Меломан

На живо
Заседанието на Народното събрание

Меломан

Maftirim Chorus- Maftirim

Judeo-Sufi Connection

Религиозни иудейски химни

В каталога на турския лейбъл Калан освен изключително прецизно подбраната и съответно качествена етно музика от региона на Балканите, егейския басейн, Анадола и Близкия изток, присъстват и множество класически заглавия - религиозна и светска музика - от османския период на тези земи. Най-новото издание в тази насока е посветено на религиозната еврейска музика. Еврейското присъствие в този регион датира от ІV в. пр. Хр. Преди падането на Константинопол под османците евреите живеят мирно и спокойно под византийска власт, но османските извори твърдят (разбира се, малко преувеличено), че новите завоеватели начело с Мехмед Фатих биват приети от еврейската общност като избавители от тегобата на християнската империя. Следват години на мирно съжителство на всички етноси под властта на султана, който радушно приема изгонените през ХІV в. Ешкенази евреи от Централна Европа и сефарадските, дошли от Испания след гоненията на Фернандо и Исабела от 1492 г. Те са заселени в Одринска Тракия и Истанбул и от техните среди се ражда и се носи една нова музикална традиция, оцветена дълбоко с османски музикални елементи. Maftirim - мистичните еврейски химни, са композирани от равина Шеломо Бен Мазалтов, който е живял в Истанбул по времето Сюлейман Великолепни. Той е човекът, който използва и адаптира богатата мелодика на османската религиозна музика към еврейските химни и композира музика към религиозните поеми на Ал Хризи, Шелома Бен Мамон, Израел Бен Моше Надхара, Йозеф Ганзо от Бурса и още към тези на философи от Истанбул, Дамаск, Йерусалим и Кордоба. След смъртта на равина Мафтирим традицията се възражда в Одрин през ХVІІ - ХVІІІ в., където Мевлеви дервишите модифицират мистичните химни в над 50 различни вариации. В това издание, което освен с прекрасна музика радва и с богато илюстрирана книжка, ще можем да чуем завладяващото изпълнение на хора Мафтирим под акомпанимента на А. Шенол Филиз - ней, бендир зикир, Бирол Йала - танбур и Танер Сайачиоглу - канун. Ако се питате как е изглеждал Одрин или Истанбул от епохата на османското присъствие, как са съжителствали няколко етноси мирно и тихо и как са славили всеки своя бог, в своя храм, то част от отговора е в Maftirim.

Paul Oakenfold

Bunkka

Perfecto/Mushroom, 2002

денс/поп/електроника

***

Без съмнение сте прави, Пол Оукенфолд е дебютант и действително това е неговият първи албум, има обаче и едно голямо "но" и някои от вас сигурно вече се досещат защо. През 1991 г. Оукенфолд вече има една доста успешна кариера и реноме на пионер в есид-хаус ремикси. По същото време U2 довършват албума си Achtung Baby, когато славата на Оукенфолд достига до тях. С едно парче от новия албум Even Better Than the Real Thing под мишница те се появяват при него и резултатът е впечатляващ - ремиксираната версия достига по-високо място в британския чарт, отколкото оригинала на U2! Оттогава измина доста време, Оукенфолд се оттегли в LA и се занимаваше предимно с музика за холивудски продукции от сорта на Swordfish (Риба-меч) на Джон Траволта. Макар и по този албум да е работено предимно в Англия (Bunkka е името на студиото, в което са правени записите и злите езици твърдят, че е притежавано от самия Питър Гебриъл), първото впечатление, което създава албумът, е, че е направен по-скоро за непретенциозния и "всеяден" американски пазар, отколкото за преситената Европа. Албумът е концентриран предимно в брейк-бийт, даунтемпо, хип-хоп посока, с разнообразие от бийтове - от излъскан хип-хоп през типично филмов звук, та до тревожно звучащи транс-рифове. Гости в албума са някои доста талантливи изпълнители: продуцираната от Бьорк Емилиана Торини, Тиф Лейси и Карла Уорнър, а също и популярни имена като Пери Ферел от Jane's Addiction в парчето Time Of Your Life, Айс Кюб в Get Em Up, Трики и Нели Фуртадо в последното и може би най-добро парче The Harder They Come.

Може би единственият недостатък на този албум е, че е избягал от денс-характера, заложен първоначално, и звучи по-скоро мейнстрийм поп, но на кого му пука, когато музиката е добра?

V/A - Tribes vol. 7

Soul Searching ІІ

Infracom Records, 2002

денс/ фючър соул

***

С поредния 7-ми албум от серията Tribes Михаел Рютен продължава своето пътешествие из света на музиката в търсене на ултимативния звук. Албумът е разположен в диапазона от чист соул до дийп-хаус, но ако има една дума за стиловата посока, то това е фючър соул. Ще чуем соул-класика от Fertile Ground и Take Me Higher в ремикс на Wai Wan, Ayro от Детройт - едно изключително попадение на Рютен, защото Ayro са доста слабо известни извън "града на моторите", което съвсем определено е несправедливо, съдейки по инспириращия глас на Джереми Елис в Let This. Друго "детройтско" попадение е Defcon 5 със Good Bye (feat. blue) - проект, в който имаме привилегията да чуем най-свежия хип-хоп напоследък. Завършваме с едно парче, долетяло в тази компилация от Compost Records - Ibotribe на Джоузеф Малик, може би най-доброто в албума - джаз-бийтовете, комбинирани с акустичното звучене на маримбата, придават необичаен "трайбъл" звук на тази соул ориентирана продукция. Чуйте, отпуснете се и се наслаждавайте!

Kiril Dzajkovski

Dust

History Dreams/Ena Film, 2001

OST

***

Кирил започва музикалната си кариера в една отпървите групи за електронна музика на Балканите - Bastion. В началото на 90-те започва да експериментира комбинирането на традиционна македонска музика и електроника. Следва участие в голям брой проекти в Македония и Австралия, свързани с поставяне на пърформанси и не след дълго Кирил се оказва въвлечен в правенето на музика за театрални постановки. Следва тясно сътрудничество с популярния македонски режисьор Милчо Манчевски, прочул се с филма „Преди дъжда", отличен през 1994 година със „Златната палма" на кинофестивала във Венеция. Във филма се разказва за двама братя, влюбили се в една и съща жена - Лилит. Тя избира по-младия - Илайджа, а деиствието се извършва в началото на миналия век в американския Запад. Съкрушеният по-голям брат Люк потегля сам за Европа, попада чак в Македония, където става безмилостен наемник на местните въстаници. Животът на Люк е спасен от бременната Неда. Сто години по-късно в Ню Йорк обирджия на име Едж се опитва да ограби спестяванията на възрастната Анджела. Но тя не иска да му даде уникалните си златни монети, докато той не изслуша нейната история за двамата братя, влюбили се в една и съща жена много отдавна в Дивия запад. В музиката към филма отсъстват типичните за Кирил експерименти за звука и въпреки използването на места на брейк-бийт и дръм енд бейс ритми инструментализацията и вокалите са запазили традиционното си (балканско) звучене.