Майк Олдфийлд охлади страстите в Ибиса с Tr3sLunas

Майк Олдфийлд охлади страстите в Ибиса с Tr3sLunas

Стил: chill-out

Формат: CD/MC

Издател: "Орфей мюзик"

Виртуозният британски китарист и гуру на музикалния "ню ейдж" Майк Олдфийлд реши да охлади страстите на техноманиаците в своята втора родина Испания с новия си албум Tr3sLunas. Тавата, чиято промоция се състоя в центъра на изкуствата и науките във Валенсия на 30 май, излезе на световния пазар на 3 юни под лейбъла на Warner Music Spain и беше единодушно класифицирана от музикалната критика като chill-out. Tr3sLunas (изписано с тройка вместо "е") се разпространява у нас от "Орфей мюзик".

"През цялата ми кариера хората непрекъснато лепят всякакви етикети на музиката ми, ограничавайки я в разни стилове - New Age, ambient, сега пък и chill-out", възмущава се Олдфийлд, който има 40 издадени албума в дългата си професионална биография. "Аз никога не съм си етикетирал музиката, аз просто я правя", категоричен е китаристът експериментатор, който едновременно с "Три луни" лансира и новия вариант на интерактивния си CD-ROM Тhe Songs of Distant Earth като real-time 3D вариант под заглавие MusicVR. Той работил по проекта за копмютърната игра цели седем години и ползвал най-новите технологии, за да създаде максимално реалистичен виртуален свят. Действието в играта се развива на пуст остров, затова музикантът се опитал да обогати виртуалната реалност с мечтите си. Образите, изкристализирали от подсъзнанието му, трябвало да се като купове в нея, и така се родили 13-те парчета на Tr3sLunas.

"Мисля, че всеки артист надстроява върху вече постигнатото, като се стреми да го подобри", пояснява той. "Но точно в този албум исках да направя съвсем проста музика, затова някои от мелодиите се състоят само от три ноти. Като ще е chill-out, музиката трябва да е много проста и спокойна", категоричен е музикантът, който трябвало да върти компилация с релаксиращи китарни изпълнения по настояване на собственика на прочутия ресторант Las Dos Lunas между Сан Антонио и центъра на о. Ибиса, където работел. Така се затвърдило убеждението му, че е крайно време да запише авторски "охлаждащ" албум и да го посвети на тази важна допълнителна функция на курортното заведение.

Селекцията на парчетата в Tr3sLunas, озаглавен с името на популярен мексикански научнофантастичен роман, го откроява като един от най-елегантните албуми на Майк Олдфийлд. "Исках да предам чувството, което изпитва човек, стъпил на непозната планета, и открил, че на небето изгряват три луни", обобщава той посланието на тавата. Едва ли някой може да си представи умопомрачителния ефект от трилунието върху космическия пътник, но въздействието на протяжните китарни рифове, ленивия саксофон и звънливото електрическо пиано върху разгорещените от коктейли и техно туристи е безспорно отрезвяващо.

Още първото парче Misty, посветено на любимия жребец на англичанина, обърква с новаторския си саксофонно-китарен звук. Второто NoMansLand, чието заглавие май също не е оригинално, обаче звучи като класически Олдфийлд, като повтарящите се теми градят хипнотични миражи в пустинята - ничията земя на цивилизацията. В песента ReturnToTheOrigin стряскат натрапчиви семпли на приятния глас на сестрата на Майк - певицата Сали Олдфийлд, нежно нашепваща Da…da… Следва ретроспективно звучащият кийборд на Landfall, препращащ към най-популярния хит на автора от едноименния му дебютен албум Tubular Bells - първият под лейбъла на Virgin Records, с който Ричард Брансън се лансира в музикалния бизнес през 1973 г. В закачливата композиция Viper - песента на змията - отново се извисява познатият дамски вокал с ориенталски напеви. На фона на дискретен денсритъм в инструменталното парче TurtleIsland се надсвирват акустична китара и саксофон, като последният естествено остава в сянката на прекрасната мелодия на струните. Клавишите на пианото рисуват ефирни блянове в Daydream, после настойчив женски глас напомня на мечтателя, че съвсем се е отнесъл на седмото небе в ThouArtInHeaven. Но гвоздеят на релаксиращата програма забива пилотният сингъл ToBeFree, който по ирония на съдбата се пръкнал от банална тема за китара. След като вкарал ритъма, Олдфийлд решил отново да освежи саунда с женски вокал. Докато чакал сестра си, се пробвал и като стихоплетец. Youve find yourself alone, sometimes without a home, no protection. You dont know which way to go, you are lost, no direction. Then suddenly out of the blue some kind of magic comes to you. You dont know how, you dont know why but, some day gonna take off, fly, fly, fly…My wish would be to be free, to be wild and to be just like a child… гласи началото на простичкия, но въздействащ текст, написан за два часа в студиото.

"Имам трима тийнейджъри вкъщи, които сега решават какво да правят с живота си, но познавам и много други хора от всички възрасти, които са в същата ситуация", пояснява авторът, който на15 май навърши 49 години. "ToBeFree е посветена на онези мигове, когато нещата се променят внезапно", оптимистично обобщава той.