е разнообразието в блузите - широки, тип шемизета, вталени с ръкави крилца. Бягаме от прекалено романтичния стил и залагаме на елегантност, която не преминава границите на добрия вкус.

На прет-а-порте ще представим моделите за лято 2003. В колекцията за следващата година пак има много лен, а цветово отново са актуални бяло, светлосиньо, бежово, черно, кафяво.