Меломан
Compost records, 2002
даунтемпо/денс
***
През изминалите пет години този шестчленен състав от Берлин се наложи на клубната сцена със специфичен суанд и индивидуален подход. Като резултат от това те предложиха музика, която попада в празнините между другите стилове и определения, стои малко нещо - In Between. Този дебютен албум на Джазанова идва след поредица от собствени парчета и множество ремикси, издадени в Remixes. In Between e албум, който човек би могъл да очаква, ако познава стила им на работа. Това е една смес от соул-фънки сърцевина, но с модерен клубен саунд. От началните парчета Something's Missing и L.O.V.E. and You and I се усеща, че ще последва една добре премерена и стилистично подбрана динамична разходка. Джаз и соул с хип-хоп отклонения съжителстват със семпли, акустични бас и орган, като така оформят цялостната картина на фючър-ретро хибрид. Уникалната смес от акустичен и компютърен саунд е постигната и с участието на вокалистите Клара Хил, Викте Дюпле, Валери Етиен, Дъг Хамънд, Десни Бейли и други. Може да се каже със сигурност, че чакането на дебютния проект на Джазанова бе оправдано и си заслужаваше.
Audio Lotion - !Adelante!
Mole Listening Pearls, 2002
даунтемпо/денс/бразилектро
****
Добре преплетените различни стилове оформят хибридния саунд на това швейцарско дуо. Невероятно, но факт - В Швейцария освен шарени крави имало и хора, които правят невероятно свежа и лятно предразполагаща музика. Идеята на тази група е да не бъде суперавангардна или пък догматично установена, а просто да предложи музика, която да докосне сърцата и респективно краката на хората, защото това е изключително приятна танцувална музика. Добре изпипаната мелодична линия и експресивни вокали се сливат в шарения спектър на авторските композиции на дуото. Елегантен, джази, повече от приятен - Напред! Да вървим!, както подканят още със заглавието на албума (!Adelante!), е белязан от идеята за безметежно пътуване и движението напред е може би най-точната му характеристика. Напевни, грууви мелодии се редуват една след друга, като емоцията неволно сграбчва слушателя за гърлото и не го пуска до самия край. Леко и ненатрапливо се леят омайни разкази за любов, страст, прелъстяване, скръб. За да изпълнят трудната задача на добрия разказвач, те са следвани от неколцина музиканти от съвременната латино сцена - вокалистите Норийн, Мартин М, Абу и Тл Исаак, духовата секция Фънкаделик брас енсембъл и перкусионното дуо Терсиопело. Ако красивата музика на Бебел Жилберто беляза миналото лято, това принадлежи на Audio Lotion.
Ella Fitzgerald with Marty Paich Orchestra
Whisper Not
Verve, 2002
вокален джаз/биг бенд
****
Ела се явява в целия си блясък редом с оркестъра на Марти Пайч в записа от 1964 г., новопоявил се в каталога на Verve и неиздаван досега на компакт диск. Тя има уникалната способност да играе с текста и музиката и да импровизира до припадък (на публиката, разбира се). Тя може, дори често го прави, да вземе стара или низвергната мелодия, да я модифицира и да я върне към живот - тук това се случва с Old Macdonald и Matchmaker.
Ела умее да изразява контрастни душевни състояния и на всичко отгоре го прави с перфектна техника и с брилянтно произношение, като че ли е учителката ви по английски език. Уникалното е, че тя постига това буквално от нищото. Тя е сирак, взета е от улицата и е качена на сцената. Тя извървява един дълъг път сама и постига перфектна фраза и висок професионализъм, без да има специално образование и школовка. Тя работи добре и с малки групи и с бенд. Познанството й с Марти Пайч датира много преди този запис. Бендлидърът често аранжира пиеси специално за Ела, като през 1959 г. сътрудничеството им кулминира в един от вихрените записи на Ела - Ella Swings Lightly. Пайч намира Ела за постоянен извор на вдъхновение и казва, че много от композициите са се случили, заради големия й талант. В този сешън от 1964 г. Ела изпява, както само тя може, три велики пиеси - Whisper Not, Sweet Geogia Brown и Lover Man - и дори само, заради тях си заслужава човек да посегне към албума. Освен това обаче в I Said No и Spring Can Really Hang You up the Most тромпетът на Хари "Суийтс" Едисън гали ушите, а добрата ритъм секция в лицето на Джими Роулз - пиано, Джо Мондрагон - бас и Шели Ман - ударни е повече от препоръка.
Силната индивидуалност на Ела и добрата оркестрация на Пайч се съчетават идеално в Whisper Not.
Burhan Ocal's Isanbul Oriental Ensemble
Caravanserai
Network Medien, 2000
уърлд/Турция
****
Ръководеният от Бурхан Йочал, Истанбул Ориентал енсембъл се състои от виртуозни музиканти от ромски произход и си е поставил тежката задача да запази наследството на ромската музика от района на Истанбул и Одринска Тракия. Тази музика отразява виталността на циганите, населявали тракийския регион, техните радости и тегоби. Циганите са изиграли сериозна и важна роля в оформянето на музиката в евро-малоазийския ареал от Х в. насетне. Неоспоримият им талант и техническа виртуозност им позволяват да асимилират широк диапазон от фолклорни и класически форми. Парадоксално, но именно циганите съхраняват общобалканската - гръцка, еврейска, българска музикална традиция от епохата на Османското присъствие. По време на честите си пътувания из пределите на империята циганите възприемат и много елементи от османската музика, като соло импровизацията е най-важният от тях, т. нар. таксим. Защото основното при ромите е свирнята, надсвирването и постигането на съвършен виртуозитет. Когато не свирят на сватба или събиране по друг повод, те свирят заради самото свирене по цели нощи. Така тече животът на циганина-музикант и тайфата на Бурхан Йочал въвежда, макар и за кратко, в това ежедневие. Основните инструменти от епохата, които ще чуем в Истанбул ориентал енсембъл са канун ситар, уд (вид лютня), кларинет, кеменче (вид гъдулка) и дарбука. Разказът, предложен от музикантите, е за няколкодневното преживяване на кервансарая в Истанбул, преди да е тръгнал отново на път. Всяка мелодия е кадър от деня - посещението при бръснаря на керванджиите, ритуалното отиване в хамама, разходката по чаршията, сватбата на дъщерята на богат търговец на камили, обмяната на опит между много керванджии, събрали се на приказка около вечерния огън, подготовката на камилите за път. Не се колебайте, разходете се в Истанбул с кервана, никой няма да ви забележи, защото глъчката е голяма!