Димитър Петров, ръководител на продуцентска къща “Суейз”: Тъжно е, че българските емигранти не инвестират в собствената си страна

На живо
Заседанието на Народното събрание

Димитър Петров, ръководител на продуцентска къща “Суейз”: Тъжно е, че българските емигранти не инвестират в собствената си страна

Продуцентска къща SWAYS, създадена по идея на Димитър Петров, започва своята работа у нас с издаването на албум и видеоклип на хип-хоп групата М.Р.М. Димитър Петров от 18 години живее в Германия, а работата му у нас е свързана с управление на чуждестранни инвестиции. Продуцентската къща ще бъде финансирана от частни лица от Германия. Тя ще работи заедно с малка германска музикална компания, от която се очаква ноу-хау и осъществяване на контакти с чуждия музикален пазар.

--------------------------------------------------------------------------------------

Как възникна идеята да създадете у нас продуцентска къща?

- Смятам, че в България има много талантливи млади хора с голям потенциал, които биха могли да се развият на високо ниво, ако бъдат подпомогнати финансово. За съжаление не е по силите на младите артисти сами да финансират музикалните си продукти. Един албум с два видеоклипа, PR и издаването му в 5000 копия струва около

40 000 лева.

Не е ли странен фактът, че чужденци повярваха в потенциала на българите и са готови да инвестират в хора?

- Хората, които убедих , че има смисъл да инвестират в промоцирането на млади музиканти, са мои близки приятели от Германия, които ме познават отдавна и ми имат доверие. Някои от тях са идвали на почивка тук и са с много добри впечатления от нас като нация.

Освен това смятам, че България все още е "неразорана целина" и е по-добре тук да се влагат средства, отколкото да се държат в банката в Германия. Според мен трябва да се инвестира в хората, защото именно те са основният ресурс на България.

Тъжно е, че у нас все още няма инвестиции от български емигранти, които живеят в чужбина. Голям процент от чуждите инвестиции в Полша и Чехия например идват именно от емигрантите, които, от една страна, милеят за страната си, а от друга, печелейки, я подпомагат.

По какъв начин планирате да търсите и да развивате музиканти?

- Ще инвестираме в хора с идеи. Първите ни стъпки са със студио "Графити". Предпочетохме ги, защото продуцират по-авангардна и интересна българска музика и освен това изпълняват технологичния стандарт за звукозапис. Прослушахме записи на техни изпълнители и избрахме М.Р.М. Планираме обаче този процес на издирване на таланти да обхване по-широк кръг групи, като ще приемаме различни предложения и демозаписи.

Защо предпочетохте групата М.Р.М. за своя пилотен проект?

- Решихме първият проект да бъде в стила на хип-хопа, който сега е много актуален. Прослушахме доста български рапгрупи - М.Р.М. се отличават с това, че не изпълняват най-разпространения гангстарап и песните им не са с нецензурни текстове. Оригинално е и че вокалът е момиче - Милена, която е позната в рапърските среди. Не е маловажен и фактът, че те звучат убедително - за да се прави такава музика, трябва да си искрен, да си такъв по природа, да ти идва отвътре. Пуснахме техни парчета на германски тийнейджъри, които ги харесаха, въпреки че не разбраха текста.

Докъде стигнахте с този първи експериментален проект?

- Вече промоцирахме първия клип на парчето "Духът от бутилката". Записахме и видеоклип. Смятам, че режисьорите на видеото също са добра находка - Мина Владимир, Иво Дикански и Еленко Касалийски. Предстои издаването на албума в края на септември, като дисковете ще бъдат направени в Германия.

Какви резултати очаквате и как ще се отразят на по-нататъшната ви дейност?

- Това за нас е преди всичко експеримент. Най-много ни интересува реакцията на публиката на този музикален стил и имидж. Това ще определи дали сме на верен път и ще вземем решение по какъв начин ще продължим. От финансова гледна точка засега не очакваме възвращаемост, но така е с всяко начало.

Планирате ли лансирането на наши артисти извън България?

- Убедени сме, че български продукти могат да пробият навън.

Това ще бъде една от целите на продуцентската къща и ще стане веднага щом открием подходящите хора. Смятам, че отмина времето на дискриминация на продукти, създадени извън англоезичния свят. Като пример ще посоча "Тату", които, въпреки че пеят на руски, вече са известни по цял свят. Това стана факт, защото с тях се заеха професионалисти.